A hazugság dogmája
A vadászat az említett három műnél jóval nyomasztóbb hangulatú. Lucas óvó bácsiként dolgozik egy kisvárosban. A gyerekek imádják, akárcsak a haverjai, akikkel együtt piál és vadászik. Aztán az egyik legjobb barátjának kislánya, az ötéves Klara hazudik egy nagyot, Lucasból pedig a város leggyűlöltebb figurája válik.
A Dogma egyik alapítójaként megismert Thomas Vinterberg filmjében a klasszikus alaphelyzet – a főhőst ártatlanul megvádolják – mellett ijesztően valóságos képet fest a mai dán társadalomról. Egész pontosan arról, ahogy a skandináv idill pillanatok alatt pokollá tud alakulni egy gonosz és ostoba gyermekpszichológusnak és egy korlátolt óvodavezetőnek köszönhetően. Szerintük ugyanis a gyerekek mindig igazat mondanak. Ha pedofíliáról van szó, a felnőtt szava csak hiteltelen lehet.
Mikkelsen Cannes-ban megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat, A vadászat pedig a kritika szerint az utóbbi évek legjobb észak-európai filmje. Ez azonban nem csupán a remek alakítások, hanem a film szimbólumrendszerének érdeme is: az ember- és állatvadászat, a kereszténység bűn- és ártatlanságfogalmaiban Vinterberg kiváló érzékkel vájkál.
A nézőnek pillanatnyi nyugalmat sem engedélyez, aki így a moziszék magányában éppen olyan űzött vaddá alakul, mint a gyanú és a gyűlölet elől soha nem menekülő Lucas.
I!
CÍM: A vadászat (Dán film)
RENDEZTE: Thomas Vinterberg
FŐSZEREPLŐ: Mads Mikkelsen
FORGALMAZÓ: Vertigo Média