Bátorság, nyomor, orgiák

Női sorsok a világban címmel nyílt kiállítás a Mai Manó Házban - Csider István Zoltán benyomásai.

Állunk Alessandro Vigano képei előtt a Mai Manóban, és halljuk a morajt. Azt a morajt, amely a Canosa di Puglia utcáin minden év nagyszombatján vonulókból jön. Szűz Mária szobrát ilyenkor fekete fátyolba burkolózott nők menete kíséri. S hogy a moraj? Ezek a majdnem láthatatlan, vagyis: nagyon is látható nők a menet közben végig a Stabat Matert éneklik. A beszámoló szerint ez a kántálás egy idő után „sirámba és gyötrődésbe fordul, mígnem elszunnyad a Szűz Mária bánata feletti elmélkedés során, és egyetlen tompa és örök hanggá válik”. A bánat elfelejthetetlen hangjává.Már rögtön a kiállítás elején letaglózva érzi magát a látogató, pedig Vigano képeinél akadnak itt súlyosabb női sorsok is.

A Marie Claire című női magazin tavaly fotópályázatot hirdetett, amelyre kizárólag a nők társadalmi, politikai helyzetét bemutató fotóesszéket várt a zsűri. Háromszáztizenegy profi fotós küldte be sorozatát, köztük számos magyar művész – tíz széria jutott a döntőbe. A fődíjat a brit Jackie Dewe Matthews vihette haza, az ő Csempészek című sorozata bizonyult a legjobbnak. A premier utáni nemzetközi kiállítássorozat első állomása Budapest.

A magyar közönség így az elsők között láthatja például Stefani Gengotti 9 hónap című, a nápolyi leányanyák világát bemutató sorozatát. Olaszországban itt van a legtöbb megesett tinédzser. Ráadásul ezek a gyerekek szinte csak magukra számíthatnak, a család, de sokszor még az őket teherbe ejtő férfi is elfordul tőlük. Gengotti most Carla (17), Virna (14), Marsia (15), valamint Carmela (18) és Angela (18) sorsát követte nyomon. A szegényes otthonokban rögzített képeket nézve kettős érzés támad bennünk: nem tudjuk eldönteni, hogy a világ legfelelőtlenebb vagy legbátrabb lányait látjuk-e. Minden bizonnyal e kettősség megmutatására is törekedett az olasz fotóriporter.

Marie esetében viszont egyedül a hihetetlen bátorság játszik. Az örmény Anahit Hayrapetyan fotóesszéjének címszereplője tulajdonképpen illegális lakásfoglaló: egy korábban, a szovjet időkben munkásszállóként működő, mára kísértetházzá vált jereváni épület egy részére tűzte ki saját képzeletbeli zászlaját: itt él most két gyermekével, szüleivel, nagymamájával és hét testvérével – négy kicsi szobában. Nem kell ahhoz a képeket kísérő szöveget elolvasni, hogy lássuk a tekintetében a jövőbe vetett reményt, amely dacol a nyomorúságos körülményekkel. Az viszont kiderül a képalákból, hogy ez a remény nem volt hiábavaló: e szerint Marie és családja nemrég vidékre költözött Jerevánból – talán egy kicsit kényelmesebb otthonuk lett...

Irina Popova hősei viszont – ha a fotóst nem is – a látogatót mindenképpen állásfoglalásra késztetik. Lilja, a meglehetősen szakadtnak tűnő, szinte csontsovány, finoman szólva is túlhedonista, excentrikus lány, Pasa, az „agresszív drogfüggő” és közös gyermekük, Anfisza napjaiba pillanthatunk be Popova képeivel. A szülők élete viszonylag egyszerű ritmusra jár: mivel a fotósorozat idején nem volt munkájuk, koldulással teremtették elő az olcsó piára, na és persze a tejporra valót, hogy azért a gyerekük se haljon éhen. Sötét, apró lyukban éltek így, hárman, illetve néha azért többen is: Liljáék elég gyakran rendeztek féktelen szexorgiákat is. Miután Popova rögzítette e nagyvárosi junkie-lét pillanatait, és a képek megjelentek, közfelháborodás tört ki, a méltatlankodók petíciókban követelték, hogy a vonatkozó hatóságok vegyék el a gondatlan szülőktől Anfiszát. Anfisza maradt. Megtudjuk viszont, hogy Lilja később eltűnt, most a kicsit konszolidálódott Pasa viseli a kisgyermek gondját.

De Misha Friedman orosz tébécéklinikákon rögzített képei, Colin Delfosse-nak a kiképzendő, fegyveres, elszánt „elvtársnőket” bemutató sorozata, Fausto Podavininek az Alzheimer-kórban szenvedő férjét gondozó Mirella napjait követő fotói, Diana Markosian a hagyománytisztelő és -törő, ekképpen életükkel játszó csecsen nőket felvillantó szériája vagy éppen a fődíj nyertesének a Brazíliában rekedt, drogcsempészetbe sodródott, illetve sodort nők börtönéletét lencsevégre kapó fotóesszéje is okkal és joggal tart számot a szociofotográfiára fogékonyak érdeklődésére. Döbbenetes erejű képeket láthatunk a május 5-én záró kiállításon.

A háztáji lét ellen

A Mai Manó ház emeleti kiállítótermeiben a nemzetközi kiállítással párhuzamosan látható a Konyhában, ágyban, társaságban... Női szerepmodellek bírálata a hazai kortárs fotográfiában című tárlat. Itt Baglyas Erika, Ember Sári – Sally-Anne Kelly, Eperjesi Ágnes, Fabricius Anna, Fátyol Viola, Gáldi Vinkó Andrea, Gőbölyös Luca, Nagy Kriszta x-T, Szabó Benke Róbert, Szabó Eszter, Szász Lilla és Szombat Éva munkáit nézhetjük-hallgathatjuk meg, hiszen itt nemcsak fotókról, de mozgóképpel, loopokkal operáló művekről is szó van.

Irina Popova képein egy drogfüggő szülőpár és gyermekük mindennapjait követhetjük nyomon
Irina Popova képein egy drogfüggő szülőpár és gyermekük mindennapjait követhetjük nyomon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.