Híreket vegyenek!
Maga a megoldás – a vásárlók a teljes nyomtatott laphoz jutnak hozzá PDF-formátumban – szakértők szerint csupán átmeneti lépés a digitalizálódás felé: a végállomás a „full digital” verzió lesz a különféle elektronikus olvasókra optimalizált megjelenéssel, extra online tartalmakkal és szolgáltatásokkal, az alkalmazásokba épített fizetési megoldásokkal.
– A Dimag, illetve általában a printlap„PDF-esítése” egyszerű és jó válasz arra a kérdésre, hogyan tud megjelenni egy nyomtatott tartalom az interneten termékként, azonnali bevételt generálva – állítja Szelke Barnabás, a Ringier Digitális Divízió vezetője. Az említett rendszerben – amelynek több versenytársa is van a piacon – a vevő egy adott lapszámot vagy egy hosszabb (havi, negyedéves, éves) megjelenési periódust vásárol, illetve fizet elő, ahogyan a printkiadványok esetében is. Főleg a nyomtatott újság vásárlói élnek vele, akik valamilyen élethelyzet – külföldi tartózkodás – miatt átmenetileg így szeretnének hozzájutni a teljes tartalomhoz a megszokott dizájnnal.
A kiadók célja, hogy idővel saját digitális magazinjaikat árulják „nagyon minőségi” (tartalomvédett, de nem PDF-) kivitelben, az applikációk ba épített fizetés útján, olykor nem is egyben, hanem mondjuk cikkenként.
Már nálunk is több tabletet vesznek, mint asztali gépet, az okostelefonok rég lekörözték a PC-ket: gyorsan terjednek a hírek olvasására való eszközök. Ráadásul a tablet- és smartphone-vevők hozzászoktak, hogy egyes tartalmakért és alkalmazásokért fizetni kell, nekik nem nehéz elmagyarázni, hogy a minőségi hírszolgáltatásnak ára van. Másrészt a nyomtatott sajtó régóta küzd az olvasók elöregedésének problémájával), új fogyasztókhoz nehezen tudnak eljutni: a platformváltás ebben is segíthet.
– A trendet mindenki látja: ahogy a tabletel terjedtsége elér egy kritikus pontot, beindul a harc, valójában a jövő tartalomfogyasztóiért – hangsúlyozza Szelke Barnabás. Szerinte számos tartalomaggregátor fontolgatja a piaci startot (vagy már el is indult), és hamarosan komoly verseny bontakozik majd ki a gyűjtőoldalak, illetve a saját tartalmat kínálók között, valahogy úgy, mint az internet hőskorában (amikor eleinte a hír- és linkgyűjtők látszottak nyerőnek, ám végül az egyedi tartalomgyártók kerekedtek felül). A közkeletű vélekedéssel szemben a divízióvezető szerint a folyamat nem a nyomtatott lapokra, hanem a netes hírszolgáltatásban úttörő site-okra veszélyes, náluk nemhogy jó, de semmilyen üzleti modellje sincs még a fizetős tartalomterjesztésnek.
FULL DIGITÁLIS
Konkrét kutatások híján nem tudható, hogy a nyomtatott lapok vásárlóinak mekkora hányada terelhető át valamilyen digitális platformra, ám az biztosnak látszik, hogy a tömeges átálláshoz, illetve nagyszámú új olvasó megnyeréséhez nemcsak a megjelenítésen, de a tartalmon is változtatni kell. Ami a prognózisokat illeti: a már említett „full digitális” lapok egyik első fecskéje, a Nemzeti Sport várhatóan már jövőre, a labdarúgó-világbajnokság idejére elérhetővé válik, 2015-ben pedig már a digitális újságok széles kínálatából válogathatnak az olvasók.
I!
DIGITÁLIS STAND: www.dimag.hu
NÉPSZA BADSÁG ÁR: lapszám220 Ftegy év (324 db):44 880 Ftfél év (162 db):22 740 Ftnegyedév (81 db):11460 Fthavi (27 db):3990 Ftheti (6 db):1190 Fthétvégi (8 db):1990 Ft