Az Alma: kerek

A három amigó egyszer csak szépített – értékeltünk szombat éjjel, illetve hát inkább már vasárnap kora hajnalban az A38-on. A rutinosak persze tudhatták, hogy egyetlen percre sem állt vesztésre a meccs – a kicsit gyakorlatlanabbak azonban elbizonytalanodhattak úgy fél tizenkettő körül: ekkor még csak tétova lézengést tapasztaltunk a hajógyomorban. A Riff Cohen, valamint a Kistehén koncertjére kíváncsiakat már, a Cadik, azaz Séfel Pál és barátai által celebrált elektrohiphop szentmisére érkezők jó részét pedig még nem észleltük a helyen, ami már csak azért is kár, mert ők így lemaradtak Slanki jó kis bemelegítő szettjéről, de hát ezt mindenki intézze el a saját lelkiismeretével.

Willie Evans Jr. már egy kicsit testesebb, ám még mindig viszonylag csekély számú érdeklődő előtt tolta el mintegy húszperces előprogramját, s bár személyes vetítővászna előtt mindent beleadott az egyszemélyes show-ba (maga kezeli a képet, hangot vezérlő kis izét is), az egyelőre gyér közönségreakciók miatt bízvást meg nem értett vőfélyként érezhette magát egy furcsa lagziban. Az MC-vel egyébként nincs különösebb gond, egyszerűen nem fut nagy formát, egyelőre. Ez egyrészt az általános hangulati hiányosságok, másrészt viszont a nem a legjobb hangzású zenei alapok számlájára írható. Az első lemezét tavalyelőtt megjelentető fiatal floridai rapperrel kapcsolatban az Introducin’ című anyagát kritizálók szavai jutnak eszünkbe, hogy ugyanis a néha bosszantó minőségű, illetve hangzású zenei alapok elvonják a figyelmet az egyébként is nehezen érthető szövegekről. Willie Evans hangja pedig nem olyan markáns, nem olyan „ezer közül is megismerném”, hogy ezeket a hiányosságokat feledtetni tudja. Illetve dehogynem markáns – csak ezt a határozott hangszínt már ismerjük MF Doomtól... Ha viszont otthon hallgatjuk a kritikusok által egyébként kedvelt és jóra értékelt Introducin’ című debütlemezt, igazat adunk a WordIsBond.com recenzensének. Abban is, hogy kevés MC-producer képes úgy összehangolni saját készítésű alapzenéit a hangjával, ahogyan Willie Evans Jr.; meg abban is, hogy tulajdonképpen nem tapasztalunk nagy stílusbeli váltásokat a különböző tematikájú dalok között. Az ember csak hátradől a vonaton, és figyeli a száguldó táj ritmusát...

Hát, a tavaly év végén az Electronicbeats.net honlapon az olvasók által a világ legjobb szórakozóhelyének választott A38 gyomrában egyelőre másféle ritmusokra figyelünk. Na pláne, amikor elkezdődik a fő programpont. Amikor jön a már hivatkozott „három amigó”, a Cadik legújabb, december végén megjelent, Alma című lemezét különféle műszerekkel bemutató trió. Ott van egyrészt Modul, akit Mangóként is ismerünk, s aki amellett, hogy elsőrangú producer, a DJ-zés terén is jócskán bizonyított az elmúlt évtizedekben. Ott van aztán Dizko Stu, aki ugyancsak jegyzett zeneszerző underground körökben, s aki nemcsak a kütyükkel, de a gitárral is jól bánik. Középen pedig ott a karmester, az Alma atyja, Cadik.

A régi western-vígjáték címét nem öncélúan rángattuk elő: a szókapcsolatot az összesen tizennégy opust tartalmazó Alma tracklistáján találtuk, így nevezték el az estet kormányzó triumvirátus közös szerzeményét. Ám míg a filmben botcsinálta, ügyetlenkedő, wannabe-mexikói színészekről van szó, a nevezett dalra egészen más jelzőket kellene keresnünk, és az A38-on prezentált előadásra általában sem illenének a fenti melléknevek. Itt most velőtrázóan elementális basszusokról, mesterien komponált és többnyire ugyancsak mesterien előadott absztrakt hiphopról van értelme beszélni – nagyjából olyanról, amilyet Cadiktól eddigi korongjain „megszokhattunk” már. Újdonság viszont az Alma (a lélek, spanyolul) esetében az eddigieknél erősebb kvázimelankólia, illetve az érzelmesség – a számos egyéb digitális instrumentum mellett ez most a Dizko Stu a megfelelő hőfokú izzásra bírt gitárnak köszönhető. És Modul scratchei is mindig épp időben érkeznek, mondjuk, afféle feloldásként.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Szintén a feszült és tömör elektronikát hivatott lazább szövetűvé tenni a színpadon újra felbukkanó Willie Evans, aki egyébként két dalban is közreműködik Cadik lemezén. A magyar DJ-producer eddigi anyagain is előszeretettel látott vendégül külhonban már bizonyított, esetleg még a veteránstátuszra is érdemes MC-ket – itt talán elég Dudley Perkins, Elzhi vagy éppen Black Milk nevét említeni a korábbi névsorból –, most a legújabb generáció egyik képviselője is megvillanthatta képességeit. A magyar hiphop/slam élvonal szintén beköszönt egy szem küldöttel: az Almán ugyancsak közreműködő Saiid két szöveget is eleresztett az éjszakába, s a pillanatnyi technikai malőr sem zavarta meg az üzenetek célba juttatásában. Így lett tényleg kerek az almánk.

Cadik új lemezén szokatlan az eddigieknél erősebb melankólia
Cadik új lemezén szokatlan az eddigieknél erősebb melankólia
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.