Támadások kereszttüzében?
Beszélt a következő évad terveiről, a hazai és nemzetközi kapcsolatokról, egy sor biztató, támogató táviratról, és az ellene irányuló hazai és külföldi lejárató kampányokról. Míg az Árpád ébredésében „beintett” a kritikusoknak, beszédében felhívta a figyelmet arra, hogy a színikritikus világgal nehezen ért szót. Abban reménykedik ugyanakkor, hogy talán ez később máshogy lesz. „Nagy dolog lesz, ha majd ártani nem fognak nekünk” – jegyezte meg. „A múltat lezártuk, még ha maradt is tüske” – jelentette ki, és megköszönte döntésüket azoknak, akik a társulattal maradtak. Ezt a szakma melletti kiállásként értelmezte.
Arról is szólt, mitől lesz ez a Nemzeti más, mint eddig. A „szolgálat” szót használta alapfogalomként, és megemlítette: az első, szeptember 27-i premierjük, Tamási Árontól a Vitéz lélek az újrakezdésre utal majd. Alapfogalmairól pályázatában is megemlékezett, ez pedig a hagyomány, a korszerűség és a nemzetköziség. Mint megjegyezte, korszerűnek nem a provokációra épülő színházat tartja, mivel a provokáció önmagában kevés. Azt ígérte, az igazságot mutatják meg, és olyan korszerű nyelven szólalnak meg, amely érdekessé teszi a színházat a világban, amely megkülönbözteti őket.
A nemzetközi kapcsolatokról kifejtette: szeptember közepén a kijevi Gogolfesten lép fel új társulata, ők pedig vendégül látják a nagyszebeni Radu Stanca Nemzeti Színház A Mester és Margaritáját, amelyet Balázs Zoltán rendezett. Jönnek Pestre, és a Nemzeti is megy Vidnyánszky korábbi színházaiba, Beregszászra és Debrecenbe, valamint a tavaszi fesztivál idején a Bajor Gizi parkban nemzetközi színházi fesztivált rendeznek, amelyre nagy múltú társulatok jelentkeztek vissza.
A direktor tudja, hogy megosztott a szakma, alaposan meg kell beszélni jó néhány kérdést, például a képzést és a színészek jövőképét. Nemcsak a kaposvári egyetem színész szakával működnek együtt (ott a Színházi Intézet igazgatója Vidnyánszky), hanem a budapesti színművészetivel is felvették a kapcsolatot. A pesti egyetemisták két produkcióban szerepelnek majd az évadban.
Két folyóiratot indít az intézmény, az egyik elméleti kérdésekkel foglalkozik majd, többek között a megoldásra váró problémákkal, a másik pedig a teátrum bemutatóival. Azt ugyancsak megtudtuk, hogy a Magyar Művészeti Akadémia megvizsgálja egy színészkamara alakításának lehetőségét. Az évadnyitón egyébként megjelent Fekete György, az MMA elnöke, Halász János államtitkár és Balog Zoltán miniszter is. Az emberi erőforrások minisztere arról beszélt: a kulturális kormányzat minden szükséges segítséget megad. A társulat feladata, hogy olyan színházat hozzon létre, amely méltó a „nemzeti színház” elnevezésre.
– Nem vagyunk egyedül – mondta Vidnyánszky, mikor arról beszélt, mennyi támogató levelet kapott. Úgy vélte ugyanakkor, hogy a lejáratására elképesztő energiák összpontosulnak, de – mint mondta – a hazugság visszacsap. Úgy véli, nem szabad a provokációkat túlreagálni, meg kell találni a megfelelő határt, és csak akkor válaszolni, ha megéri.
Mint például az Alföldi vezette Nemzeti búcsúpiknikén elhangzott Spiró György-beszédre, amely az új vezetés Nemzetijére reflektált („Egyéni képviselői javaslat a Nemzeti Színház arculatának fejlesztésére”, ez volt Spiró beszédének címe. – A szerk.). Az igazgató fölvetette: végtére is erre válaszul megkérdezhetné az írót, hogy abban az ő ízlése szerinti ideális színházban „Hányszor kell magyart vagy kereszténységet vagy papot gyalázni? Hányszor kell nemzeti ereklyéinket meggyalázni? Vagy káromkodni a színpadon? Vagy éppen Himnuszt énekelni a másságról?”
Megtudtuk még: augusztus 26-án kezdik el árulni a jegyeket a régi-új társulat előadásaira. A teátrum új művészei: Bánsági Ildikó, Eperjes Károly, Földes László Hobó, Horváth Lajos Ottó, Kristán Attila, Nagy-Kálózy Eszter, Rácz József, Reviczky Gábor, Schnell Ádám, Szűcs Nelli, Trill Zsolt, Tóth Auguszta, Tóth László és Varga József.
Az első hónapokban tizenkét darabot játszik a Nemzeti, ebből két bemutató várható, a Vitéz lélek mellett a Zűrzavaros éjszaka Caragialétól – október 19-i premierrel. A többi előadás a direktor korábbi színházainak produkciója. Az Alföldi-éra összes előadását levették a műsorról.