Boris és a digitális bennszülöttek
Az egész napos olvasó maratont a metropolis ingyenes délutáni lapja, az 1,7 millió ember által olvasott Evening Standard és a NOOK e-könyv-olvasó együttesen szponzorálja. A program annak a kampánynak a része, melynek célja, hogy fellendítse a még 11 évesen is majdhogynem analfabéta gyerekek érdeklődését az olvasás iránt. Az angol oktatási rendszerben a gyerekek 4 évesen kezdik és 11 éves korban fejezik be az általános iskolát, de a felmérések szerint majdnem minden ötödik gyerek megfelelő írás- és olvasási készség nélkül kerül ki innen. Boris Johnson óriási gazdasági előnyöket látna abban a főváros számára, ha a vészes trendet sikerülne megfordítani. „Az olvasás az élet egyik legnagyobb öröme, amelyet minden diáknak élveznie kellene” – állítja.
A betűkkel küszködő gyerekeket támogató Get London Reading (Tanítsd meg Londont olvasni) kezdeményezés eddig egymillió fontot gyűjtött össze. Az összeg felét éppen a főpolgármesteri alap állta, és a pénzből máris hétszáz önkéntes korrepetitor kapott kiképzést. A 48 éves, korábban a legjobb iskolákban tanuló, széles műveltségű főpolgármester az olvasási fesztivál nyitánya alkalmából gyermekkori kedvenc könyvéből, Kenneth Grahame Szél lengeti a fűzfákat című művéből olvasott fel az iskolásoknak. Mármint azután, hogy egy tízévestől segítséget kért a tablet működtetéséhez.
Az olvasásserkentő megmozdulásból számos világhírű kiadó kiveszi a részét, felajánlva többek között Roald Dahl Karcsi és a csokoládégyár című klasszikus gyermekregényének letöltését az e-olvasók számára. Mint Jim Hilt, a NOOK tabletet is birtokló Barnes & Noble vezérigazgatója a fesztivál beharangozásakor hangsúlyozta, azért támogatják az eseményt, mert hisznek az olvasáshoz való hozzájutás közösségformáló erejében.
Ami egyébként az olvasást mint olyat illeti, éppen nemrégiben adott ki szívmelengető jelentést a brit könyvkiadók szövetsége. Ebből kiderült, az elmúlt évben 4 százalékkal emelkedett a nyomtatott és digitális művek forgalma, elérte a 3,3 milliárd fontot. Az emberek többsége még mindig ragaszkodik a könyvek fizikai élményéhez, hiszen értékesítésük alig egy százalékkal csökkent. Az év legnagyobb digitális sikere, talán mondanunk sem kell, a karrierjét a világhálón elindító E. L. James trilógiája, A szürke ötven árnyalata volt. A három könyv aztán összesen 10,5 millió példányban kelt el, és ezzel el is foglalta a nyomtatott fikció bestsellerlistájának első három helyét.