Népművelés

Magyarország, ha olyan lennél, mint amilyennek a köztévében vasárnap este láttatni akarnak, rühellnélek! Mert amit nyalkának mutatnának, az valójában nyálasnak tűnik, amit honfiúinak, az magyarkodó, és én nem ilyennek látlak, és soha nem is vagyok hajlandó így tekinteni rád.

Három hónap téli szünet után tért vissza a köztévé képernyőjére a Magyarország, szeretlek! show-műsor Jakupcsek Gabriellával, Csiszár Jenővel és Szente Vajkkal. Már a műsor elején teljesen nyilvánvalóvá teszik, hogy itt nemcsak szórakoztatás lesz, hanem annál sokkal több: népművelés. Annak minden avítt, giccses és fölöslegesen erőlködő eszközével és gesztusával, abban a hiszemben, hogy azé a nép, aki megműveli.

Ezért aztán már a főcímet is a piros-fehér-zöld szín uralja a Lánchíddal és népi motívumokkal, majd statiszták sorolják, hogy miért szeretik Magyarországot. Az egyikük azért, mert „imádom az épületeket Budapesten, de főleg Győrben”. Szelíden kérdezzük: mi van?

A másik azért, mert „a Pilis szívében élek, Pilisvörösváron, ahol nagyon jó a levegő”. Ne mondd, tényleg?

A főcímdal már maga tananyag: „Van egy földgolyó, csak egy kis darab, de ez az otthonom, és mindig az is marad, ha mégis hív a nagyvilág, mondd csak igazán szívből, úgy szeretlek,Magyarország! Ne hidd azt, hogy máshol könnyebb, a szomszéd fűje úgyis mindig zöldebb, mire lenne túl veszélyes, ha ez a kis dal szól...”

Megmondjuk: az ízlésre, arra például biztosan.

És e dal hangulata uralja az egész műsort, a show-ba oltott vetélkedőt, a Ki tud többet a Szovjetunióról? magyarosított és aktualizált változatát. Mert mi másnak lehet nevezni azt, hogy az egymással vetélkedő celebcsapatok (énekesek, sportolók, művészek) a vaktérképen el tudják-e helyezni Makót, Orfűt vagy éppen Pannonhalmát, meg tudják-e mondani, mely költők és írók váltak a legtöbbször érettségi tétellé, vagy éppen a rendszerváltás előtt melyik motormárkákból adták el a legtöbbet Magyarországon?

Rágógumi-szórakoztatás. Tartalmatlan és felejthető.

Mégis úgy tűnik, ez kell a népnek.

A Magyarország, szeretlek! A köztévé egyik húzóműsora. Három hónap szünet után is kiemelkedő nézettséget produkált, a Forma–1-es közvetítés után a második legnézettebb műsor volt az m1-en, a teljes népesség körében több mint 750 ezer nézőt vonzott. Magasan veri a köztévé összes többi, még népszerűnek mondható műsorát, a Maradj talpon!-t és a Híradót is. Megverte a TV2-n futó Shrek 2-t is. Persze, ehhez hozzá kell tenni, hogy a 18–49 év közötti kereskedelmi célcsoportban már csak 143 ezer nézőt vonzott, de ennek nem a műsor az oka, hanem az, hogy az elmúlt évtizedekben hagyták elöregedni a köztévé nézőközönségét.

A médiaszolgáltatási alap mélyen a zsebébe nyúl ezért a sikerért. Talán egy kicsit mélyebbre is a kelleténél. Az alap tavalyi tájékoztatása szerint a produkcióért adásonként áfával együtt 24,1 millió forintot (nettó 19 milliót) fizet a Hung-Ister nevű cégnek. A produkcióból éves szinten hozzávetőleg harminc adást készítenek, így az éves megrendelés összege megközelítheti a nettó hatszázmillió forintot. A Hung-Isterről köztudott, hogy a Fidesz holdudvarához tartozó médiabirodalmak egyikéhez, a Nemzet-csoporthoz kapcsolódik. Vezetője pedig az a Fazekas Csaba, akit 2010 őszén Szalai Annamária, a Médiatanács elnöke a közmédia költségvetésével és vagyonával gazdálkodó alap élére nevezett ki, de ő 2011 februárjában lemondott, és visszament korábbi pozíciójába a Hung-Isterhez. Rá fél évre pedig ugyanez az alap a Hung-Istert bízta meg a Magyarország, szeretlek! című show gyártásával.

Vajon miért pont a Hung-Istert? Erre is van válasz: csak. Nyilván így szeretik Magyarországot.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.