Bérmunkák után már koprodukciók is forognak Magyarországon
A Mafilm fóti stúdiójának külső díszletvárosában forgó produkciót csak női Rettenthetetlenként, illetve holland Egri csillagokként aposztrofálják az alkotók. Címszereplője Kenau, az erős, makacs hősnő, aki 1572-ben sikeresen vezeti a csapatát a spanyol sereg elleni sikeres ütközetben. A szinopszis szerint az asszonyok a brutális erőszak helyett a női praktikákat, a humort és a finomságukat használják. Kérdés az, hogy miért pont Magyarországot választotta a holland stáb. „Két kézenfekvő válasz is van erre” – mondja San Fu Maltha producer.
Az egyik, hogy Hollandiában nem maradt fenn középkori város, és valójában olyan nagy külső terekkel rendelkező stúdió sincs, amely ki tudna szolgálni egy ilyen produkciót. De legalább ugyanilyen nyomós érv, hogy itt egy produkció sokkal több értéket és szolgáltatást kap a pénzéért, mint a nyugati országok stúdióiban. Ahogy a szakember fogalmaz: nem véletlen, hogy az amerikaiak is előszeretettel jönnek Magyarországra, mivel ők is azt nézik, hogy mit kapnak cserébe egy dollárért.
Ráadásul a digitális forradalom teljesen megváltoztatta a filmgyártást Fu Maltha szerint: mint mondja, egyre kevesebb élő jelenetet kell rögzíteni, mert a CGI most már olyan fejlett, hogy viszonylag alacsony összegből lenyűgöző látványt lehet elérni. Ennek ellenére egy-egy látványmoziban legalább három kimagasló jelenetnek kell lennie, amelyre később is emlékszik a néző. Ezekre még ma is muszáj költeni. Az egyik ilyet már rögzítette is a Kenau stábja, egy nagy harci jelenetet, melyben a holland asszonyok spanyol katonákkal csapnak össze – a fóti gyepen, de ezt a néző úgysem tudja majd.
Mindazonáltal a magyarországi forgatás mellett szólt a húszszázalékos adókedvezmény, a profi stáb és jó kapcsolat is a helyi producerekkel. Azt már Márk Iván és Csernai Judith, a két magyar koproducer teszi hozzá: nemcsak bérmunkáról van szó, hanem eredeti koprodukcióról, tehát magyar művészek is dolgoznak a filmben. Például Erdély Mátyás operatőr és Tallér Zsófia zeneszerző, de a teljes technikai stábban több mint száz magyar működik közre. (Ez az első kisebbségi magyar koprodukció, amelyet a Magyar Nemzeti Filmalap támogatott, pontosan 200 ezer euróval.)
San Fu Maltha legdrágább filmje a Paul Verhoeven rendezte, nagyszabású második világháborús dráma, a Fekete könyv volt, annak a büdzséje 18 millió euróra jött ki. A filmes, mint mondja, ennyi pénzből bármikor készít olyan mozit, amely versenyképes bármelyik hollywoodi szuperprodukcióval. Ez azonban manapság már biztosan nem következhet be, mert a Fekete könyv volt talán az utolsó európai szuperprodukció, „az európai finanszírozás hattyúdala”. Tekintve, hogy a brit és a német adókedvezmény azóta már megszűnt, az Eurimages-nak is sokkal kisebb a kerete. A producer ennek ellenére az európai koprodukciókban látja az egyetlen lehetőséget, szerinte jó filmeket kell készíteni, a történeteket egyedi módon kell elmesélni.
Ehhez persze szükséges, hogy meglegyenek a nemzeti filmek is, mert csak így tud egy ország filmipara egészségesen működni. A Kenau ízig-vérig holland tematikájú mű, de Fu Maltha éppen előkészít egy olyan mozit, melyben a magyar történelem is felbukkan: a cselekmény szerint 1925-ben egy vonatnyi szegény gyerek utazott ki Hollandiába. Mint ismeretes, a szegénymentő akcióban ez nem volt egyedi eset, végül pedig több ezer magyar fiatal nőtt fel a nyugati országban. Magyarország papíron és a gyakorlatban is kedvelt forgatási helyszíne a külföldi produkcióknak, de a Kenauval ellentétben ezek színtiszta bérmunkák, és a magyar partnercégek csak a technikai lebonyolításban vesznek részt – ez volt a helyzet például a Budapestet tavaly félig megbénító Die Hard ötödik részének a munkálataival.
Mostanában is több produkció forog (vagy kezd nemsokára), tévés és mozis egyaránt. Ilyen például az NBC részére készülő Dracula széria Jonathan Ryhs Meyers főszereplésével, vagy a Fleming –The Man Who Would Be Bond című BBC-miniszéria, mely Ian Fleming életét mutatja be Dominic Cooper főszereplésével. Visszatér majd a HBO Strike Back című akciósorozata is, a Warnernek is készül a The Selection című sorozatpilot, de a legnagyobb durranás a Hercules: The Thracian Wars lesz: a Brett Rattner rendezésében és Dwayne „The Rock” Johnson főszereplésével készülő kosztümös akciómozi 2014 egyik nagy slágerfilmje lehet.
Ezek a filmipari események minden bizonnyal sok hasznot hoznak a magyar államnak. Hogy pontosan mennyit, az jó kérdés, mivel a Nemzeti Filmiroda begyűjti ugyan a költéseket és az igénybe vett adókedvezmények mértékét, de ezt csak belső használatra teszi, az adatok nem sajtó nyilvánosak (sőt egyáltalán nem azok). Tehát a legautentikusabb forrásnak Andy Vajna kormánybiztos szavai tekinthetők, melyek legutóbb a Magyar Nemzetben jelentek meg, miszerint a kinevezése óta, az elmúlt két évben, idén januárig több mint 75 milliárd forintot költöttek a külföldi filmesek Magyarországon. Ha ez az adat hiteles, akkor van minek örülnie a költségvetésnek. (Ugyanebben a cikkben Vajna azt is kifejtette, hogy neki alapfeladata idehozni külföldi forgatásokat – ez is az újdonság erejével hatott.)
Mindenesetre Magyarországon a biznisz – ha nem is tudjuk, mekkora szinten –, de pörög. Olyannyira, hogy most már leendő szuperprodukciókat is bejelentenek. Igaz, a nemrég beharangozott Töretlen akarattal-nak, mely Edle Arstrub Hubay Cebrian – a világhírű hegedűművész, Hubay Jenő lánya – önéletrajzi regényén alapul, van magyar vonatkozása, így a budapesti forgatások magyar helyszínként fognak megjelenni a műben. A tervek szerint az amerikai–magyar–portugál produkció költségvetése (ebbe egyelőre az OTP Bank szállt be Magyarországról, a Magyar Nemzeti Filmalap nem jött szóba) mintegy 18 és 23 millió dollár között lesz, ami nem egy Batman-szint, de azért az alkotók látványos filmet ígérnek. Hogy mikorra?
Allen Loeb forgatókönyvíró-producer szerint (aki íróként olyan sikereket jegyez, mint a Kellékfeleség, a Mindörökké rock vagy a Tőzsdecápák 2.), ha minden álomszerűen megy, akkor a forgatókönyv három-négy hónap alatt elkészülhet. A költségvetés előteremtése és a casting további fél év, ezután következhet a forgatás. A rendező személye is kérdéses még, de elképzelhető, hogy európai direktor kapja a feladatot. A kész film leghamarabb 2014 végén kerülhet a mozikba. Arra a nem mellékes kérdésre, hogy egy álomgyári csapatot miért érdekel egy magyar sorstörténet, Loeb mosolyogva annyit reagált: ő most egy gyönyörű és szívbemarkoló szerelmi történetet lát maga előtt.