Fiastyúk utcai tájak
Maga a művészkolónia is a késő ötvenes évek produktuma, akárcsak az egész negyed, amelyet ötvenhárom táján kezdtek tervezni, hogy ötvenhatban még mindig csak a félkész lakásokat vehessenek birtokba az önkényes foglalók. Ez után jöhettek a művészek. Akiket a politikai szándék azért telepített ide, hogy testközelben együtt éljenek a munkásosztállyal, és akiket – akkoriban mindenki tudni vélte ezt – dologkerülőként, gyanakodva fogadott a szomszédos munkásosztály.
Fél évszázad alatt azonban művészek, művészet és munkásosztály, minden megváltozott, és Korodi a jelek szerint jól érzi magát a Máglya közben. Legalábbis: jól érezte magát kétezerhét és -tíz között, mert akkori képeit mutatja most be két sarokkal odébb, a művelődési központban. Tájat, környezetet festett. Nemcsak annyiban, hogy a jobbára Ingó címet kapott vásznainak tárgya erkélysor, tűzfal, kémény és minden, ami a műteremablakból látható. Hanem annyiban is, hogy mindezeket olyan kedvvel festette meg, mint az elődök, akik a gellérthegyi műtermekből vagy Mártélyon örökítették meg a világot.
A Műteremből 2. napsütötte tűzfalat mutat vézna, de leveleiket bontogató fácskákkal, a Műteremablak kéményeit bearanyozza a nyári, alkonyi fény, az Ingó 3. ablakait vidékies önfeledséggel szövi be valami dús futónövény, az Ingó 7. vöröslő falán zöld erkélymellvédek és ragyogó kék függönyök. Az Ipari-Patak olajkép ugyan, de Elekfy Jenő akvarelljeinek kékjei és lilái tükröződnek a vizén, az Ingó 5. sötétzöld kontrasztjai Tornyai düheit és lombfoltjait juttatják eszünkbe, egy kapu vöröse oly csendes-diadalmas a sápadt homlokzatban, mint akármely szentendrei kismesternél.
Nem a stílus, a festőkedv és a festői erő miatti párhuzamok. Hogy mégis, e valóban lebilincselő piktúra ellenére is némi feszengés fogja el minden kép előtt a nézőt, hogy zavart érez a valóban megvesztegető élmény ellenére is, arra az ablakkereteknél van legközelebb a magyarázat. A műterem ablakainak geometriája átlagos esetben metszi, szervezi vagy éppen darabolja a mögötte lévő látványt. Kompozíciós erő, amely azonban Korodinál furcsa bizonytalanságot tanúsít. Cakkos szélű, laza, omladozó, amely így nagyon is esetleges, durván mutatja a sűrű ecsetjárást, azaz nincs geometriai ereje, esetleg fekete, de oly goromba, hogy semmi köze a mögüle előtűnő hangulathoz.
Szervező szerepét így is megtartja a maga módján, de el van rontva. És ez az elrontás, ez az esetlegesség, ez a látszólagos gondatlanság az egyik legfontosabb eleme a Korodi-képeknek. Van mit kétségessé tenni. Az Ingó 6. / szabad futás vásznán a nyári verőfény kontrasztjában, a meleg színű falra a lombokén kívül egy mozgó alak fekete árnyéka is rávetül, és a piros bejárati ajtó oly pasztózus-gazdagon van fölrakva, festékrétegébe a részletek oly mesterien belekarcolva, hogy az önmagában is poézis. A bérházrészletet vadszőlős vidéki idillé alakító Ingó 3-on a kosaras ablakrács pasztell-tünékeny, ellenben a falrészleteket mintha korongecsettel festették volna.
A Műteremablak kéményei és párkánya megvesztegetően hangulatos, de durván, görcsösen felrakva. Röviden: Korodi pompásan és őszintén fest, de minden képében megfesti azt is, mennyire hisz a régiek festésében. Olyannyira tudja ezt a nyelvet, hogy nem is utánozza az elődöket, szuverén módon beszéli, önállót és meggyőzőt alkot. És annyira ismeri, hogy lépten-nyomon kétségessé teszi. Egy laza fölénnyel megfestett, aztán hirtelen-gorombán abbahagyott felhővel, egy őszi, színes fáktól derűs lakóteleprészletet azzal, hogy a képet kettévágja, két vászonra komponálja.
Lényegében azzal is – ha tetszik, ez groteszk, ha tetszik, fél lélekkel persziflázs –, hogy egy szocreálból éppen kibontakozó pesti lakótelephez úgy közelít, mint elődei a faluképhez, a Tisza-parthoz vagy a kisvárosi naplementéhez. Egy-két vászon, például az inkább elnagyoltnak, mintsem provokatívnak maradt Ingó 1. mutatja, mennyire késélen egyensúlyozás ez. Csak egészen kiváló festők és határozott intellektusok élhetnek vele.
Angyalföldi József Attila Művelődési Központ