Eredetiségvizsgálat
A nyolcadik kerületben szolgáló, küldetéses, kivarrt-pirszinges tanárnő mély elkeseredésében még egyest sem adott nehéz sorsú, főként cigány diákjainak. Pusztán, felmutatva a forrásművet, hidegvérrel közölte: több találékonyság, fortély szükségeltetik az átveréséhez.
Magam is ezt üzenem Vincze Balázsnak, aki a Tánckritika.hu felkészült, galamblelkű recenzense szavaival: „komolyan tanulmányozhatta Kylián életművét”. A Pécsi Balett igazgatója a Holland Táncszínház koreográfusa, Jirí Kylián alábbi, Mozart-szerzeményekre készített opusaiból kalapálta össze kétrészes rokokó estjét, hivatkozások nélkül. Az alapötlet (is) megegyezik az 1986-os Hat tánccal, a második felvonás inflagranti-ágyszkeccse a 2001-es Birth-day elorozása, míg a befejezés az 1991-es Petite mort és a Győri Balett 1979-es A Nap szeretteiének pokoli retromixe. Mivel az alkotó három évet töltött a Magyar Fesztivál Balettnél, utóbbi talán főhajtás a kormányzatilag kistafírozott, jogilag immár világhírtelen Markó Iván előtt. A mozgatható, babakék, abroncsos jelmez Kylián Black and White balettsorozatának vízjele, a gurulós, fekete krinolin lenyúlása. Vincze buzgó szarkatevékenységének előzménye a százhalombattai Art Balett számára fabrikált, 2011-es Mozart csokoládé, amelynek megihletőjeként Kyliánt és Milos Formant nevezte meg. A képmágus esetében nyilván az Amadeusra gondolt, melynek táncjeleneteit Twyla Tharp jegyzi. Tájékoztatásul: a Magyar Nemzeti Balett tavasszal mutatja be – 2001 után újra – a Hat táncot, és először a káprázatos, elégikus-érzéki Petite mort-t (orgazmus).
Eredetiségvizsgálatunk végére érve: vajon mi a „saját” a plágiumgyanús portékában? A dilettantizmus, az átható alpáriság, a siralmasan képzeletszegény, monoton mozgásnyelv, valamint az etikai, mesterség- és ízlésbeli deficit. A rokokó kastélyba helyezett, tizenöt szereplős pasztellesztrádban hisztérikus nőszemélyek kergetnek, fenekelnek el a maguk neméhez vonzódó, csipkés zsebkendővel hadonászó, legyezőkkel páváskodó hímringyókat. A hazánkban szórakoztatásnak hívott, vegytiszta buzizáson túl szív alakú, piros lufik pukkannak ki, unásig. A kufircolásra sóvárgó idegroncsok gyakorta emelgetik a míderjüket melltájékon, míg a gigerli piperkőcök bemásznak egy áriázó fehérmájú abroncsos ruhája alá – melegedni. Szemben a Mozart-művek szerkezetét lekövető, fanyar gegekkel teli Hat tánccal, és a párbajtőrökkel előadott, ütemre letáncolt Petite mort-ral: a gátlástalan tolvajmunka mentes az erotikától, a kegyetlenségtől, a humortól, főképp a minimalista Kylián méltóságteljes eleganciájától. A zenei igazság pedig kérlelhetetlen: Mozart virtuóz-elementáris muzsikája társaságában a színpadi történések sápasztó csetlés-botlások.
A szellemi-morális-művészi törpeségét kimerítően bizonyító társulatvezető a hagyományápolás híve. Az egykori művészeti vezető, Egerházi Attila fáradhatatlanul „magyarította” Kylián és Mats Ek oeuvre-jét, következmények nélkül. „Szeretett művészeti águnk, mely a legősibbnek és egyben a legkomplexebbnek mondott mind közül, a reményvesztettség felé sodródik” – így Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett direktora a Szolidaritás – Gálaest a táncművészetért pánikrohamon. Kezüket önmagukért mindig készséggel a tűzbe tevő, nemtelenül gáncsoskodó hölgyek és urak! Jobban kellene szeretni a hivatásukat. [Melynél bár a filmművészet közismerten (a leg)komplexebb.] Amennyiben kihunynának az érzéseik, beérem a tisztességgel is.