Cannes a leszbikusok mellett

„A döntéseket egyáltalán nem befolyásolta a politika” – emelte ki Steven Spielberg zsűrielnök a 66. Cannes-i Filmfesztivál vasárnap esti gálája után tartott sajtótájékoztatón. A grémium a tunéziai-francia nagymester, Abdellatif Kechiche La vie d’Adele – Blue is the Warmest Colour (Adele élete) című művét kiáltotta ki legjobbnak, a kritika és szakma nagy egyetértése közepette. Korábban mi is hírül adtuk: Kechiche mozija egyértelműen kiemelkedett a mezőnyből. Noha a művet a fesztivál alatt csak háromórás leszbimozinak „becézték”, sokkal többről, ha úgy tetszik, univerzálisabb műről van szó: az örök szerelem fellobbanását, szárnyalását, majd a kapcsolat fájó hiányát adja sokkolóan, magas művészi szinten elő.

Tulajdonképpen Spielberg is azzal érvelt, hogy ez egy szerelmes történet, és hogy történetesen két nő között zajlik, tulajdonképpen mellékes. Addig igaza van a nagy amerikai mesélőnek, amíg szigorúan a műalkotást nézzük, de a mozgókép mindig is társadalomformáló, de legalábbis vitát generáló médium volt. A helyzet pedig különösen pikáns volt vasárnap, Franciaországban: miközben a fesztivál filmtörténeti jelentőségű döntést hozott (burkoltan még maga Thierry Frémaux is elismerte, hogy tavaly még talán be sem került volna a mű a versenyprogramba), a francia rendőrség adatai szerint mintegy 150 ezren, a szervezők szerint viszont egymilliónál is többen tüntettek Párizsban a házasságot és az örökbefogadást az azonos neműek számára is lehetővé tevő új törvény ellen, amelyet egy hónappal ezelőtt szavazott meg a törvényhozás. A rendbontás során mintegy négyszázan megsérültek, és csaknem negyven embert előállítottak. Ennek fényében nyugodtan kijelenthetjük, hogy a 66. Cannes-i Filmfesztivál és a világ talán legbefolyásosabb művészei egyértelmű választ adtak a korunkat jellemző szélsőségekre, még akkor is, ha hevesen tiltakoznak a politikai motivációk vádja ellen.

Hajlamosak vagyunk hinni Spielbergnek: tényleg csak arról van szó, hogy a művészek sokkal előrébb járnak, mint a boldog fogyasztói társadalom. Az pedig óriási fegyvertény, hogy Kechiche alkotásába nemigen lehet belekötni. Megtalálta azt a mozgóképes formát, amellyel megkérdőjelezhetetlen hitelességgel ábrázolja a humánumot: egy örök szerelemben gyökerező szenvedélyt mutat be, számos francia irodalmi utalással. Kamerájával, a nagy realizmus jegyében, dramaturgiai szempontból szinte valós időt alkalmazva olyan dolgokra összpontosít, hogy a mindenkori befogadó nemcsak átélheti, de konkrétan részese lesz a folyamatoknak, az érzelmi robbanásoknak. Mert például igenis van jelentősége annak, hogy valaki mondjuk hogyan eszik: tehát az, hogy az egyik lány imád habzsolni, az egész életéről mesél. A szexjelenetek ugyanakkor nagyon is realisztikusak, a két főszereplő semmit sem imitál, ennek ellenére a pornográfia vádja fel sem vetődhet. Meghökkentő színészi alázat táplálja a tökéletes játékot – teljesen igaza volt a zsűrinek, hogy az Arany Pálmával nemcsak Kechiche kapta az elismerést, hanem a két főszereplő, Léa Seydoux és Adele Exarchopoulos is.

Miközben az Adele élete művészi integritása megkérdőjelezhetetlen, számos érdekes „adalék” színesíti az összképet. Míg Adele Exarchopoulos igen óvatosan úgy nyilatkozott a díjkiosztó után, hogy a szexjeleneteket „szívből csinálták”, a Liberation nevű napilap bennfentes információi szerint az alkotógárdán belül nem felhőtlenek a viszonyok. Kechiche olyan intenzitással követelte meg a két fiatal színésznőtől az aktusokat, hogy a forgatás végére már az idegösszeroppanás szélére kerültek. Sőt, a két színész elmondása szerint számos jelenet végül nem is került be a filmbe, ők, úgymond, sokkal „durvább” végeredményre számítottak. (Kechiche fanatizmusa egyébként legendás, már több színésznőt röpített szakmailag a mennyekbe, ezért kockáztatják meg sokan, ráadásul lelkesen a vele való munkát.) De az is beszédes, hogy a forgatás során négy operatőrt fogyasztott el a maximalista direktor, mintegy 750 órányi anyagot rögzítettek, és ebből vágták össze a 179 perces filmet. Az meg már tényleg bizarr adalék, hogy a filmnek nincs semmilyen stáblistája, de még főcíme sincs: mint kiderült, a produkció nem fizette ki a stábot, ők most harcot folytatnak a film ellen, ezért nem lehetett senkinek sem kiírni a nevét.

Az is biztosnak tűnik, hogy a 66. cannes-i fesztivál a verseny minőségi kiegyensúlyozatlanságáról és a díjak körüli vitákról marad emlékezetes. Noha sokan lelkesedtek Joel és Ethan Coen a zsűri nagydíjával elismert Inside Llewyn Daviséért, mely tipikus, „coenes” mozi, abszurd humorral és tragikomikus központi karakterrel, de azért vannak nem kevesen, akik Spielberg döntésének hátterében a szakmai szolidaritást és a diplomáciát látják. Persze ennek szellemében nem túl szép gesztus, hogy Coenék nem jöttek vissza a gálára – nyilván nagyon el vannak foglalva –, az elismerést helyettük Oscar Isaac vette át, aki szemmel láthatóan élőben is hozta a lúzer művész szerepét.

Hasonló történetet látnak az elemzők a döntés mögött a legjobb rendezésért járó díj esetében is, amelyet a Heli című, kissé öncélú és tipikusan köldöknézős versenyfilm direktora, a mexikói Amat Escalante vehetett át. Ebben a kategóriában tavaly is furcsa döntés született, hiszen Carlos Reygadas „érthetetlen műve”, A Post Tenebras Lux lett a befutó. A Heli szinte a tavalyi provokáció megismétlése, de a hatása nem tart tovább néhány percnél. Ez így csak apró bosszúság.

Mindenesetre sokkal bátrabb döntés született a színészelismerések esetében: míg mindenki biztosra vette, hogy a legjobb férfi alakítás Michael Douglasé lesz a Behind the Candelebra című Liberace-moziban nyújtottakért, végül a Nebraska szenilis alkoholista vénemberét makulátlanul hozó Bruce Dern lett a befutó. Ő közel sem akkora sztár, és eddig főleg pszichopatákat és banditákat alakított, 1978-ban pedig Oscarra is volt jelölve Hal Ashby Hazatérés című művében nyújtott alakításáért. A Nebraskában valóban pazar, Alexander Payne rendező eddig ismeretlen mélységeket hozott a színészből elő.

Ez a lelkesedés nem mondható el Berenice Bejo alakításáról, aki a The Past (A múlt ) című Asghar Farhadi-műben vívódik két férfi, a múlt és a jelen között. Persze Bejo korrektül teljesít, de érdekes módon úgy játszik, mint egy átlagos amerikai filmszínész, főleg technikával oldja meg a feladatot. A szerep egyébként eredetileg Marion Cotillardé volt, aki Farhadi elképesztően hosszú próbafolyamatai miatt kilépett, és inkább a szintén versenyben lévő, James Gray rendezte Immigrantet vállalta el. Nem mellékesen, gyönyörű alakítást nyújt egy kutyarossz filmben – így, mondhatni, eléggé rosszul taktikázott.

A legjobb forgatókönyvnek járó elismerést a Touch of Sin (A bűn érintése) című dráma kínai író-rendezőjének, Jia Zhangkének ítélte oda a zsűri – ami már csak azért is érdekes, mert újságcikkekből ollózta össze. Hirokazu Koreeda, a Like Father, Like Son (Apja fia) direktora kapta meg a zsűri különdíját, ami afféle vigaszdíj: a mű kvalitásai alapján sokkal feljebb is végezhetett volna.

Abdellatif Kechiche az idegösszeomlásig gyötörte Adele Exarchopoulost és Léa Seydoux-t. De mindez végül fődíjat ért
Abdellatif Kechiche az idegösszeomlásig gyötörte Adele Exarchopoulost és Léa Seydoux-t. De mindez végül fődíjat ért
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.