A vásznon nőni fel

Tíz év kényszerszünet után tért vissza rendezőként az Én és te című drámával az Oscar-díjas Bernardo Bertolucci. A világhírű olasz művésszel, akit telefonon értünk utol, beszélgettünk egyik első munkájáról (Volt egyszer egy Vadnyugat), arról, hogy mi nyűgözi le a fiatalságban, illetve hogy miért nem elég jó neki még a 3D.

Pontosan tíz év után tér vissza a filmrendezéshez. Miért pont két testvér egymásra találásának történetét választotta?

„Egy szuperprodukciót úgysem adtak volna egy mozgáskorlátozott rendezőnek”
„Egy szuperprodukciót úgysem adtak volna egy mozgáskorlátozott rendezőnek”

Nem önkéntes hallgatás volt ez, hanem rákényszerített a sors. Az egész egy félresikerült gerincműtéttel kezdődött, amelyet követett egy másik, majd egy következő, aztán már nem is volt kedvem számolni, hányszor is kerültem kés alá. Ami biztos, hogy a tortúra végén tolókocsiba kényszerültem. Talán mindenki megérti, hogy ezt a fejleményt hosszú depresszió követte... aztán rátaláltam Niccolo Ammaniti regényére. Sokszor elolvastam, lenyűgözött a műben vázolt folyamat, ahogy a két, egymásnak eleinte közömbös féltestvér között kialakul a szeretet. Másrészt belegondoltam, hogy ez remek alapanyag lenne a visszatéréshez, hiszen majdnem a teljes cselekmény egyetlen térben, egy pincében játszódik. Úgy spekuláltam: egy fél világot bejáró szuperprodukciót úgysem adnának oda egy mozgáskorlátozott rendezőnek, de egy egyetlen helyszínen lebonyolíthatót talán.

A 2003-as Álmodozókban is volt egy „izgalmas” testvérpár.

Jól látja, van kapcsolat a két film között: a testvérek közötti vonzalom már akkor is izgatott. Bár az Álmodozók irodalmi alapja Gilbert Adair azonos című regénye, gyökereiben Jean Cocteau-hoz, egészen pontosan a Rettenetes gyerekekhez nyúl vissza, meg persze 1968-hoz, amikor a fiatalok világszerte idealista álmokat kergettek, és nem kevesebbet akartak, mint megváltoztatni a világot. Akkoriban nem gondoltuk azt, hogy sikerrel jártunk, de most már biztosan állíthatom, hogy hosszú távon mégis történt valami. Forradalom nem volt, de gondoljon csak a feminizmusra: a nők világát megváltoztattuk.

A Te és én esetében fontos dramaturgiai szerephez jut egy David Bowie-nóta.

Igen, és sokáig fogalmam sem volt, hogy melyik dal is az, amelyik passzolna az atmoszférához. Aztán amikor az utolsó jelenetet vettük fel, melyben a két fiatal elfogadja egymást, és beteljesül a testvéri szeretet, egyszer csak beugrott, hogy évekkel ezelőtt hallottam David Bowie-t, amint olaszul énekli a Space Oddity című nótáját. Ekkor éreztem, hogy megvan a tökéletes megoldás – egyfajta életigenlés sugárzik belőle. A befejezés mindig nagyon kritikus pont. Niccolo Ammanitinak is megmondtam: nagyon tetszik a regénye, kivéve a lezárást, mivel ott meghal a drogos nővér. Nem tudtam elfogadni ezt a kegyetlenséget... A mozi teljesen más műfaj, mint az irodalom. A vásznon a karakterek mindig másképp viselkednek, mint a valóságban.

Azért így sem mondanám a film befejezését happy endnek.

Igen, ezt hívják nyitott befejezésnek: nem egyértelmű, hogy mi történne, ha folytatódna a film. Az ártatlanság megteremti a tragédia lehetőségét, de úgy érzem, ennek ellenére felszabadító a lezárás. Inkább mosolyogva fogják a nézők elhagyni a mozit, mintsem szomorúan.

Igaz, hogy 3D-ben akarta leforgatni a filmet?

Így van, de csak eleinte. Tartottam attól, hogy száz percen keresztül bámulni egy pincét a nézőnek dögunalmas lenne. Bele akartam vinni a vizuális világba egy kis varázslatot, például, hogy az öreg bútorok térben meseszerűen megnőnek vagy összemennek. Az egyetlen helyszínen való forgatás ugyanakkor azt is megköveteli, hogy a kamera pozícióját többször meg kell változtatni. Sőt olykor két kamerát is alkalmazni kellett. De a 3D-s kamerának a mozgatása még mindig nagyon nehézkes, legalább három órába telik. Én pedig világéletemben gyorsan dolgoztam, nem bírom elviselni a felesleges totojázást. Rájöttem, hogy a 3D még nem nekem való, túl lassú hozzám képest. Majd talán később változik a helyet, fejlődik a technológia. A következő filmemnél. Vagy az azt követőnél.

Élete során nagyon sokszor dolgozott fiatal színészekkel.

A csodaszerűség minden filmemben benne van... Ezért is törekedtem mindig arra, hogy fiatalokat filmezzek. Lenyűgöző varázslat az is, amikor látom, hogyan nőnek fel a kamera előtt. Tudom, hogy egy kicsit fellengzősen hangzik, de hiszek abban a megfoghatatlan csodában, amelyet nem lehet szavakkal leírni, de eljátszani sem. Azokat a pillanatokat keresem, amikor a gyerek felnőtté válik. Az Én és te esetében ez a folyamat Jacopo Olmo Antinori esetében valósul meg. Sokan kérdezték, hogy miért dolgoztam tapasztalatlan színésszel: nem értik, hogy pontosan arra van szükségem, hogy egyfajta természetes folyamatot rögzíthessek. Elképesztő dinamizmus volt benne... Teljesen más ember kezdte el a forgatást, mint aki végül befejezte.

Maria Schneider Az utolsó tangó Párizsban forgatása során azért nem vette egykönnyen ezt a „felnövést”. Többször is elég kemény jelzőkkel illette önt.

Szegény Maria, tizenkilenc éves volt a forgatás alatt, és tényleg többször eltitkoltam előle, hogy mi is fog történni vele. De ezt csakis azért tettem, hogy kihozzam belőle a színészt. Ehhez a dühére és a frusztrációjára is szükség volt. Sajnálom, hogy sosem tudtam elnézést kérni tőle. De ez volt a legkevesebb. Ez a film annak idején óriási botrányt okozott, a sors iróniája, hogy nőgyűlölőnek kiáltottak ki érte. Ugyanakkor számos feminista barátom megértette a művet, és megköszönte, hogy elkészítettem. A világ persze azóta nagyot változott.

Minden idők talán legjobb westernjének, a Volt egyszer egy Vadnyugatnak a történetét együtt jegyzi Sergio Leonéval és Dario Argentóval. Hogy sikerült ezt az álommelót megcsípnie?

Ez sem tegnap volt, egészen pontosan 1966-ban történt... Tudja, az egész onnan indult, hogy ki nem állhattam a hatvanas évek olasz komédiáit – akkoriban ez a műfaj volt a mérvadó. Egyfajta lázadást szerettem volna, mint amilyet az ötvenes évek végén Francois Truffaut és társai hirdettek meg a papa mozija ellen Franciaországban. Nagy rajongója voltam Sergio Leonénak, A jó, a rossz és a csúf premierjén az első sorban ültem. Másnap csöngött a telefonom, és meghűlt bennem a vér, amikor meghallottam, hogy Sergio Leone van a vonal másik végén. Megkért, hogy látogassam meg az irodájában. Ennek különösen örültem, hiszen épp munka nélkül voltam. Ugyanakkor kellőképpen meg voltam rettenve, különösen amikor nekem szegezte a kérdést: „Úgy hallottam, magának tetszenek a filmjeim. Mégis, miért?” Azt válaszoltam: azért, mert lenyűgöz, hogy a lovak fenekét filmezi. Ezt rajta kívül csak John Ford merte megtenni, mindenki más profilból filmezi az állatokat. Ezek után közölte: jó, akkor én írom a következő filmjét. Egy másik fiatal titán, Dario Argento is hasonló módon került be a csapatba. Magát a történetet írtuk mi hárman, aztán a dialógusokat már mások, de hihetetlen élmény volt a Volt egyszer egy Vadnyugat premierjén alkotóként megjelenni a pódiumon. A western az egyik legfontosabb mozgókép-művészeti műfaj, sosem tudtam kivonni magam a hatása alól. Ha figyelmesen nézi a filmjeimet, mindegyikben talál egy-két westernfilmes beállítást. Ezek tudatalatti hommage-ok, szinte véletlenül kerültek be a műveimbe. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.