Központosított köztársaság

Meglehetősen szigorú keretek közé szorítva zajlik a Szigeten a piac – derül ki a rendezvény kereskedelmi vezetőjének szavaiból.

A készpénzmentes fizetési rendszert működtető Metapay adatai alapján idén a fogyasztás időarányosan megegyezik a tavalyival – közölte megkeresésünkre Gaspari Zsolt, a Sziget Kft. kereskedelmi vezetője. Idén 117 italt, 110 ételt árusító pult települt ki, hozzájuk adódnak a nem élelmiszert értékesítő vásárosok. A kereskedők száma tíz-húsz százalékkal bővült, de az egységek alapterülete egyre csökken.

Fixáras italok
Fixáras italok

A Gaspari Zsolt és társa alapította Gamma Trade 1996-ban nyerte el a Szigettől a jogot a rendezvény kereskedelmének megszervezésére. Megtették: meglehetős szigorú – és egyre szigorúbb – feltételeknek kell megfelelnie annak a kereskedőnek, aki ki szeretne települni. Mindez – a berzenkedések ellenére – láthatólag nem riasztja el a vállalkozókat, hisz minden évben túljelentkezést tapasztalnak.

Az egységekben kiszolgált italok kizárólag a Gamma Trade-en keresztül juthatnak ki a Szigetre. Az alapvető italok – például sör, üdítők – gyártói szponzorok is, ennek megfelelően a kocsmákban egységesen csak ezeket a termékeket lehet kapni. A borokat sok esetben saját gyártóik árusítják, így a márkák ott természetesen egyediek, ugyanakkor a blokkon megint csak a Gamma Trade szerepelhet. Hasonló a helyzet a Rézangyal pálinkával, amely Gaspari Zsolt cégének terméke, és szintén szinte egyeduralkodó a rendezvényen. Az árak emiatt elvileg egységesek: mini-piackutatásunk alkalmával tényleg csak néhány anomáliát tapasztaltunk. Mi 300 és 450 forint közötti kávéárakat láttunk kiírva, Gaspari Zsolt szerint a kávé is egységáras, tehát az általunk látott termékek más-más minőségi kategóriát képviselhetnek. Az ételek és más termékek esetén nem ilyen szigorú a helyzet, általában minden pulton egyedi termékek kaphatók, és ennek megfelelően a számlát is az adott cég állítja ki. A pultokon pénz így sem forog, hisz a készpénzhasználat tilos, fizetni érintés nélküli fizetésre képes, előre feltöltött Metapay-kártyákkal vagy PayPass bankkártyákkal lehet.

A bevétel első körben közvetlenül a Sziget Kft. számlájára folyik be. A rendezvény után a kft. számol el a kereskedőkkel a nyilvántartások alapján.

A helypénz nem egységes, függ az értékesített termék típusától és az egység elhelyezkedésétől is. A kocsmáknak egy bizonyos mértékű „Sziget-árrést” kell fizetniük, ami a forgalom arányában növekszik. Ennek szintje tavaly óta nem változott. Konyháknak és más kereskedőknek sávos a helypénz. A csúcsgasztronómiai vállalkozások forgalmuk 20,míg a borászatok a forgalom 30 százaléka után tartoznak fizetni.

Az adott évi Szigetre január és március között várják a jelentkezőket. Ezután kezdődnek meg a tárgyalások elhelyezkedésről, árakról, helypénzről, vagy épp a pultok dizájnjáról. Gaspariék ebben is a minőségemelés és az egységesítés irányába terelik a vásárosokat: sok esetben maguk gyártják le a pultokat, akár még az egyedi logót is. Az ellenőrzés is sűrű, így van rá példa, hogy rossz tapasztalatok alapján egy-egy jelentkezőnek nem teszik lehetővé a kitelepülést. Gaspari ennek is tudja be, hogy például az élelmiszerek terén folyamatos kínálat- és minőségnövekedés tapasztalható.

Kérdésünkre kifejtette: ezt a viszonylagos szigorúságot az egységes árak és az egyaránt magas színvonalú minőség miatt tartja fontosnak – lényegében a franchise hálózatokhoz hasonlóan. Tapasztalatai szerint – hivatalosan vagy engedély nélkül – sokan másolják róluk ezt a fajta fesztiválszervezési módszert.

Van néhány bolt, amelyeknek mégsem kell betartaniuk a szabályokat. Ilyenek a Hajógyári-szigeten egész éves árusítási joggal bíró egységek, így a csónakházban található kocsma, egy csárda és az üdülő területe. Gaspari Zsolt meglátása szerint az üzemeltetőkkel minden évben „megküzdenek”, hisz nem szeretnék, ha a vásárlók olyan termékeket vinnének innen ki a fesztivál területére, amit egyéb megállapodásaik tiltanak. Ebben megfogalmazása szerint idén érték el a legtöbbet. (A csónakházban például felirat figyelmezteti a vásárlót.) A kártyás rendszert ugyan nekik nem kötelező alkalmazniuk, de mivel senkinél nincs készpénz, ezt mára már maguk kérték.

Támogatott trafik

Noha a Szigeten működő egyetlen dohányárushoz hivatalosan nincs közük, Gaspari Zsolt bevallása szerint amiben csak tehették, segítették a vállalkozót a megfelelő engedélyek beszerzésében. Nem elég ugyanis, hogy a dohánytilalom idén százmilliós szponzori bevételtől fosztotta meg őket, de ha még dohányért is a városba jártak volna ki a Sziget-lakók, az a többi kereskedelmi egység összbevételére is rendkívül rossz hatással lett volna. Úgy érzi ugyanakkor, ez az egy dohánybolt képes lesz kiszolgálni a fesztiválozók igényeit, hisz sokan nem egy, hanem egyszerre több dobozzal is vásárolhatnak. Lapunk tapasztalatai szerint ha kisebb sorállás tapasztalható is, a nemzeti dohánybolt rendben működik. A szigorúság látványos, mindenkit az ajtóban igazoltatnak. Egy láthatólag éltesebb fesztivállátogató hölgy emiatt valószínűleg életében először bánta, hogy bemondásra nem adtak hitelt nagykorúságának: igazolvány nélkül neki is üres kézzel kellett távoznia.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.