POSZT - Egy gyönyörű felvonás

A félkegyelmű szombathelyi előadásával kezdődött meg a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramja. Jeles András rendező Dosztojevszkij regényét bunker- vagy barlangszerű építménybe helyezte, ahová mintha bomba csapott volna be. Perovics Zoltán díszletén fönt, középtől kissé balra egy szabálytalan lyukon túl felhők gomolyognak, hol ragyogva, hol komoran fenyegetve, jobbra lent meg tenger hullámzik fénylőn. Félsötétben kezdődik az előadás, csak az ég és a tenger világít, vörös plüssel bevont térdeplőn szomorú ló énekel orosz dalt oroszul. Gyönyörű, nagyon erős kezdőkép.

Hatása kitart egy egész felvonáson át. A jelenetek között orosz gyermekdalok, altatók emlékeztetnek rá, feketébe öltözve, a háttérbe veszve énekel Fekete Linda, Nagy Cili, Varga Dóra. Groteszk, mégis költői világ. Csakhogy az előadás három felvonásból áll. A cselekmény nem a vonaton, Miskin és Rogozsin párbeszédével kezdődik. A herceget kissé megelőzve érkezünk a szokványos polgári élethelyzet közepébe. Bohózat vagy szatíra is lehetne. Kihízott gazdag ember (Bajomi Nagy György remekül röfögi el a szerepet) előkelő fiatal lányt venne feleségül, ám a társasági illem szerint előbb le kellene zárni a múltat.

El kellene takarítani az útból a gazdag ember szeretőjét. Pénzzel természetesen. Vastag hozománnyal férjhez kellene adni a jövendőbeli após titkárához. Ide érkezik a félkegyelmű, a szegény rokon. A címszereplő Czukor Balázs is nagyszerű az első jelenetekben. Csöppet sem együgyű, nem csak a szépíráshoz ért. Bölcs belátással tekint az emberi szándékok mélyére. Mindent megbocsátó, ha tetszik, krisztusinak is nevezhető magatartása nem gyengeségből, hanem éleslátásból fakad. Miközben lassan belekeveredik a családi drámába, felvonulnak a társadalmi és lelki mélységek képei.

Nyomorúság és megalázottság, aljasság és alantasság. Feltűnik néhány markáns karakter, Szabó Tibor eszelős-ábrándos Ivolginja, Vlahovics Edit bolond Linája, Balogh János jellem nélküli Gavrilája, Kiss Mari okos-érzékeny tábornoknéja. Ha hideg szemmel és szívvel tudnék figyelni, talán már ekkor látnám a veszélyeket, az elégtelen vagy jellegtelen alakításokat. Ám ezek igazán csak az első szünet után tűnnek föl, amikor elkezdődnek a bonyodalmak, amikor történni kezdenek az események, amikor a lelkek mélyére kellene látnunk. Amikor a történet elhagyja a társadalmi szintet, amikor érzések, szeszélyek, szenvedélyek, sőt erkölcsi problémák keverednek az egyszerűnek látszó üzletbe. Célok, vágyak, értékek keresztezik a pénz mindenhatóságát.

Amikor az ember önbecsüléséről lenne szó. A második felvonásban az ég és a tenger mintha csak valami automatizmus szerint hullámzana, a dalok mintha csakis az átrendezések kitöltésére szolgálnának. Rogozsin és Miskin nagy jelenetében Horváth Ákos nem szólaltatja meg Rogozsin szenvedélyét, és Czukor Balázs is mintha beérné egy kissé mesterkélten emelkedett hanghordozással. A jelenet jegelése nem a mélyben háborgó érzéseket rejtené, hanem inkább a színészi elégtelenség elfedésére szolgálna. Igaz, Dosztojevszkij is többnyire rejtegeti a nagy fordulatokat, a legfontosabb történéseket, föladva a mindentudó elbeszélő pozícióját, levelekre, megbízhatatlan hírhozók tanúságára bíz lényeges közléseket, sejtelmes homályt támasztva.

A színpadra író rendező azonban nem él ezzel a lehetőséggel olyan mértékben, hogy azzal fölöslegessé tegyen legalább egy-egy nagy színészi pillanatot. Horváth Ákos szinte érzéketlenre álcázott Rogozsinja csak a figura jelzéseként mozog a színen. Alberti Zsófia Nasztaszja Filippovnájából talán csak egy valóban nagy gesztus hiányzik, amely hitelesíthetné e kitartott nő szeszélyeinek feltételezhető mélységeit, amely rávilágíthatna annak a morális válságnak a mélységére, amelyre rámegy az élete. A zárókép – a virrasztás a megölt nő holtteste mellett – végletes egyszerűsége, száraz kimértsége hatásos lehetne, ha előtte a szenvedélyek végletei is megszólaltak volna.

Perovics Zoltán díszletén át a felhőkre és a tengerre látni
Perovics Zoltán díszletén át a felhőkre és a tengerre látni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.