Az egy-ügyűségről

Csendes, kitartó, emberséges, harcos, finom intelligenciájú, európai úriember. Így a nekrológok Leszták Tiborról (1955–2008), az első hazai kortárs művészeti befogadó teátrum, a struktúrán kívülieknek otthont adó, új-budai MU Színház egykori alapító-vezetőjéről. Goda Gábor koreográfusrendező, előadóművész darabot készített az elatyátlanodott függetlenek hajdani támogatójának-bizalmasának, korántsem hommage jelleggel.

Részint, mert számára Leszták él elevenen, nem pedig az emléke. A társulat dinamója kezében Csicsáky Jenő (1885–1960) könyve, a Mu az emberiség szülőföldje. A világot körbehajózó, a magyarok őseit lázasan kereső „hosszújáratú tengerészkapitány” ebben a műben írta le azt a földtani bizonyítékokkal megtámogatott teóriáját, miszerint Hawaii közelében létezett egy kontinens, a Mu kultúra hazája. Amely tizenkét és fél ezer évvel ezelőtt elsüllyedt, a mainál sokkal fejlettebb civilizáció az emberiség aranykora volt. „Mi tűnik el, és mi kerül elő? Mi az, ami összeköt minket most?– kérdi az alkotó, aki a Leszták ajándékozta, 1938-as kötetet nyomban elveszítette. Hogy majd három év múltán, a karácsonykor eltávozott barátja halála után egy nappal, hirtelen meglelje.

Az „audiovizuális, fizikai színház” abszurd, vicces és költői szkeccsek füzére
Az „audiovizuális, fizikai színház” abszurd, vicces és költői szkeccsek füzére

Négyszemélyes asztaloknál ülünk, Jónás Vera dzsesszt énekel, Mózes Zoltán dobol, gyümölcsteát töltenek a csészéinkbe formatervezett porcelánkannákból. Kisvártatva helyszíni tudósítás következik Kriszta (Ferencz) és András (Tucker) első közös ebédjéről. A kommentátor minden, a páros számára újszerű történés után átvág egy, a polgári étkezőasztalra helyezett, fapálcikákra erősített vörös szalagot, fölavatva az eseményt. Négyen műtőssapkában, szájmaszkban, gumikesztyűben, orvosi segédeszközökkel sebészeti beavatkozást végeznek egy makettházon. Sakkparti zajlik, óriá0sszögekkel. Tudományos elemzés tárgya lesz a kalotaszegi legényes. Szelet vetnek. A karját egy bonszaihoz kötöző Tucker atomfizikai tényekre hivatkozva magyarázza el, hogy az érintés, az egymáshoz simuló test és a csók miért csupán illúzió. Egy férfi és egy nő libikókán sétál, mozgásuk közben a gerenda végére erősített rostirón EKG-görbét rajzol le egy papírra. A délceg, félmeztelen Téri Gáspár – gumicsizmában, úszósapkában, -szemüvegben, oxigéncsővel – tótágast áll egy akváriumban. Többvödörnyi földet öntenek az üvegedénybe, a férfiú összeösszeütögeti a bokáját, rágyújt az A jó lovas katonának-ra, aztán közli a röhögő nagyérdeművel: itt a vége.

Goda úgy summázta tizenöt szereplős produkcióját: „Olyan képek sorozata, amit szerettünk, vagy szerettünk volna”. Nem tette hozzá, mert szükségtelen, hogy kivel. A nyolcvanperces „audiovizuális fizikai színház” abszurd, kockázatos, váratlan, meghökkentő, vicces, költői, eredeti szkeccsek füzére. A közös, legfőbb jellemző azonban az egyszeriség. Amely ugyanúgy nyert mélyebb, szimbolikus-szakrális értelmet, mint az emberekre hányt földhalom, és a gyöngyvászonra vetített film a Trafó épületéről, zugairól, tereiről.

„A Ház lelke”: így nevezte az Élet és Irodalomban publikált búcsúztatójában Szkárosi Endre Lesztákot. A Liliom utcai ház lelke – és nem a fantomja – pedig Szabó György, igazgassa ezt az intézményt őt követően bárki, névleg vagy ténylegesen. Az együgyű/egyhitű opus rögeszmés, bogaras szereplői eltökélten hajtanak végre „esztelen” cselekedeteket. Mindaz, amit mániásan visznek véghez: értelmetlen, haszontalan, fölösleges, rizikós, sokáig érlelt és pillanatokig tartó. Rajtuk kívül nem csinálja ezt senki. Ahogyan előttük sem tették, és utánuk sem fogják.

Az Artus mágikus estje a jelenlévő Leszták Tiborral a Mu-ságról, a múlandóságról és a halhatatlanságról beszél – nem a gyászról, hanem a hiányról. Jókedvre derít, nyugalmat, békét teremt. Civilizált. Miként a barátom mondta egy melankolikus éjjelen: a civilizált ember EGYértelmű.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.