Magyar film nélkül indul a világ legfontosabb szemléje

Az ausztrál vizuális virtuóz, Baz Luhrmann A nagy Gatsby című Fitzgerald-adaptációjával nyit ma este a világ legfontosabb mozgóképes mustrája, az idén 66. alkalommal megrendezendő cannes-i filmfesztivál.

A giccs művészi szinten való alkalmazása nem idegen Luhrmanntól, sőt, kis túlzással erről szól az egész életműve. A Rómeó és Júlia, valamint a Moulin Rouge! eklektikus atmoszférája, majd az Ausztrália eposzi szintű könnyfakasztása abszolút kvalifikálja a filmest az 1925-ben írt romantikus nagyregény leporolására (amelyből egyébként már 1949-ben és 1974-ben is készült egy-egy álomgyári bombasiker). A nagy Gatsby tökéletes nyitófilm is egyben: nagy költségvetésű hollywoodi produkció, amelynek járulékos hozadéka a gigantikus buli a vörös szőnyegen, elvégre a rendező mellett Leonardo Di-Caprio, Tobey Maguire és Carey Mulligan promózza majd a produkciót.

És a cirkusz garantált, hiszen a világ legfontosabb mozgóképes eseménye jelen esetben a mű marketingkampányául is szolgál. A jó hír az, hogy erre a műre a hazai filmrajongóknak sem kell sokat várniuk, mivel holnaptól a magyar mozik is játszani fogják. Luhrmann nyitófilmje után másnap már indul is a hivatalos versenyprogram. A mezőnyben számos nagyágyú szerepel – ez nem szokatlan Cannes-tól. Elképesztően nagy nevek művei csapnak össze a patinás fődíjért, az Arany Pálmáért: a Steven Spielberg vezette zsűrinek nem lesz könnyű dolga, ugyanis az idei szelekció hemzseg az alanyi zseniktől.

A jolly joker Steven Soderbergh (aki egy HBO-nak gyártott tévéfilmmel került be a válogatásba), aztán ott van Alexander Payne, a talán legfontosabb tengerentúli auteur, aki az álomgyár humanista vonalát mentette át a huszonegyedik századba, az „elpusztíthatatlan” Roman Polanski, Joel Coen és Ethan Coen, a fekete humor két drámai nagymestere, az iráni zseni, Asghar Farhadi, a Drive óta a blöffel és a pózolással világelsők közé bejelentkező dán Nicolas Winding Refn, az örök független Jim Jarmusch, a japánok legnagyobb társadalomkritikusa, Hirokazu Koreeda, vagy a franciák új generációs nagyágyúja, Francois Ozon.

Nagyon színes csapat ez, nehéz lesz a versenyeztetésük. Sokan már most arra tippelnek, hogy Spielberg neve garancia arra, hogy a legunalmasabb és legrégimódibb mű kerül ki majd győztesként (mondjuk, a sokak szerint érthetetlenül cannes-i liblinggé váló James Gray legújabb mozija), de azért higgyünk abban, hogy nem lesz „sima a meccs”. Elvégre igen karakteres csapatot szerveztek a rendezők a nagymesélőnek is becézett Spielberg keze alá: Vidya Balan indiai színésznő, Naomi Kawase japán rendező, Nicole Kidman ausztrál szupersztár, Lynne Ramsay brit író-rendező, Daniel Auteuil francia színész-rendező, Ang Lee tajvani rendező (aki önmaga is zsűrielnök kaliberű művész), a román rendezősztár, Cristian Mungiu és Christoph Waltz kétszeres Oscar-díjas osztrák színész is ott ül a zsűriben.

Visszatérve a versenyre, nem meglepő tény, hogy magyar film nem került be, tekintve, hogy az utóbbi három évben – a filmipar megreformálása következtében – lényegében nem készültek államilag támogatott, egész estés játékfilmek. Ami pedig állítólag mégis kész van, de még dobozban rejtőzik, az viszont nem kellett a válogatóknak: a Szász János rendezte Agota Kristóf-adaptáció a februári Berlinale-visszautasítás után szemmel láthatóan a cannes-i szelektorok szerint sem ütötte meg a kívánt szintet. Szakmai szóbeszédek szerint az első filmes Császi Ádám Viharsarok című műve is a nevezettek között volt, de most azt is hiába keressük a programban.

A megreformált támogatási rendszer csúcsintézménye, a Magyar Nemzeti Filmalap (MNF) ennek ellenére lelkesen harangozta be a magyar részvételt: idén is lesz magyar pavilon az International Village-ben, melynek – közleményük szerint – az a célja, hogy a hazai és a nemzetközi szakmabeliek számára méltó találkozási helyet biztosítson, és információval szolgáljon a megújult filmfinanszírozási rendszerről, a készülő új alkotásokról és a koprodukciós lehetőségekről. Az MNF kereskedelmi szekciója az általuk támogatott, jelenleg utómunkában lévő filmek közül már többet is árul: a Liza, a rókatündért, az Isteni műszakot és az Utóéletet – egyelőre szimplán katalógusból. Viszont Bernáth Zsolt nemrég Stockholmban díjazott, Sherlock Holmes nevében című, állami támogatás nélkül készült ifjúsági filmjét a filmalap filmvásári vetítéseken mutatja be a potenciális vásárlóknak.

Ami mégis jó hír hazai nézőpontból, az az, hogy Nagy Dénes megmenti a magyar filmesek becsületét Cannesban (mint tavaly Pálfi György a Final cuttal). Lágy eső című, belga–magyar koprodukcióban készült rövidfilmjét, amely nemrég Budapesten elnyerte a Friss hús rövidfilmfesztivál közönségdíját, május 23-án a hivatalos programmal párhuzamosan futó Rendezők Kéthete (Quinzaine des réalisateurs) keretében vetítik. Vékonyka, de további szakmai siker, hogy a European Film Promotion „Producers on the Move” elnevezésű háromnapos szakmai programján Taschler Andrea (Mirage Film), Hajdu Szabolcs és Peter Sparrow készülő filmjeinek producere kap lehetőséget. Továbbá idén is Cannes-ban adják át a varsói székhelyű ScriptEast forgatókönyv-fejlesztő workshop 10 000 eurós Krzysztof Kieslowski-díját, és a tizenkét jelölt filmterv között van Vágvölgyi B. András 1989 című forgatókönyve is. Díjátadó május 22-én. A monstre rendezvény zárása viszont Jerome Salle legújabb filmjével, a Zuluval és a díjkiosztó gálával zajlik majd le május 26-án este.

A nagy Gatsby tökéletes nyitófilm, világsztárok promózzák a vörös szőnyegen
A nagy Gatsby tökéletes nyitófilm, világsztárok promózzák a vörös szőnyegen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.