Irány az űr
Gondoljunk csak Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeiájára, Francois Truffaut 451 Fahrenheitjére, George Lucas THX 1138-ára vagy Steven Spielberg Harmadik típusú találkozások című művére.
Ennek ellenére az utóbbi tizenöt-húsz évben háttérbe került a sci-fi, illetve, ha születtek is ilyen művek, akkor inkább kevert műfajú mozik voltak. Azaz az űrben játszódó, szappanoperai mélységekbe zuhanó akció- vagy horrorfilmek, amelyeknek még véletlenül sem volt az a céljuk, hogy a valódi vagy a képzeletbeli tudomány(ok)nak a társadalomra, illetve az egyes egyénekre gyakorolt hatását mutassák be. Tulajdonképpen ez az idei dömping több darabjára is igaz, de legalább arra is megvan a remény, hogy egy új klasszikussal gazdagodunk – ha már arra nincs válaszunk, hogy miért pont most pörgött fel a sci-fi mozis karrierje.
A megszokott fantáziátlanságot hozta sajnos biztos kézzel az amúgy igen kvalitásos Guillermo del Toro Tűzgyűrűje, melynek célja nem volt több, mint hogy óriásszörnyeket eresszen össze óriásrobotokkal, hogy aztán látványosan amortizálják egymást és a körülöttük lévő infrastruktúrát. A színvonal aljától azonban még így is távol volt: ezt a nem túl hálás státuszt a vámpírokról testrabló földönkívüliekre váltó Stephanie Meyer művének, A buroknak az adaptációja foglalta el. Az amúgy tehetséges Andrew Niccol rendező nem is tudott mit kezdeni az alapanyaggal, az egész megrekedt a felszínes tinigiccs szintjén. Egyszóval a feketelevest most sem lehet megúszni.
De hogy még léteznek értelmes bestsellerek, és azokból filmek is készülnek, azt tavaly bebizonyította Az éhezők viadala, melynek Futótűz című folytatása az ősszel érkezik a mozikba, Jennifer Lawrence-szel a főszerepben. Ha pedig eljutottunk a franchise-okhoz, akkor azt is muszáj megjegyezni, hogy J. J. Abrams csodákat művelt a Star Trekkel: a Sötétségben című epizód egyszerre tudott modern, illetve az 1982-es A Khan haragja rendkívül fineszes remake-je lenni. Szeptemberben pedig a Vin Diesel színészi csúcsteljesítményéről emlékezetes Riddick is visszatér a mozikba. Reméljük, több lesz, mint egy fantasztikumba csomagolt akciómozi.
Több mű foglalkozik a világvégével, illetve a világégés utáni Föld bolygóval is. Igazi apokaliptikus film a még mindig futó, Marc Forster rendezte Z világháború, melyben Brad Pitt próbálja megmenteni a világot egy szó szerint gyilkos vírustól, mely zombikká, szebben mondva, élőhalottakká változtatja az embereket. A Tom Cruise nevével fémjelzett Feledés a végítélet utáni Föld bolygón játszódik: ebben egy idegen faj támadása miatt pusztult el a civilizációnk. A Will Smith és fia, Jaden Smith főszereplésével készült – egyébként a kritikusok által egyöntetűen gyűlölt – A Föld után ugyancsak már elpusztult bolygóként mutatja be a planétánkat, igaz, itt a természet már elkezdett magához térni, inkább gigantikus őserdőre hasonlít, amikor a két űrvitéz kényszerleszállást hajt végre.
Az év egyik nagy dobásának ígérkezik a District 9-nal berobbanó Neill Blomkamp rendezte Elysium (augusztus 15-én debütál a magyar mozikban), melynek a sztorija már-már megfelel a sci-fi definíciójának: a nem túl fényes jövőben a Föld egy lerobbant nyomornegyedre hasonlít, miközben a kiváltságosok egy paradicsomi körülményeket garantáló űrbázison élik mindennapjaikat. Persze nem engednek be senkit, akit nem tartanak erre méltónak, és ezt a szabályt a kiskosztümben nyomuló Jodie Foster tartatja be. Persze a Matt Damon alakította hős forradalmat szít az egyenlőség érdekében.
A műfaj rajongói azonban nem is az Elysiumtól, hanem az Alfonso Cuarón rendezte Gravitytől várják a katarzist. Az például igen jó előjel, hogy a világ legrégebbi fesztiválja, a velencei elfogadta nyitófilmnek (augusztus 28-án tehát minden kiderül, igaz, a magyar nézőknek októberig kell rá várniuk), de a tesztvetítésekről olyan vélemények szivárogtak ki, hogy hosszú idő óta ez az egyik legbátrabb stúdiófilm. Az is érdekes, hogy tulajdonképpen egy kamaraműről van szó: a Sandra Bullock alakította asztronauta egy baleset következtében egyedül sodródik az űrben. Mi pedig reméljük, hogy a könnyek helyett a lét izgalmasabb kérdései játsszák majd a főszerepet a drámában.