Gyilkosság kecskeméti módra

II. Erzsébettel egyszerre ünnepelte gyémántjubileumát múlt novemberben az Agatha Christie legendás bűnügyi regénye alapján készült színmű Londonban. Az immár több mint hat évtizede műsoron lévő Mousetrapet (Egérfogó) az elmúlt harmincnyolc évben a Leicester Square tőszomszédságában található St Martin’s Színházban játsszák heti nyolc alkalommal.

– Az évforduló örömére viszont hatvan ország egy-egy kiválasztott színháza is elnyerte a darab bemutatásának jogát – mondta el Denise Silvey, a darab egykori szereplője, aki jelenleg a produkció belső ellenőre. A vendégjáték ötletét egyébként egy kínai társulat vetette fel: ők jelentkeztek azzal, hogy saját előadásukat elhoznák Londonba. A kezdeményezés annyira megtetszett a St Martin’s Színház menedzsmentjének, hogy nemcsak a kínai, hanem néhány más társulatot is meghívtak a West Endre. Az ajánlattal az ötletgazdákon kívül a kecskeméti Katona József Színház és egy német együttes élt. A most megvalósult együttműködés kapcsán a Népszabadság londoni tudósítójával beszélgetve Cseke Péter színházigazgató, az Egérfogó rendezője emlékeztetett arra, hogy Kecskeméten a kerek évfordulótól függetlenül már a 2011/12-es évadban játszották a darabot Mészöly Dezső kicsit leporolt fordításában. Cseke Péter nagyon büszkének nevezte magát, amiért társulata az első magyar kőszínház, amely felléphet a West Enden: elvégre ez nem pusztán a brit főváros, de az egész világ egyik színházi központja.

A próbán nagy meglepetés volt, hogy a londoni díszlet épp a tükörképe a kecskemétinek
A próbán nagy meglepetés volt, hogy a londoni díszlet épp a tükörképe a kecskemétinek

Már az előadás próbáján kiderült, hogy a kecskeméti színészek – köztük Danyi Judit, Ferencz Bálint, Réti Erika, Kiss Jenő vagy a társulat egyik legfiatalabb tagja, Csémy Balázs – számára leginkább az okozott gondot, hogyan alkalmazkodjanak a londoni díszlethez, mely az otthoninak éppen a tükörképe volt. Könnyebbséget jelentett viszont, hogy a közreműködők saját jelmezeiket viselhették.

A kecskeméti színpad lényegesen tágasabb, mint a St Martin’sé, ahol például a panzió emeletére vezető lépcső csak jelzésszerűen szerepel. Cseke Péter azért is hálás Sir Stephen Harry Waley-Cohen producernek és Andrew Millsnek, a színház igazgatójának, mert lehetővé tették, hogy jóval a kecskemétiek fellépése előtt megtekinthesse az Egérfogó egyik előadását. Ezután a pontos méretek alapján „lemodellezte” a színpadot, és ennek alapján készültek fel otthon, a Katona József Színházban. Úgy érzi egyébként, hogy a szűkebb térnek köszönhetően a vendégelőadás „sűrűbb, vészjóslóbb, célratörőbb, koncentráltabb volt”. Ugyanakkor a direktor szerint a magyar színészek Agatha Christie szellemében a londoni kollégáiknál jobban terelgetik a közönség figyelmét a gyilkosságok elkövetőjének személye felé, a gyanút hol az egyik, hol a másik szereplőre terelve.

Mintha Denise Silvey és Cseke Péter összebeszélt volna, mindketten úgy fogalmaztak, hogy a Mousetrap nem egyszerűen egy jól megírt krimire épülő fordulatos színdarab, hanem a „brit nemzeti örökség elválaszthatatlan része”. Még ha a nézőteret nem tölti is be estéről estére a közönség, már csak azért sem lehet megszakítani a hagyományt, mert senki sem vállalná annak ódiumát, hogy levesz a műsorról egy immár a Guinness Rekordok Könyvébe bevonult, több mint 25 ezer alkalommal előadott darabot.

Bizonyára annak is része volt a sikerben, hogy a londoni Magyar Kulturális Központ és a közösségi portálok is népszerűsítették az előadást, de tény, hogy a feldobott hangulatban lezajlott bemutatóra gyakorlatilag minden jegy elkelt az ötödik legnagyobb magyar városnak számító Londonban. A Katona József Színház nem feledkezett meg Kecskemét önkormányzatáról sem. Elhozta magával Londonba Mák Kornél alpolgármestert, aki a londoni bemutatkozást a „város hírnevének öregbítéseként” értékelte. A meghívás mögött rejlő elismerés hozzásegítheti a társulatot, hogy a Katona József rövidesen „nemzeti színház” rangra emelkedhessen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.