A tengerész

Na most akkor mi legyen? Dicsérjük meg ezredszer is (elnézést: személy szerint csak harmadszor) a XXI. Század riporteri csapatát, és kezdjük megint verni a nyálunk, hogy a magyar kereskedelmi televíziózás többnyire ocsmány égboltján a felhők mögül azért csak-csak kikacsint egy jópofa csillag? Legalább keddenként? Vagy mi legyen?

Nem nagyon tehetünk mást. Annyi kiváló riport után most egy újabb kiváló? Hát mi ebben a teljesítmény? Miben állna az új nóvum, a csimborasszó non plus ultrája? Semmiben, tényleg. Csak az történt, hogy ezen a héten is ez az RTL-es műsor bizonyult valamiféle oázisnak a tévézés dögletes panorámaposzterének sivatagában.

XXI. század - Horthy Miklós
XXI. század - Horthy Miklós

Borsody István filmje Horthy Miklósnak a nagyközönség előtt bizonnyal kevéssé ismert életszakaszával foglalkozik, az 1918-ig tartó tengerészi pályájával. A Szent István csatahajó képeivel indulunk, amely a Monarchia tökéletes szimbólumának bizonyul így utólag. Amennyiben regionális szinten ugyan fejlettnek számított, nyugati szomszédaink eszközeihez képest viszont elmaradottnak. El is süllyedt. Akárcsak néhány hónappal később a Monarchia.

A magyar flottáról, a Szent István felfedezéséről beszél a riporternek Czakó László búvár, a Magyar Búvárszövetség technikai elnöke, s ugyancsak nekik köszönhetően látunk archív, az olaszok által elsüllyesztett roncs közelében készült 1994-es felvételeket. Majd Turbucz Dávid történész (a legfrissebb Horthy-monográfia szerzője egyébként) arról beszél, hogyan indult el Kenderesről az akkor 14 éves fiú, hogy felfedezze a világot, meg arról, miért féltették szülei a fiumei iskolától: bátyja éppen itt vesztette életét egy gyakorlat közben. Megtudjuk, hogy Horthy leginkább a gyakorlati tárgyakban jeleskedett, s később egy vitorlásra került, amellyel lényegében bejárta a világot.

Krámli Mihály, a Közlekedési Múzeum főigazgatója szavaiból kiderül, egyebek mellett miért is lehetett vonzó a tengerészeti pálya a kis Horthy számára: az első világháború idején a Monarchia flottája Európa hatodik legerősebb egysége volt, de világszinten is benne volt az első nyolcban. A tényleges erő – és a kecsegtető dicsőség. És a kaland.

Hiszen az egzotikus tájakon nemcsak egy tetoválással, de megannyi tapasztalattal is gazdagabb lett a tengerész. Nem kizárólag nyúlra, szarvasra és egyéb pimf vadakra lövöldözhetett például, hanem kengurura, tigrisre – mondjuk erről nincs felvétel, úgyhogy csak későbbi, immár itthon, de legalábbis Európában abszolvált erdei vérengzést láthatunk.

Akad viszont temérdek mozgókép a hadihajókról, amelyeken szolgálatot teljesített, illetve amelyeket parancsnokolt a későbbi kormányzó. Beavatást nyerünk a tengerészélet, az otrantói győzelem, a cattarói lázadás leverése, a Ferenc József szárnysegédjeként töltött évek részleteibe mások mellett Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti Egyesület elnöke jóvoltából, de megszólal Szalma Botond, a Magyar Hajózási Szövetség elnöke is. Van animáció az otrantói győzelemről (Rostás Tamás), van legenda-szertefoszlatás Turbucz Dávid jóvoltából, és van keretes szerkezet: a Szent István hadihajó történetével ér véget a XXI. Század, illetve azzal, hogy Horthy visszatér Kenderesre 1918 körül. Azt meg, ami ezután következett, nagyjából tudjuk.

Operatőr: Szabó Biczák Szilárd. Vágó: Gál Imre. Nekik is köszönjük.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.