Valdemár igéző tekintete
A látogatót a nemrég megnyitott emeleti térbe vezető lépcső fordulójában köszöntik a rendezők, egy-másfél méteres kávébabbal is könnyedén szaladó, igen jókedvű Meinl-szabású szerecsennel (Haranghy, 1930-as évek) valamint Böbe baba-arcú háztartásbeliekkel, akik „Benzit” nevű szappanokat ajánlanak a hölgy fogyasztók kegyelmébe, a szépségipari nyelvkultúra evolúciójának egy igen korai stációján (Repcze, 30-as évek).
Odabévül elsőként két Tuszkay-plakátterv állítja meg a nézőt. Az elsőn a Fővárosi Orfeum dicsőségét hirdeti a művész, egy Giampietro nevű tar úr látható rajta, aki innen nézve leginkább sorozatgyilkosra hasonlít, ám valószínűleg igen rendes ember lehetett, mellette a Royal Orfeum hirdetése díszlik, amelyről viszont a legendás dán némafilm-amorózó, Psilander Valdemár néz le igézően, bár némi májbajokra utaló árnyalatú szemgödrökkel, még akkor is, ha állítólag igazából inkább tüdőbajos volt.
Haranghy főként egy rettentően randa struccal lepi meg a publikumot: a tébolyult tekintetű futómadár nyakára egy cigarettapapír-hüvely van húzva, a csőrében dekk füstöl vadul.
Egy másik képén, amely a ’32-es Budapesti Nemzetközi Vásárra (BNV) készült, erősen kizsákmányolt forma női népelemek állnak sorba csüggedten, Weiss Manfréd-féle tejeskannákkal; a grafika persze remek, de a reklámértékével kapcsolatban vannak kételyeim. Rottler István ehelyt elsőként csuda színes szeszes és frissítő italok címkéi után ismerhetni meg, de van egy pompás rajzolatú számolócédulája is, amelyen ez olvasható: „Beteg? Recept: Fratelli Desinger koffeinmentes kávét minden nap”, valamint egy kávésboltnak szánt vidám kirakatterve, amely alapján komplett installációt készítettek a kedves kiállításszervezők.
Erdély István, a BNV szecessziós pavilonjainak tervezője rendkívül finoman megfestett teásdoboz-, cigarettásdoboz- és gyufareklám-terveivel nyeri meg a közönség szívét, Repcze János pedig mindenekelőtt a Nikotex cigaretta plakátjával, amelyen a meghitt madárlak cigisdobozokból van összeszerkesztve, a csatolt aranymálinkó pedig füstkarikákat ereget. Gyönyörű, akárcsak egy másik terve, egy sörös hirdetés – színes, prehisztorikus packmanek áhítják rajta a nedűt –, továbbá egy motorolajreklámja, emez 1930 táján egy napszemüveges, meztelen puttóval kívánta eladni a máig piacvezetők közé tartozó kenőanyagot.
A tárlat utolsó szereplője Gönczi Gebhardt, tőle elsősorban a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum népszerűsítésére készült munkákat láthatunk. A tervek egy része háztartásbéli tárgyak formájában is testet ölt, megcsodálhatjuk őket mások mellett számos színpompás kakaós-, bonbonosdobozokon és zacskókon, hajdan különleges kozmetikumokat és likőröket rejtő palackokon.
A Ráday Judit által megálmodott kiállítás társkurátora, Németh Szandra érdeklődésünkre elmondta: a tárlat különlegessége nem csak abban áll, hogy a művészettörténeti szempontból is figyelemre méltó anyaggal gyakorlatilag most találkozhat először a közönség.
Hat olyan alkotó munkáit vonultatták fel, akik a mai értelemben még nem voltak dizájnerek (1910-ig nem volt külön képzés alkalmazott grafikusok számára), valamennyien képzett festőművészként kezdték pályájukat – ahogy az egyébként az ő idejükben megszokott volt. Ezért igen jótékony hatással voltak a korabeli közízlésre, emellett pedig kulcsszerepük volt abban, hogy a magyar csomagolástechnika a 20-30-as években a világ élvonalába tartozott.
Aranykor
A magyar alkalmazott grafika a XX. század első évtizedében indult látványos fejlődésnek, és kivívta önálló helyét az iparművészetben. Fórumot és elismerést kapott hazai és külföldi kiállításokon, és hamar nemzetközi rangra emelkedett. A magas művészi és technikai színvonalat tehetséges művészegyéniségek biztosították. Az utánpótlásról, az új nemzedék tanításáról az Iparrajziskola, a Mintarajziskola és az Iparművészeti Iskola kiváló mestertanárai gondoskodtak. Mindemellett voltak rokon területekről érkezett, autodidakta grafikusok is. Az 1910-es évektől az alkotók többsége már nyomdákban vagy nagyobb kereskedelmi cégeknél, főállásban foglalkozott reklámok tervezésével.