Már csak 813 tekercs hiányzik

Újra „különszámmal” jelentkezik a magyar internet egyik (ha nem a) legjobb fotós-magánarchívuma, a Fortepan. Tavaly ősszel Schoch Frigyes fotóiból került fel mintegy 560 kép az oldalra, „hagyományos” és „sztereó” változatban is, nagy sikert aratva a fotóbarátok táborában. Aztán a VÁTI Dokumentációs Központ építészeti fotói következtek, most pedig itt van a Fortepan újabb különkiadása: Kovács Márton Ernő hagyatéka.

A háromnevű fotósról kezdetben viszonylag keveset lehetett tudni –ám a Fortepan egyik erőssége éppen a közösségi szellemben rejlik. A www.fortepan.hu-ról is elérhető, az Index fórumszolgáltatásába integrált agórán Szlávy Adrienn osztotta meg az archívum köré szerveződőkkel, hogy Kovács Márton Ernő 1912-ben született Kisújszálláson. Apja Kovács (Kohn) Manó fűszerkereskedő, édesanyja pedig Dénes Anna volt. A fotós 22 évvel ezelőtt, 1991-ben hunyt el, hét évvel később pedig felesége, Fodor Ilona is eltávozott – ugyanabban a sírban nyugszanak mindketten. A legfontosabb életrajzi adatok tehát megvannak már – ám még így is sok a bizonytalanság Kovács Márton Ernő személyével és pályájával kapcsolatban.

A Google segítségével kideríthető például, hogy 1950 márciusában a Magyar Dolgozók Pártja káderjavaslatot fogadott el vele kapcsolatban. A javaslat tartalmáról nem sokat tudni, de úgy tűnik, ez az aktus Kovács fotóriporteri pályafutásának végét jelentette. Erre az utal, hogy a Kincses Károly által megőrzött, körülbelül 2000 negatív utolsó darabjai a hivatkozott esztendő februárjában készültek. Arról viszont, hogy mikor kezdődött a fotóspálya, még kevesebb az információ.

A Mályi Gergő színész otthonában készített sorozattal kezdődik a Fortepan különszáma. Ez pedig, mivel Mályi 1946-ban emigrált, szükségképpen ez előtt keletkezett. Csakhogy ez a sorozat a 814-es számot kapta a Kovácsszortimentben, vagyis előtte valószínűleg már készült jó néhány, praktikusan:813. Amost az oldalon bemutatott, Németh Tamás által digitalizált 730 felvétel tehát mindössze négy év termése. Ez a négy esztendő éppen a „sematikus, kiábrándító és életveszélyes” Rákosi-korszak előtti koalíciós évek időszaka. Még van benne élet.

A mostantól látható képek körülbelül kétharmada sportfotó, amelyekről egyébként nem tudni, hol jelentek meg annak idején. Nem is akármilyen sportolókat ábrázolnak a fotók. Itt van Szabó László sakknagymester, de Gyarmati Olga atlétát, valamint a magyar gyeplabda-válogatottat is láthatjuk, s az autószerelő Papp Lacit is lencsevégre kapta Kovács Márton Ernő. És persze hogy itt vannak a legendás magyar futballisták is, Kocsis, Czibor, Puskás... A sportfotók mellett láthatunk felvételeket a népi kollégistákról, a rizstermelés mikéntjéről, bábszínházról, hajógyártásról, a vonatkozó tavaszi divatról, mezőgazdasági gépekről, választásokról, artistákról és hegesztőkről. Felbukkan Kmetty János és Szepesi György, sőt maga Rákosi Mátyásné is, akit éppen tanulás közben fotózott le Kovács Márton Ernő. Ugyancsak a webes megfejtőközösségnek köszönhető, hogy a körülményeket is tudjuk: a Fortepan-blogra érkezett megfejtés szerint a jakut származású asszony egy „rajzbakon ülve éppen a korrektúrát hallgatja”, hiszen akkoriban bejárt az Iparművészeti Főiskolára, a textilművészet érdekelte. Az őt rendszeresen kísérő testőröket persze nem látjuk a képen.

A Fortepan működtetői azt kérik, akinek további információi vannak Kovács Márton Ernő életéről, pályájáról, valamint a hiányzó 813 tekercs hollétéről, ossza meg azokat az archívum üzemeltetőivel. Hiszen a mostantól látható „4 év talán csak a történet vége. Hátha megmaradt az eleje is.”

Az elfeledett fotóriporter képén éppen az Erzsébet híd roncsait bontják
Az elfeledett fotóriporter képén éppen az Erzsébet híd roncsait bontják
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.