Vándormária és lebegés

Van egy kép, Váry Vojtovics Zoltán festette még 1941-ben. Magyarország patrónája, Mária látható rajta, amint éppen a földgömbön áll, és hát: lángol. A kezében pihen a Szent Korona egy bársonypárnán – Mária tehát az, aki oltalmazza az országot a valószínűsíthető festői szándék szerint. Háborús időben nincs mit csodálkozni az ilyesmin: bízunk, amiben tudunk.

E kép útja azonban igencsak kacskaringós volt. Először Veresegyházra került oltárképnek, majd Mesztegnyőre. Egy furfang következtében aztán Rákospalotára „küldték”, ahol betörők próbálták ugyan ellopni, de még a dupla szárnyú ajtón sem fért ki, cserébe viszont jól megrongálódott. A művész, Kocsi Olga e festmény alatt feküdt kisgyerekként az ágyban. „Ki gondolta volna, hogy ebből fogja írni a diplomamunkáját?” Amit a kép hátteréről tudunk, azt dr. Kovácsy Sarolta, Kocsi Olga édesanyja árulja el a képaláírásban. Ezt a vándorlást képezi le (fel) a művész a most a Mai Manóban látható kompozícióban. Egy ősrégi Viking tévén film pereg, amelyen valaki (nem látjuk, ki) viszi valahová (a célt sem ismerjük) a képet. Lakótelepen, kisvárosinak tűnő vándor vidámparkon, Tesco-parkolón, közparkon. Úgy érezzük, az út volna a lényeg itt.

Talán még időben szólunk: június 9-én zár az Essl Art Award CEE 2013 magyar döntőseinek kiállítása a budapesti Mai Manó Házban. Itt láttuk a fent említett kompozíciót, és itt látható még kilenc magyar fotós, képző- és médiaművész pályaműve. A nem túl felhasználóbarát nevű Essl művészeti díjat Agnes és Karlheinz Essl hozta létre, és a műgyűjtő házaspár jóvoltából az idén már ötödször adják át az arra érdemeseknek. Az idén 500 művész jelentkezett a pályázatra, közülük választja ki a szakértő zsűri azt az országonként – Magyarország mellett még Bulgária, Horvátország, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Csehország és Törökország művészeti egyetemeinek diákjai mérethették meg magukat – tíz-tízet, akik egy-egy kamarakiállításon bemutatkozhatnak.

A Mai Manóban ott vannak még például Gosztola Kitti matricái, amelyeket Transzfer cím alatt mutat be most, s amelyek elsősorban az autós reklámok természettoposzát hívják elő. Autó suhan a hegyek között, a sivatagban – ez a termék megvásárlásával megszerezhető végtelen szabadsághoz szeretne kedvet csinálni. Gosztola ezt használja ki, amikor kétrétegű képeket készít: az autót ábrázoló, üveglap alatti ceruzarajz fölé újabb layer kerül, immár az üveglapra ragasztott, a kocsik formájának sziluettjét követő, ragasztott tájkép.

Különösen érdekesnek tűnt Pacsika Máté Floatomat című munkája. A kompozíció azt vizsgálja, miként viselkednek közönséges használati tárgyak szabadesés közben. A leejtett tárgyak utolsó, becsapódás előtti pillanatait követhetjük itt nyomon; a kép lebeg. Az archivált zuhanásból aztán a felvevőgép segítségével afféle végtelen hosszúságú videoetűd lesz. A kiállított munka két részből áll: az egyikben azt látjuk, ahogy afféle közösségi happening részeként emberek saját tárgyaikat engedik el a valahanyadik emeletről, egyenesen a floatomat szájába, a másik, nagyobb felületen pedig a zuhanó objektumok lebegését, formaváltozásait, szabadesés közben tanúsított viselkedését figyelhetjük meg.

Bálint Bence Kire maali című sorozatát nézve azt látjuk, a nyolc hónapnyi jégtakaró után mi szabadul fel az olvadáskor, mi tölti fel az ideiglenes „víztározókat”. A festékkel is megküldött kátyúk mellé vásznakat helyezett a művész, az autók pedig – festenek. „A festék a művész anyaga, a pocsolya paletta, az elhaladó autó az alkotó keze meghosszabítása.”

Szomorú vasárnap című sorozatával Száraz Kata fiatalok fiktív öngyilkossági történeteit mutatja meg, miközben a galériában egy fejhallgatóból egyfolytában Seress Rezső dala szól. Nem (Németh) Bettina fotósorozatán Géza mindennapjaiból kaphatunk el pillanatokat – aki egyébként lány. Ugyanő egy másik szériájában a „keresztöltözködés” témáját dolgozza fel, arra mutatva rá, hogy az általában a homoszexualitás jegyeként elkönyvelt crossdressing olykor meglepően heteroszexuális jegyeket is mutathat. Pelczer Dóra önportrékat mutat, hogy – az ő szavaival – így a fogyókúra többé ne a személyes Mount Everestjét jelentse, hanem egy kis utcát, amelyen mindennap átsétál. Hogy szembesítse magát saját valóságával.

A kiállítás megnyitóján kiderült, kik kapták a díja(ka)t. Kristóf Gábor Izokefália és Nagytotál című munkáival meghívást nyert a klosterneuburgi Essl Museumba, csakúgy, mint a pénzjutalommal is elismert két magyar fődíjas, Kopacz Kund és Zékány Dia. Kopacz Kund néhány itt kiállított fotója nagyon erős atmoszférát teremt, legyen szó akár az egy vonat tetején cigarettázó, a semmibe bámuló fiút ábrázoló fotóról (Lázadó – kép a generációm kilátásairól). Zékány Dia emigrációs kalandjait pedig a Passing is Forbidden című montázssorozatnak köszönhetően ismerhetjük meg valamelyest. E képeket Hollandiában készítette tavaly: a 16 itt bemutatott kártya, meghívó, flyer az ottani és az itthoni szerepei között vert hidat hivatott bemutatni úgy, hogy a talált tárgyakon motívumokat, feliratokat helyezett el, amelyek az ő identitását, az ő kinti és magyarországi helyzetét jellemezték – nem minden közéleti, illetve politikai él nélkül.

 

 

Az egyik fődíjjal elismert Kopacz Kund fotói erős atmoszférát teremtenek
Az egyik fődíjjal elismert Kopacz Kund fotói erős atmoszférát teremtenek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.