Egy szobrászat pályarajza

Körösényi Tamás szobrai messziről üdék és megnyerőek, közelről ellenszenvesek. Úgy lépked az ember a bejárati nagyteremben, mintha patakparti mezőn járna, a drótszálba szökkent zöld, időnként sárgás korongok és alakzatok szinte hajladozni látszanak, igazán nem csodálná, ha egy virágszedő kora reneszánsz Flóra jönne vele szembe.

Közelről ugyanezek az alakzatok kellemetlenek. Formájuk akkor is amorf, amikor többé-kevésbé szabályosak, mert durva, rücskös felületük mint az odacsapott, el nem simított malteré, ám a malter szilárdsága híján, mert tapintás nélkül is látnivaló, hogy belülről lazák és állhatatlanok. Anyaguk jobbára papírpép, ez az önmagában sem kellemes matéria, amely harsányra festve különösen ellentmond minden szoborképzetnek és -emléknek.

Aztán, ha mégis megszokjuk ezt a provokációt, óhatatlanul kezdünk formákat belelátni. Némely drótszálon ingó sodrott darab olyan, mint egy megpöndörödött, de még mindig zöld falevél, a Természetvédelmi terület-sorozat korongjai olykor lyukacsosan, olykor rozsdásan is, mégiscsak virágfejekre emlékeztetnek, egy Tájhangok 5. – ez történetesen festett fa – zöld és kék madárfélét formáz.

Innen pedig már csak egy lépés a megbékélés a nagyobb plasztikákkal. A padlón szerteszét – mondjuk, a csalitosban – talapzat nélküli kompozíciók hevernek, olykor már-már emberalakra, máskor vidor-fenyegető lényekre emlékeztetők, de inkább olyan térplasztikák, amelyek alig jogosítanak fel képzettársításra. Nonfiguráció, amely az egyre inkább felismerhető konstruktivitásával meg a szürreális szabadságával valahogy Henry Moore módszerét idézi, anélkül – ebben lehetetlen anyaguk és lehetetlen instabilitásuk is megakadályozza őket –, hogy a legkevésbé is utánoznák amazt.

A kettősséget aztán a Szellemeim élő panoptikuma demonstrálja. A tizenhárom nagyplasztika a hátsó körcsarnokban vonul fel, ezek már üvegszálas poliészterből meg gumiból készültek, ami nem kevésbé szobortaszító a köztudatban, de amely anyag mégiscsak szilárdabb és tapintatosabban színezhető. A formák változatlanul kétértékűek, amennyiben részben antropomorfak, ha tetszik, szellemmorfak, s egyszersmind szabálytalanok. Tépettek, lyukasak, szeszélyesek és tektonikusak, valóban ijesztőek és tragikusak lehetnének –ha nem vonná mindezt kétségbe az, hogy kerekeken elguríthatók.

A példásan rendezett kiállítás végigvezet az antiszobor-szobrászatig vezető úton. A jobboldali első terem emlékeztet azokra a hetvenes évekre, amelyekben a huszonéves Körösényi Tamás figurativitását üdvözöltük. Szabó Iván és az akkori főiskola figurativitásának neveltjét, aki már növendékként és kivált pályakezdőként annyi titkos lírával, még titkosabb iróniával töltötte meg – távolította el magától – ezt a tanítást. A pop-art, mint akkor annyi pályatársát, őt is megkísértette, a kétszemélyes, sajátos Felvonulók ennek a maradandó groteszknek az emlékműve, de a klasszikus örökségtől való távolodásnak csupán a kezdete volt.

Hogy miként látta üresnek és folytatásra fölöslegesnek a hagyományos szobrászatot Körösényi, annak megint csak eredeti bizonyítéka a Giacometti-sorozat, amely a mester műveit megvesztegető beleérzéssel reprodukálja, hogy aztán meghökkentő elidegenítéssel borítsa egyenként lepelbe, pont úgy, ahogyan a még nedves szobrokat a műtermekben szokás. Aztán ez az azonosuló tagadás azonosulás nélkülivé keményedik a konceptuális szakaszban. A fúrógéppel immár kilyuggatott bronzérmek, a Hősköltemény kevésbé eredeti ételhordó-sorozata mai szemmel logikusan vitt tovább a katonai terepszín megfestett, majd lemezplasztikába fogalmazott elemei felé, és az utóbbiak – még rétegelt lemezből, de már a későbbi drótlabilitással és tájra utaló címmel – a főtermek főművei irányába.

A művészet él – adta sorozatcímének a három esztendeje, ötvenhét éves korában meghalt Körösényi Tamás, és adta a kiállítás címének a kurátor, Forián Szabó Noémi. Utóbbi egy oldalteremben egymás mellé rakott két, időben nem összetartozó kisplasztikát, a papírpépből készült, zavaba ejtően naturális Két fasírtot nyolcvannyolcból és egy rozsdás szög emlékművét, amelyet öreg fenyőgerendába vertek Szobor címen kilencvennyolcban. Úgy is, mint a kiteljesedett Körösényi-életmű, úgy is, mint egy mai szobrászatfelfogás mozgásterének a két határát.

A padlón – mintegy a csalitosban – talapzat nélküli kompozíciók
A padlón – mintegy a csalitosban – talapzat nélküli kompozíciók
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.