A ló mint egyéniség
A lovas show ötvenfős társulatában akrobata, lovas, légtornász, táncos, koreográfus és 36 ló – gyönyörű arab telivér, shagya-arab, holland fríz, percheron, boulonnais, magyar sodrott – dolgozik. A tempó feszített. A 2012-es magyar turné hat hónapjából öt a következőképpen zajlott: csütörtöktől vasárnapig fellépések, hétfőtől szerdáig a sátor bontása, az utazás következett, majd az építkezés a következő helyszínen. Júliusban és augusztusban a Balaton melletti Zamárdiban dolgoztak, előbb heti négy napot, augusztusban pedig minden nap.
A turné után szadai szálláshelyére vonult vissza a társulat, ahol már a vadonatúj Horse Evolution Show-ra készültek. Decembertől január elejéig az amszterdami Royal Theatre Carré-ban vendégszerepeltek – immár hatodik alkalommal. A műsorban olyan előadók lépnek fel, akik már elnyerték a Monte-carlói Cirkuszfesztiválon a műfaj Oscar-díjának tekintett Ezüst- vagy Aranybohóc díjat. Richter Flórián – a Hortobágyi Károly-díj és a Magyar Arany Érdemkereszt mellett – mindkettő büszke tulajdonosa.
– A Théatre Carré-ban fellépni olyan, mintha Budapesten az Operaházban szerepelnénk – mondja és hozzáteszi: errefelé nem csupán hétvégi nagyszülő-unoka program a cirkusz, hanem olyan művészeti ág, amely iránt széles publikum mutat érdeklődést. Programjukat többször megtekintette a holland királyi család is. Január közepétől a Fővárosi Nagycirkusz új műsorában látható majd a társulat.
A világhírű lovas akrobata igazi cirkuszi dinasztiába született: a Richter név fogalom ebben a szakmában. Édesapja, Richter József (akit nemrég neveztek ki a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójává) sem erőltette, hogy cirkuszos legyen a fia, akinek viszont soha nem jutott eszébe más foglalkozást választani. Cirkuszos családból származik felesége, Edit Folco is, aki a produkcióknak nemcsak közreműködője, hanem azok dizájnjáért is felel.
– A tradíció, úgy tűnik, folytatódik – meséli Richter Flórián, aki maga is büszke apa. – A 11 éves Kevin és a 7 éves Angelina is fellépnek a show-ban, és különösen Kevinnel folynak komoly edzések, aki az új műsorban már nehéz elemekben is részt vesz. A cirkuszi gyerekek életét az utazó életmód mellett is szigorú házirend szabályozza: a társulattal utazó tanárnővel mindennap tanulnak, és csak a „munka” után foglalkozhatnak Tommal és Jerryvel, a két pónival.
– Az én szüleim is nagy hangsúlyt fektettek a rendszeres tanulásra – idézi fel a régi időket Richter Flórián. – Emlékszem, még egy japán turnéra is velünk utazott a tanárom. Nem volt kérdés, hogy leérettségizzek, később az artistaképzőben diplomáztam.
A legtöbb gondoskodást a show főszereplői igénylik: a ló ugyanis nem autó, amit csak kivesznek a garázsból, és már indul is. Mozgatni kell őket fizikai és szellemi értelemben. A paripák is ismerik a menetrendet, legszívesebben persze a legelőn vannak szabadon, de szeretik az utazást, mert akkor különlegesen finom ellátást kapnak.
– A lóidomításnak sok száz éves a hagyománya – magyarázza Richter Flórián. – A munka francia, német, olasz szavakból álló nyelven folyik. A 3-4 éves lovakkal egy-két évig tart az ismerkedés. Az idomítás során nem kényszerítem a lovat, hanem figyelek, és akkor a ló megmutatja, hogy miben tehetséges: szabad idomításban, capo ugrásokban vagy magasiskolában. A lovak – akárcsak az emberek – egyéniségek, és csak az egyéniségüknek megfelelő munkában tudnak kiteljesedni.