Éhpénzen kussol az alternatív magyar

Éhpénzen kussol az alternatív magyar – hangzott el az idei Függetlenül című konferencián, amelyet a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) szervezett. Az apropó újra a színházi világnap volt, noha nemcsak a színház és nem is csak az előadó-művészet volt a téma.

Beszéltek az előadók intézményi autonómiáról, az aktuális intézményi, finanszírozási gyakorlatok felülvizsgálatáról, alternatív modellekről, valamint a területek strukturális változásairól és fenntarthatóságáról a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban. Alapkérdés: mitől független a független? Ahogy az irodalomtörténész Radnóti Sándor megfogalmazta: a függetlenség viszonyfogalom, a függetlenség függ valamitől, ha mástól nem, attól, amitől el akar oldódni. Ritkán beszélhetünk ma független produkciókról, hiszen ezek az alkotók is erősen kiszolgáltatottak az állami támogatásnak, a magánmecenatúrának, de minimum a piacnak.

Még akkor is, ha a legritkább esetben lehet ezeket profitorientált vállalkozásnak tekinteni. A szegénység, az állami támogatás hiánya, a párialét szinonimája manapság a függetlenség – mondta az első rész moderátora, Csáki Judit. Az író, a zenész könnyebben vállalhatja autonómiáját, mint egy művészeti intézmény, amely csak szellemileg lehet független az államtól és a politikától. A táncos Gergye Krisztián úgy vélte, „gyermekkorúsították” a struktúrán kívülieket. A kultúrpolitikusok és a politikához köthető színházi potentátok ellenséget látnak bennük. Kőszínház imitációra, azaz repertoárra, társulatra kényszeríti őket az előadó-művészeti törvény. Így ezek a műhelyek egyre jobban hasonlítanak azokra, amelyekből ki akarnak szakadni.

Boross Martin pályakezdő színházcsináló szükséges szemléletváltásban, a rugalmasságban, a nyitásban, az együttműködésben és a szabadságban hisz. Úgy látta, mivel az alkotmány mostani módosítása szerint a kultúrafenntartás nem állami feladat, közhasznú egyesületként kell állami feladatot ellátniuk a színházaknak. A színész-rendező Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója arról beszélt, a kormányzatok, a politikusok gigaprojektekben gondolkodnak, mert a nevük így marad fenn. Félő volt, hogy a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház létrejöttének segítésében kimerül a független színházak állami támogatása is. Azt is tapasztalja, hogy a jelenlegi politikai helyzet a művészettel kapcsolatos diskurzust öli meg, szolidaritásból „nem bántjuk a barátomat, mert őt úgyis bántják”.

Süvecz Emese kurátor a kulturális autonómia kérdésében a cenzúra témáját hozta elő, El-Hassan Róza 2002-re tervezett tárlatának, A túlnépesedésről gondolkodik címűnek a lehetőségét, amelyet félreértelmezett antiszemita olvasata miatt nem vállalt be az utolsó pillanatban a Ludwig Múzeum. Ezt tudomásul vették a kiállítás készítői, bár a képzőművész a saját autonómiája durva megsértésének vélte. György Péter esztéta állt az ügy mellé – mesélte Süvecz, így a tárlatot a Műcsarnokban 2006-ban bemutatták, és egyáltalán nem lett belőle botrány. A filmszakmát Miskolczi Péter független producer, jelenleg a filmalap döntőbizottságának tagja, valamint Janisch Attila filmrendező képviselte.

Miskolczi arról beszélt, hogy 2011. december óta 17 produkció kapott 2,8 milliárd forintot, év közepéig további 9-10 filmnek jut további 3-3,5 milliárd, és támogatást kapnak az utánpótlást képző egyetemek is, az ELTE, a MOME és a filmművészeti egyetem. Kiderült az is, az eddigi 17-ből 14 játékfilm és csak három dokumentumfilm készül. Mivel három évig nem készültek filmek, behozhatatlan, pótolhatatlan az el nem készült mozik hiánya. Mondja mindezt úgy, hogy tudja, a támogatás szerkezeti átalakítása magával vonzotta a leállítást. A film drága játékszer, és nem tud független lenni, hiszen milliós támogatások nélkül nehéz legyártani ezeket. Azt is fájlalta, hogy egyablakos a támogatás az egyetlen pénzosztó filmalappal. Ha itt elbukik egy alkotó, esélye sincs forgatni.

A zenei területet Wilheim András képviselte, aki szerint a művészetből – amely arisztokratikus műfaj – csak független létezhet. Nem szabad alkalmazkodnia senkihez, még a közönséghez sem, csak önmagát mutatnia. A közönségbarát program elfogadhatatlan kategória. (Ez például az Operaház esetében életszerűtlen – mondta Gács Anna, a délutáni rész moderátora.) A zeneművészet intézményi háttér nélkül elképzelhetetlen, és alternatív rendszer alig építhető ki, mikor a fősodor is haldoklik. Recseg-ropog a zeneművészet rendszere, javítása kilátástalan.

Az alkotók erősen ki vannak szolgáltatva az állami támogatásnak
Az alkotók erősen ki vannak szolgáltatva az állami támogatásnak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.