Népművelés
Három hónap téli szünet után tért vissza a köztévé képernyőjére a Magyarország, szeretlek! show-műsor Jakupcsek Gabriellával, Csiszár Jenővel és Szente Vajkkal. Már a műsor elején teljesen nyilvánvalóvá teszik, hogy itt nemcsak szórakoztatás lesz, hanem annál sokkal több: népművelés. Annak minden avítt, giccses és fölöslegesen erőlködő eszközével és gesztusával, abban a hiszemben, hogy azé a nép, aki megműveli.
Ezért aztán már a főcímet is a piros-fehér-zöld szín uralja a Lánchíddal és népi motívumokkal, majd statiszták sorolják, hogy miért szeretik Magyarországot. Az egyikük azért, mert „imádom az épületeket Budapesten, de főleg Győrben”. Szelíden kérdezzük: mi van?
A másik azért, mert „a Pilis szívében élek, Pilisvörösváron, ahol nagyon jó a levegő”. Ne mondd, tényleg?
A főcímdal már maga tananyag: „Van egy földgolyó, csak egy kis darab, de ez az otthonom, és mindig az is marad, ha mégis hív a nagyvilág, mondd csak igazán szívből, úgy szeretlek,Magyarország! Ne hidd azt, hogy máshol könnyebb, a szomszéd fűje úgyis mindig zöldebb, mire lenne túl veszélyes, ha ez a kis dal szól...”
Megmondjuk: az ízlésre, arra például biztosan.
És e dal hangulata uralja az egész műsort, a show-ba oltott vetélkedőt, a Ki tud többet a Szovjetunióról? magyarosított és aktualizált változatát. Mert mi másnak lehet nevezni azt, hogy az egymással vetélkedő celebcsapatok (énekesek, sportolók, művészek) a vaktérképen el tudják-e helyezni Makót, Orfűt vagy éppen Pannonhalmát, meg tudják-e mondani, mely költők és írók váltak a legtöbbször érettségi tétellé, vagy éppen a rendszerváltás előtt melyik motormárkákból adták el a legtöbbet Magyarországon?
Rágógumi-szórakoztatás. Tartalmatlan és felejthető.
Mégis úgy tűnik, ez kell a népnek.
A Magyarország, szeretlek! A köztévé egyik húzóműsora. Három hónap szünet után is kiemelkedő nézettséget produkált, a Forma–1-es közvetítés után a második legnézettebb műsor volt az m1-en, a teljes népesség körében több mint 750 ezer nézőt vonzott. Magasan veri a köztévé összes többi, még népszerűnek mondható műsorát, a Maradj talpon!-t és a Híradót is. Megverte a TV2-n futó Shrek 2-t is. Persze, ehhez hozzá kell tenni, hogy a 18–49 év közötti kereskedelmi célcsoportban már csak 143 ezer nézőt vonzott, de ennek nem a műsor az oka, hanem az, hogy az elmúlt évtizedekben hagyták elöregedni a köztévé nézőközönségét.
A médiaszolgáltatási alap mélyen a zsebébe nyúl ezért a sikerért. Talán egy kicsit mélyebbre is a kelleténél. Az alap tavalyi tájékoztatása szerint a produkcióért adásonként áfával együtt 24,1 millió forintot (nettó 19 milliót) fizet a Hung-Ister nevű cégnek. A produkcióból éves szinten hozzávetőleg harminc adást készítenek, így az éves megrendelés összege megközelítheti a nettó hatszázmillió forintot. A Hung-Isterről köztudott, hogy a Fidesz holdudvarához tartozó médiabirodalmak egyikéhez, a Nemzet-csoporthoz kapcsolódik. Vezetője pedig az a Fazekas Csaba, akit 2010 őszén Szalai Annamária, a Médiatanács elnöke a közmédia költségvetésével és vagyonával gazdálkodó alap élére nevezett ki, de ő 2011 februárjában lemondott, és visszament korábbi pozíciójába a Hung-Isterhez. Rá fél évre pedig ugyanez az alap a Hung-Istert bízta meg a Magyarország, szeretlek! című show gyártásával.
Vajon miért pont a Hung-Istert? Erre is van válasz: csak. Nyilván így szeretik Magyarországot.