„Mikor önmaga hát az ember?”

– A Csokonai Színház az egyetlen hely külföldön, ahová visszajárok – mondja Viktor Rizsakov, aki 2006 óta négy előadást rendezett Debrecenben. (Nem véletlen, hogy a Nemzeti Színház igazgatóságát elnyerő Vidnyánszky Attila pályázatában nevesítette is mint támogatóját.) A közel ötvenszer játszott Fodrásznő és az Illúziók folyamatosan műsoron van. Az orosz kritika által az „új dráma rendezőklasszikusának” nevezett Rizsakov szerint a jó előadás nem a színpadon, hanem a nézőtéren történik meg.

A színháznak már meg kellett volna halnia – jelenti ki Viktor Rizsakov, arra utalva, hogy az embernek már ki sem kell otthonról mozdulnia élményekért. Minden kéznél van: filmek, tévé, internet. S hogy miért járnak mégis sokan színházba? – teszi fel a kérdést önmagának a Sztanyiszlavszkij és Csehov nevével fémjelzett moszkvai Művész Színház pedagógiai stúdiójának tanára, aki színészeket, rendezőket is oktat, és aki az orosz főváros egyik jelentős befogadószínházának, a Mejerhold Központnak a vezetője. – Mert a színház a találkozások helye, ahol a nézők is, az alkotók is ugyanazokra a kérdésekre keresik a választ. Szükség van-e rám a világban? Létezik-e Isten? Mi is az a titok, amitől mindenki retteg: a halál? – adja meg a választ.

„Arra való a művészet, hogy ne haljunk bele az igazságba” – idézi Nietzschét, majd arról beszél, hogy egész életünkben szerepeket játszunk, a társadalomban betöltött helyzetünknek megfelelően az apa, az anya, a tanár, a rendező, a színész, az alkalmazott, a főnök szerepeit. A színházban azonban megszabadulhatunk ezektől, mert a színészek veszik őket magukra. De vajon nézőnek lenni nem szerep? – és a kérdést Rizsakov megtoldja még eggyel: Mikor önmaga hát az ember?

– A világban gyerekek halnak meg, háborúk dúlnak, békésebb helyeken is sok a betegség, a szegénység, a testi és lelki nyomorúság. Ezzel szemben a színház az a tér, ahol a szeretettelenség szeretetté, a boldogtalanság boldogsággá válik. Ha megtörténik az előadás, akkor boldogan távozik a néző akkor is, ha fájdalmas, szomorú előadást látott – mert igaz és hiteles volt.

Rizsakov szerint a belefeledkező néző úgy érezheti magát, mint a kisgyerek, aki varázspálcájával megtörténtté tehet, amit csak akar. A színház ugyanis nem a valóság, hanem egyetemes játék. A rendező nem kárhoztatja arra a nézőt, hogy csak a sötétben kukucskáljon. – Az előadásnak nem a színpadon kell megtörténnie. Az izgat, azon dolgozom a színészekkel, hogy a néző a történetek résztvevőjévé váljon, hogy minden az ő fejében, szívében játszódjon le…

A Fodrásznő címszerepét alakító Szűcs Nelli, Rizsakov egyik kedvenc színésze említi a rendező sokszor ismételt instrukcióját: ne játssz! Ami azt jelenti, hogy a színész nem alakít valakit, hanem annak a valakinek csak a tolmácsa a néző felé, és ami így létrejön, valójában nem is előadás, hanem beszélgetés a közönséggel.

– Vannak rendezők, akik mindent tutira tudnak a próbák elején, és belehelyezik a színészeket a koncepcióba. Viktor nem ilyen! Az ő előadásai – a díszlettől a mozgáson át a kimondott szavakig – a térben születnek meg, munka közben. Türelmesen hagyja a színészeknek, hogy dolgozzunk, hogy mondjuk, amit akarunk, és ő abból inspirálódik. Később persze rájövünk, hogy egy-egy dologra ő vezetett rá bennünket, csak engedte, hogy mi magunk fedezzük fel. Így minden energikusabbá válik, mert minden a miénk, színészeké.

A rendezői munka Rizsakov számára egy olyan bonyolult partitúra létrehozását jelenti, amelynek a hang, a fény, a zenei és színészi gesztusok összehangolásával létrehozott terében a szöveg áll az első helyen, mert a szó az, ami végtelen.

2011-ben az egyik legrangosabb orosz színházi elismerésnek számító Sztanyiszlavszkij-díjat a legendás francia Ariane Mnouchkine-nal együtt kapta meg. Újító tevékenységét pár éve az első számú orosz seregszemlén, az Arany Maszk Fesztiválon innovációs díjjal jutalmazták: ezt az Ivan Viripajev drámaíróval létrehozott Oxigén című előadással érdemelte ki. Viripajev a szerzője a Csokonai Színházban futó Illúzióknak is – így elmondható, hogy a kortárs orosz színházi élvonal van jelen Debrecenben.

Ám még mielőtt arra gondolnának, hogy valamiféle elvetemült modernkedés jegyében történik mindez a cívisvárosban, meg kell jegyezni, hogy a három éve folyamatosan játszott Fodrásznő nemcsak a POSZT-on nyert díjat és a vájt fülűek szakmai seregszemléin szerepel sikerrel külföldön is, hanem a nyári fesztiválok közönségcsábító szórakoztató műsorsávjában is népszerű. Debrecenben pedig népes rajongótábora van.

Azt, hogy mitől újító egy művész, Rizsakov egy példával világítja meg. – Azt kutatom, hogyan lehet az élet legfontosabb kérdéseiről – hiszen mindig ugyanarról beszélünk – hitelesen szólni. Gondoljunk a szerelemre! Egy nőnek mindig másként kell azt mondani: szeretlek. Különben még azt gondolja: na, ezt már hallottam! Hát így vagyok én az újítással.

„A színháznak már meg kellett volna halnia”
„A színháznak már meg kellett volna halnia”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.