Újra Tárt Kapu

Az egyik kirakatban színes kerámiából egy szörnyű hüllő, valami zömök testű, tarajos sárkánygyík, a másikban mackócsalád. Buta, nagy mackópapával, sovány mackómamával és egy icipici mackókölyökkel. Az egyik a tudat mélyének nyersen megformált szörnyetege, a másik a szív érzéseinek bájosan esetlen kivetülése. Mentális zavarokkal élő emberek alkotásai. Két mű a nemrégiben újra megnyílt Tárt Kapu Galériából, amely az Iparművészeti Múzeum mellett, a Hőgyes Endre utcában talált magának új helyet. Egy kis, önkormányzati sarokhelyiségben, ahol korábban antialkoholistaklub, még korábban pedig egy ABC működött.

A galériát 2004-ben, még az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetben (OPNI), a Lipótmezőn alapították. Ott állították ki a művészetterápiás foglalkozásokon született alkotásokat egészen 2007-ig, az OPNI megszűntéig. A gyűjtemény akkor a Merényi Gusztáv Kórházba került, és részben itt folytatódott a műhelymunka is többféle képzőművészeti ágban. Persze a tárgyak közül sok minden elkallódott. De a mackócsalád például még az OPNI-ból való.

Az art brut, a „nyers művészet” a nyers pezsgő mintájára nyerte nevét a negyvenes években Jean Dubuffet festőművésztől, aki apja mesterségét folytatva borkereskedő is volt. Az elmebetegek, mentális sérültek alkotásait nevezte így, melyekben a látvány, az élmény a tanult művészet kontrollja nélkül tört ki az alkotókból. Szélesebb kategóriába sorolva outsider művészetnek is szokták nevezni, mint olyanfajta művészetet, amelyet a társadalom perifériáján élők, kiszolgáltatottak művelnek.

Nálunk a 2008-as nemzeti galériabeli osztrák–magyar art brut kiállítás hívta fel mindeddig a legerősebben a figyelmet a művészet e területére, amelyen neves gyűjtemények mellett az akkorra már megszűnt OPNI pszichiátriai gyűjteménye is szerepelt. De itt mindjárt el is kell mondani, hogy az OPNI esetében kétféle gyűjteményről van szó: egyrészt Lipótmezőn már az 1910-es évektől kezdve gyűjtötték, Selig Árpád orvosnak köszönhetően a pszichiátriai kezeltek alkotásait, emlékeit. Ezt a kollekciót (melyben például Nemes-Lampérthés Gulácsy-alkotások is szerepeltek), jelenleg az MTA Pszichiátriai Intézete őrzi az Oktogonnál lévő épületében. A másik OPNI-gyűjtemény a 2004-ben alapított Tárt Kapu, amely a Lipótmezőn indult művészetterápiás műhelyek alkotásait gondozza, őrzi máig, jelenleg a Merényi Kórházban és most már a Hőgyes Endre utcában is.

Közben nyílt egy tőlük független, önálló art brut galéria is Budapesten, 2009-ben Kőbányán, a BAB Galéria. Ez a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikáján működő művészetterápiás műhely munkáit és hasonló magyar és külföldi műhelyek alkotásait állította ki egészen 2012-ig. Most szintén új helyet keres. A Tárt Kapu viszont az OPNI örökségét viszi tovább, és azokra az alkotókra alapoz, akik jelenleg a Merényiben dolgoznak Komáromi Erzsébet terapeuta, Tóth Eszter szakmai vezető és Anginé Szántó Ibolya foglalkoztató vezetése alatt. Bár ott is volt egy kis bemutatóhely, de azt alig ismerte, alig látogatta a közönség. Viszont a csoport egyre szebb eredményeket ért el, 2011-ben például Münsterben a Tárt Kapu képviselte Magyarországot az Outsider Art Forumon, 2012-ben, Gentben pedig az „Outsiders on the Map” című konferencián Európa legnevesebb art brut és outsider art intézményeivel együtt szerepelt. Tulajdonképpen ez bátorította föl őket, hogy a IX. kerületi önkormányzattól egy galériának való helyiséget kérjenek. Végül ezt találták.

A hely egyébként kellemes, barátságos. A belmagasság lehetővé tette, hogy egy galériaszintet is létrehozzanak, így növeljék a kiállítóteret. Évente négy kiállítást terveznek itt. A mostani tárlat egy bővebb válogatás. Természetesen megtaláljuk itt a pillanatnyilag legjegyzettebb magyar art brut alkotó, Ritter Gábor képeit, kicsit Kondor Bélásan megrajzolt várakról, fura mintázatú rovarokról. Meghökkentenek Bozóki Péter utolsó négyzetcentiméterig telerajzolt lapjai, zömök, szárny nélküli repülőgéptestei, fölülnézetből megrajzolt focimeccse, „hanyatt fekvő” játékosokkal. Ijesztőek és mágikusak Kopi Mundi Zoltán hordalékfákból kialakított, festett boszorkány- és varázslószobrai. A K. T. monogrammal jelölt alkotó torz kerámiafeje, a „Megtámadott gyík” pedig a rémület valóban nyers és félelmetes kifejezése. Ahogy Willmann Edit Teréz már említett tarajos szörnyetege, vagy egy magából kifordult professzort ábrázoló alkotása is „brutálisan” átjön. Azaz, igazi art brut.

A kollekció a Lipótmező művészetterápiás műhelyeiben készült alkotásokat gondozza
A kollekció a Lipótmező művészetterápiás műhelyeiben készült alkotásokat gondozza
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.