Örömök és fájdalmak Zágrábban

Talán mégsem olyan nagy butaság ez a globalizáció. A bécsi reptéren mellém ül egy szingapúri lány, aki francia barátja tanácsára Czeslaw Milos könyvét kezdi el olvasni angolul. Úgy döntök, magamra vállalom az országimázst, és csapok egy kis reklámot Márainak, akit meg én olvasok. A bécsi szelet elfogyasztása után fel is írja a nevét.

Horvátországban egyelőre nem tudják eldönteni, örüljenek-e vagy sem az egyesülő Európának. Az ország július elsejétől immár teljes jogú tagja az uniónak, ám a horvátok közül egyelőre majdhogynem ugyanannyian (15 százalék) lelkesednek a tényért, mint amennyien markánsan elutasítják (13 százalék). A mérsékelten lelkesedők már többen vannak a mérsékelten elutasítóknál, ám őket is belepi a közöny, a fásultság. Jól mutatja ezt, hogy vészesen alacsony számban vettek részt az európai parlamenti képviselők választásán. A félelmek és vágyak némiképp hasonlítanak a magyar félelmekhez és vágyakhoz, annyi különbséggel, hogy ez az Európa nem azonos a tíz évvel ezelőttivel.

A Szétszakadt Kapcsolatok Múzeumában a párkapcsolati gyász fájdalmát élhetjük át
A Szétszakadt Kapcsolatok Múzeumában a párkapcsolati gyász fájdalmát élhetjük át

A mostani a saját problémáival küzd, ahogy a mostani Horvátország is a saját gazdasági sebeit nyalogatja. Miközben persze rendületlenül bízik abban, hogy ő is hozzá tudja tenni a maga kulturális értékeit ehhez a sokszínű, most talán kissé zavarodottabb Európához. Mert a négy és fél milliós ország is nagyhatalom. Filmes szempontból mindenképp. Nem kevesebb, mint 15 fesztivált rendeznek e művészeti ágban (talán nincs is olyan műfaj, amelyik ne kapná meg a maga seregszemléjét), minden régiónak megvan a maga rendezvénye. És arra is büszkék, hogy immár 13 vetítőhely tagja az egész kontinenst behálózó Europa Cinemas hálózatnak. Miközben nálunk ez a szám inkább csökken, mintsem nő.

S bár az újvidéki Exithez felnövő fesztivál még nincs Horvátországban, viszont sok kisebb rendezvény színesíti a kulturális palettát. Ottjártunkkor Zágrábban épp két esemény is zajlott, a 17-jére megtartott Cest is D’Best, illetve a Summer on Stross. Mindkettő tipikusan olyasmi, ami nagyon hiányzik Budapesten. Persze kellene ehhez egy kisebb főváros, de legalábbis valamivel intimebb terek és zugok a mostaniban. Mindkét program tereken, sétányokon zajlik ugyanis, hiszen a művészetnek a köztereken a helye, hogy meg lehessen ítélni, vallják a szervezők. Koncertek, performance-ok, előadások zajlanak itt naponta ötvenezer ember előtt, négy helyszínen. A Jellasicsról elnevezett főtéren, a mobil lelátók előtt a nézőket könnyedén magukhoz vonzó artisták lépnek fel és nevettetik meg az arra járókat.

A két kisebb színpadon viszont a zenéé és a stand-up humoristáké volt ottjártunkkor a főszerep. A Zrinjevac parki pavilonban keringőre, rumbára és foxtrottra csábította a sétálókat a helyi sramlizenekar, míg a két sétálóutca kereszteződésében álló Charlie (az ottani étteremről kapta a nevét) az osztrák Cobariónak adott kiváló fellépési lehetőséget. A két akusztikus gitárral és hegedűvel felálló, instrumentális zenét játszó csapatot hamar körbevették az érdeklődők, akik már láthatóan megszokták, hogy ilyenkor tényleg lépésenként szólítják meg őket zenészek, színészek,mindenféle előadók. A Virágok terén helyet kapó nagyszínpadon már a helyi sztárcsapat, a Jinx döngetett, s bizony nem volt ritka a velük éneklő, sörüket diszkréten szorongató rajongó.

Ahogy mondani szokás, a Summer on Stross elnevezésű fesztiválnak csak megszületni volt nehéz. A helyszín ugyanis több mint hívogató. A Stross mayer nevű sétány Zágráb fölött, az óvárosban található, és az egymásra hajló fák „alagútja” miatt igen hangulatos. S miközben odalent csillognak a város fényei, az olasz Erichetta Underground ezerrel olvasztja a rezet. Azt mondjuk nem hittem volna, hogy zsirárdikalapos, pepita nadrágos olaszoktól kapom meg a Kusturica-filmekre jellemző vérbő balkáni zenét, de talán épp ettől olyan Zágráb, amilyen. A hat zenész alig fér el a falatnyi színpadon (a dobos csak derékra csatolható bőröket püföl), ám a produkció ettől még lehengerlő. S bár kétségem sincs afelől, hogy megfizetik a fellépőket,minden egyes helyszínen nyitva van a hegedűtok, hogy a nézők így is jelezhessék, mennyire nyerte el tetszésüket az előadás.

A főtéri artistát, az egy keréken bicikliző, mindenfélét dobigáló Mr. Qwirket egyenesen megrohanják a húszkunásokat lobogtató nézők. A gázsit kiegészítő bankók csak úgy gyűlnek a cilinderben. Hosszan beszélhetnék még a zágrábi múzeumokról is, köztük a kortárs művészetet befogadóról, amely egyben Horvátország legmodernebb múzeumi épülete is. (Az üveg mögött helyet kapó, nagyméretű LED-falak már az épület mellett elhaladóknak is kivetítik a műveket, amelyek néha meg is mozdulnak.) Szóval, hosszan ecsetelhetném a tányérra púpozott kockacukrok (a modern horvát művészet úttörő performance-ainak egyike) vagy a Fehér háttér előtt futó ezüst csík című, méretes festmény hatását, mely cím megdöbbentő pontossággal fedi a lényeget.

De nem teszem. Nem ez ugyanis az igazán turistacsalogató, hanem a csak itt látható Szétszakadt Kapcsolatok Múzeuma, amely 2011-ben az év európai múzeuma címet is kiérdemelte. Az Összetört Szívek szállodájáról már hallottunk, de hogy a párkapcsolati csalódásokról tárlat is beszámolhat, erről talán még Elvis sem álmodhatott. Először csak néhány darab gyűlt össze egy vándorkiállítás erejéig, ám amikor sokasodni kezdtek a szakítással kapcsolatos tárgyak, már állandó hely után kellett nézni. Meg is kapták Zágráb óvárosában, pár lépésnyire a szerelmesek promenádjától, talán amolyan intő jelként. Ekkorra már a múzeumot megalapozó ideológia is készen állt, miszerint miközben a társadalom szinte kötelezően előírja az esküvők vagy a temetések szertartásrendjét, a párkapcsolati gyász igazából tabunak számít, vagy legalábbis szigorúan magánügynek.

Nos, itt meg lehet élni a fájdalmat. Mert igazából nem is a banális tárgyak a fontosak, hanem a hozzájuk kapcsolt történetek. A karácsonyra kapott cipő, amely végül is útilapuként szolgált, a sosem hordott harisnyakötő, az egyiptomi ételmelegítő, amely a kapcsolatot már nem volt képes felmelegíteni, vagy a fejsze, amellyel a vérző szívű férfimódszeresen verte szét az egykori kedves nála hagyott bútorait. A leginkább meglepő viszont az a műmell, amelyet a férj kényszerített az e tekintetben kissé fogyatékos feleségre, hogy hordja aktus közben. Nem csoda, ha mindez végül váláshoz vezetett. A szenvedők a múzeum boltjában egyébként megvehetik az enyhet adó, rossz emlékeket kitörlő radírt is. A múzeum, mondanunk sem kell, azóta Zágráb egyik legvonzóbb kulturális helyszíne. Igazi sikertörténet ez a kis győzelmek krónikájában. Ja, és már van egy szingapúri olvasója Márainak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.