Ha lenne Facebookom, lájkolnám

Hogyan lehet egyetlen internetes sajtótermékben ötvözni az újságírás kezdeteinek hangulatát és a világháló jövőjének vízióját? Biztosan sokféleképpen: az egyik lehetséges válasz, a 444.hu itt formálódik a szemünk előtt.

Ami elsőre látszik: a portál szakít a zsúfoltsággal, a „pakoljunk beminél több hírtminél kisebb felületre” szerkesztésmóddal. Állítólag azért, mert a világ már túljutott rajta (nem kell spórolni a sávszélességgel, az oldalak képesek alkalmazkodni a hírfogyasztó képernyőjének méretéhez és felbontásához). Azt mondják, két-három év múlva mindenütt ez lesz, a korszerűbb híroldalakon részben már ma is ez van, és csak azért tűnik szokatlannak, mert az utóbbi tíz-egynéhány évben nem sokat változott nálunk az uralkodó portáldizájn. A 444 kétségtelenül nagy lépés másfelé: olvasmányosabb, újságszerűbb. Mintha a korokkal korábbi nyomtatott sajtó adta volna az ihletet.

– Hagyományos sportágban versenyzünk: ez egy híroldal vagy egy nagy hírblog, sokak szerint hírportál. A spektruma a szokásosnál szűkebb, főleg a közéletre koncentrál. A témákat alkalmibb módon dolgozzuk fel: nincs sportrovat, de ha van egy a közönségünket érdeklő, fontosabb sportesemény, akkor írunk róla. Bármire le tudunk csapni, de nem tudunk túl sok szálat párhuzamosan vinni – mondja Uj Péter főszerkesztő. Ez egyszerre a múlt és a jövő: a régi lapok sem kötött rovatstruktúrával, hanem érdekességalapon szerkesztődtek. Arra is utalnak jelek, hogy az internetes hírközlés errefelé tart: az általános hírtermelés túlságosan drága, nincs hosszú távon is működőképes üzleti modellje, a kisebb, speciálisan válogatott csapatok viszont megélhetnek a részközönség kiszolgálásából.

A 444-nél például az volt a válogatás szempontja, hogy legyen mindenki férfi. Ez persze csak vicc (bár az impresszum alapján igaz is lehetne). Képzeljünk el egy hírportált, amelynek tartalmát a többség nem a lap saját felületén, hanem a közösségi oldalakon nézi. Ide nem a legjobb szakszervezeti (termőföldügyi, belpolitikai, tud-tech stb.) tudósító kell, hanem olyan emberek, akik jól használják a közösségi médiát, és bármilyen témát érdekessé tudnak tenni a netezőknek, ha a szükség úgy hozza (mint régen és mint a sejthető jövőben).

A 444 fő platformja – ahol az írásokmintegy 70 százaléka célba ér – a Facebook és vidéke, azaz csak az olvasók harmada jön közvetlenül az oldalra. Aki nem érti, hogyan működik a social media, itt éhen hal.

Az oldal – az ügyesen, de valójában nem tudatosan felépített, spontán „bevezető kampánynak” köszönhetően – napi 70 ezres látogatottsággal indult, mostanában 50-60 ezren nézik naponta, ebből év végére stabil 100 ezret szeretnének.

A „kampányról” annyit, hogy volt benne bajnaizás, kőkemény – nem mindig etikus – kiszorítási próbálkozás a konkurenciától meg mindenféle politikai ármány, ami az olvasottságnak jót tett, a hirdetési bevételeknek viszont nem használt.

„Top cool, top trendi” – egy szakmabeli szerint így írható le a 444.hu közönsége. Az újdonságra, avantgárd megközelítésekre fogékony közeg elvben bevonzhatja azt a hirdetői kört, amelyre támaszkodva a portál megkapaszkodhat. Ezt a nagy hirdetési csomagok fölött diszponáló ügynökségeknek nehéz beadni, de csak egy adott olvasottságig. Az Index is így kezdte.

Uj Péter szerint az még egy másik világ volt: az internettel együtt lehetett nőni. Annyiban viszont a mostani idők is emlékeztetnek a tíz év előtti helyzetre, hogy ma is felülről lehet építkezni: akkor azok voltak az „előőrs”, akik egyáltalán hozzáfértek az internethez, ma meg: akik nem ragaszkodnak mindenáron a hagyományokhoz.

!!444!!!

A magyar billentyűzeten a 4 fölött van a !. Ha valaki elfelejti lenyomni az emelő (shift) billentyűt, négyeseket ír, amikor sok felkiáltójellel szeretné felhívni a gyelmet szenzációs kom ment jére. Erre utalhat a honlap címe: !!444!!!

A másik megfejtés a 444-es hibakód, amelynek jelentése: „Az internet elfogyott. Ön a világháló utolsó oldalára ért. Zárja le a komputert, húzza ki a kábelt, kapcsolja be a tévét, hallgasson rádiót, vagy inkább olvasson Népszabadságot, ott is van Uj Péter!4!”

I!

444 Internetes hírportál

KIADÓ: Magyar Jeti Zrt.

ÜGYVEZETŐ: Fenyő Balázs István

FŐSZER KESZTŐ: Uj Péter

MUNKA TÁRSAK: 14 férfi

HONLAP: 444.hu

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.