Így mulat a magyar
Természetesen nem unikum a magyar-magyar tolmácsok alkalmazása a kereskedelmi csatornák történetében. A duplikálás ezúttal is jelzi: hozzávetőleg annyira értő és kifinomult társadalomábrázolásra számíthatunk, mint amennyire a pornófilmek prezentálják a párkapcsolati problématérképet. Nincs is ezzel alapvetően semmi baj: a TV2 nem Gandhiba ojtott Böjte atyaként határozza meg önmagát, hanem profitorientált médiavállalkozásként. Apró szépséghiba, hogy a tárgyalt tartalom ismertetőjében azzal kábít: „A műsor a bemutatott eseteken keresztül komoly társadalmi problémákra irányítja rá a figyelmet.”
Igaz, némi igazság van az üzenetben. Egy méretes gondra valóban rávilágít: a topcsatornák úgy érzik, csak a totális egyszerűség vezet eredményre, s e véleményüket részben igazolja, hogy ezt az attrakciót is egymilliónál többen nézik.
Mielőtt részletesebb analízisbe bonyolódnánk, idézzük a rivális adó A gyanú árnyékában című, azonos típusú termékének elemzésekor rögzített konklúziónkat: „A versenytársak magukat kreatívnak becéző csapatai máris szervezhetik a brainstormingot, hogy kitaláljanak valami még kevésbé komplexet a visszavágóra. Így száguldunk príma tempóban a totális szimplifikáltság felé.”
Meglehet, a fölöttébb divatos szmájlijelet, hogy tudniillik :), el kellett volna helyeznünk a mondat végére, mintegy jelezve: vicceltünk. Mert mi nem gondoltuk komolyan. Ők igen.
A dokureality amatőr szereplők alkalmazásával készül, s olyan drámai történeteket igyekszik feldolgozni, amelyek közösségünk tagjainak kríziseit mutatják be. Az eredmény az: a sztorik értelmezhetetlenek, a műsor megszakítás nélkül lényegében fogyaszthatatlan, az alkalmi fellépők pedig annyira rosszak, mint a vietnami ifjúsági vízilabda-válogatott esélyei a magyar felnőtt garnitúra ellen egy tétmeccsen.
Csupán a tréfa kedvéért megpróbáljuk összefoglalni „a komoly társadalmi problémára figyelmet irányító” esetek egyikét. Tehát: a zöldséges felesége megcsalja férjét egy fiatalabb férfival. Alkalmi kvázi smárolásaik egyikét rögzíti telefonjával fia, aki megzsarolja édesanyját, hogy odaadja a felvételt a faternak, ha nem kap extra pénzt. A mama fizet, s folytatja viszonyát a kollégával, miközben egy névtelen levél nyomán kiderül: az asszony rossz útra tévedt. Jön a balhé, a gyerekre gyanakodnak, a család szétesik. A zöldséges üzletet megveszi a helyi rivális, s kiderül: a gaz csábító a versenytárs unokaöccse volt, aki csupán meg akarta szerezni a bodegát a nagybátyjával, ezért startolt rá a nőre.
E „komoly társadalmi probléma”, a mindennapos eset, amikor a kölyök fenyegeti az anyát, aki megcsalja a férjét, s az egész a szomszédos zöldséges klán összeesküvésének következménye éppen elég mulattató, de a kabarérajongók ne mulasszák el megtekinteni Habonyi László (55) kereskedő monológját ebben az epizódban. Speciel amikor mi megnéztük az ominózus adást, menten úgy éreztük: korántsem reménytelen azoknak a televíziós személyiségeknek a helyzete, akik emelt díjas telefonért cserébe tüdőátültetést vállalnak a fő műsoridőben, s a betegnek csupán annyi a feladata, hogy jelezze, jobban van-e. Regélhetnénk még „a fiam meleg” témakör feldolgozásáról, a mostohaügy vagy az apa-gyermek kapcsolat megjelenítéséről, de csupán önmagunkat ismételnénk.
Amúgy is, különösképp el sem csodálkozunk már a képeken, mert időben figyelmeztettük magunkat: ahol Hajdú Péter a műsorvezető, Matolcsy György a nemzetgazdasági miniszter, kabaré a több tízmilliárdos állami tender, ott teljesen indokolt, hogy egymillióan nézik a Családi titkok című produkciót.
És legalább senki nem csodálkozik majd, ha bemutatják a mezőgazdasági tárca új vezetőjét: a dobozos ketchupot.