Miért köpött fiúhangon a Tévé-Maci?

A hatvanas évek közepén egy alkalommal nagy lett a riadalom a tévészékházban, amikor kiderült, hogy másnap jelentősen emelkedik a tejtermékek ára. Nem az áremelés tényétől rettentek meg a szerkesztők, hanem attól, hogy az aznapi Esti mesében a Mazsola-sorozat legújabb epizódja került volna a képernyőre, amelynek az volt a címe, hogy „Elúszik a sajtunk!”

A szerkesztőség nem mert kockáztatni, hátha provokációnak vagy lázadásnak értékelik az apró zöld malac sajtos sztorijának időzítését, inkább levették a műsorról Mazsolát.

„Ez persze kivételnek számított, a Mazsola-sorozat igazi sikertörténet, 1963. novemberi debütálását követően 137 héten keresztül uralta a Cicavíziót” – idézi fel a fél évszázaddal ezelőtti időszakot Németh Ágnes, a Mazsola figuráját népszerűvé tévő Bálint Ágnes lánya. Egyúttal ő a 91 évvel ezelőtt született író-szerkesztő-dramaturgnak emléket állító Bálint Ágnes Emlékház egyik gazdája is. Szögezzük le: az idestova három éve megnyílt vecsési létesítmény nem csak nosztalgiázásra való. Persze arra is tökéletes, de remek szórakozást nyújt a mai óvodásoknak, kisiskolásoknak is, akik a különböző mesecsatornákon rendre találkozhatnak az írónő által teremtett legismertebb figurákkal. Az igaz, hogy Böbe baba, Mazsola, Manócska, Tádé és a Futrinka utca lakói inkább a hatvanas-hetvenes évek sztárjai voltak, míg Frakk, Kukori, Kotkoda vagy éppen a Vízipók népszerűsége ma is töretlen.

A kiállítás mellett játszóhellyel is várják a gyerekeket
A kiállítás mellett játszóhellyel is várják a gyerekeket

A kiállítóhely rászolgált az emlékház elnevezésre, hiszen a 2008-ban elhunyt József Attila-díjas írónő több mint hat évtizeden át lakott az épületben. A család által kialakított és működtetett múzeum alsó szintjét az ötvenes-hatvanas évekbeli állapot alapján rekonstruálták, igaz, nem kellett sokat módosítani az eredeti berendezésen, mivel az írónő az itt töltött évtizedek alatt alig változtatott a környezetén, haláláig ragaszkodott a régi, megszokott bútoraihoz, személyes tárgyaihoz. A ház felső szintjén és az udvaron a legkülönfélébb játékok várják a gyerekeket, az egyik szobában pedig a látogatók meseolvasással szoktak adózni a meseíró emlékének. Az emlékházzal kapcsolatos információk a www.balintagnes.hu honlapról érhetők el.

Bálint Ágnest legtöbben a Magyar Televízióban végzett rendkívül szerteágazó és igen termékeny tevékenységéről ismerik; azt kevesebben tudják, hogy már az 1958-as tévészerkesztői debütálása előtt is foglalkozott meseírással. Első műve 12 éves korában jelent meg, 14 évesen pedig az első meseregényét, a Fánni, a modern tündért – saját rajzaival illusztrálva – folytatásokban közölte a Magyar Úriasszonyok Lapja. Az írással sosem hagyott föl, a mesék mellett ifjúsági regények is fűződnek a nevéhez, közülük talán a Szeleburdi család és a Hajónapló a legismertebbek. Több tucat könyve jelent meg, ezek jó részét más nyelvekre is lefordították. A német gyerekek Wuff, der Katzenschreck (Frakk, a macskák réme), valamint Robbi und Rosinchen (Mazsola és Tádé) címen találkozhattak a legismertebb figuráival. De nem csupán könyvíróként szerzett nemzetközi népszerűséget, a hozzá kötődő rajz- és bábfilmeket külföldön is számos helyen bemutatták. Mivel maga is több nyelven beszélt, így fordított is meséket, ezek közül talán a Babar-történetek a legismertebbek.

A televíziónál töltött évtizedeket „élete fénypontjának” nevezte. Az általa írt rajz- és bábfilmsorozatok mellett több tucat mesének volt a dramaturgja, de ő szerkesztette például a Kuckó című ismeretterjesztő magazint, valamint ő találta ki a Tévé-Maci alakját is. Mellesleg a Tévé-Macival sem ment minden simán, legalábbis az elején. A gyerekek ugyanis nem a szignált látták benne, hanem egy mesealakot, és nem értették, hogy a bumfordi mackónak miért nincs saját sztorija. Hamar beindult a kérdésözön: Van-e anyukája a macinak? Jár-e óvodába? Miért köp fiúhangon, ha egyszer lányoknak való pöttyös hálóing van rajta? A nemi identitással kapcsolatos problémáról maga Bálint Ágnes lebbentette föl a fátylat: elárulta, hogy eredetileg csíkos pizsamás fiúnak képzelte el a Tévé-Macit, ám utólag a rendező megváltoztatta a koncepciót, mondván, a nadrág szára eltakarná a mackó esetlen mozgásának báját.

Az emlékházban számos relikvia idézi fel azt a közel 30 évet, amelyet nyugdíjba vonulásáig az írónő a köztévénél töltött. A Cicavízió hatalmas levélforgalmából megtekinthető például a debreceni Nagy Tünde képeslapja, amelyben arra hívta fel a műsorkészítők figyelmét, hogy „A Futrinka utcában a kolbászkerítést Sompolyogi, a róka ette meg”. Az első osztályos Tibai Feri pedig egyenesen azzal a kéréssel fordult a szerkesztőkhöz, hogy a szombat esti Egymillió fontos hangjegy ne tartson olyan sokáig, mint szokott, ellenben a Frakk legalább egyórás legyen!

Ami Frakkot illeti, Bálint Ágnes valós élmények alapján alkotta meg a figuráját. A hetvenes években a nagyobbik lányának, Ágnesnek az udvarlója (későbbi férje) hozta haza azt a vizslát, akit a valóságban Csibésznek neveztek, de az írónő az édesapja egyik régi vadászkutyájának emlékére a Frakk művésznévvel ruházta föl. Csibészt az orvostanhallgató vőjelölt a pesti egyetem udvarán a gyógyszerkísérletekhez beszállított teherautónyi kutya közül nézte ki, majd vásárolta meg. Csibész-Frakk egy idő után a vecsési házba került, és hű társa lett az írónőnek.

Mesefesztivál és kultúrházavató

Május 24-én adják át Vecsés központjában az újonnan megépült kulturális központot, amely a település egyik legismertebb alakjáról, Bálint Ágnesről kapta a nevét. A vadonatúj kulturális intézmény avatását követően a hétvégén a Pest megyei város főterén rendezik meg az első Bálint Ágnes Mesefesztivált, amelyen ismert művészek részvételével színházi és bábelőadások, valamint koncertek idézik meg az írónő által teremtett mesevilágot.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.