Lehúzzák a függönyt

Hathatósabb szószólót aligha kaphattak volna költségvetési megszorítástól sújtott vidéki társulatok, mint Danny Boyle-t. Miközben a magyarországi Nemzeti Kulturális Alapéhoz hasonló feladatot betöltő angliai Arts Council kénytelen egyre szorosabbra húzni a nadrágszíjat, a Trainspottingot és a Gettómilliomost jegyző zseniális rendező, aki megálmodója volt a londoni nyári olimpia megnyitóünnepségének is, melléjük állt.

A yorkshire-i, sheffieldi gyökereihez hűségesen ragaszkodó művész Sir Nicholas Hytner, a londoni Royal National Theatre művészeti igazgatója és számos regionális színház befolyásos vezetője társaságában jelent meg a nyilvánosság előtt. Együttesen arra igyekeztek felhívni a figyelmet, hogy a vidéki színházi élet végveszélyben van.

A vészharang megkongatásához egy frissen közzétett jelentés vezetett el. Bár az eddig is köztudott volt, hogy a 2010-es választás után az Arts Council büdzséje 30 százalékkal lett kevesebb, az Arts Development UK elnevezésű kulturális központ felmérése szerint Anglia- és Wales-szerte a helyi önkormányzatok 2012/13-ban a korábbi, átlagosan évi 282 ezer font helyett csak 165 ezer fontot kívánnak költeni rendszeres állami támogatásban részesülő művészeti intézményekre.

Azaz a tanácsi és kormányzati szubvenció megvonása együttesen eléri a 40 százalékot. Az önkormányzatok igyekeznek továbbra is helytállni, és a rendelkezésükre álló összegből egyszerre több szerepet betöltő kulturális célokat támogatni. A korábbi rendszer változásának nyomán azonban a Londonon kívüli színházak komoly mindennapi gondokkal küzdenek.

Az önkormányzatok takarékossága érthető, hiszen forrásaik 28 százalékkal csökkennek. Egyes vidéki teátrumok – mint a nyugat-sussexi Chichester Fesztivál Színház – viszont máris képesek a szükségből erényt kovácsolni. Csak a közelmúltban több olyan nívós, egyben vállalkozó szellemű, versenyképes előadással rukkoltak elő, melyek meg sem álltak a West Endig, komoly nyereséget hozva az intézmény konyhájára. A londoni színházi negyed műsorán más, vidékről érkezett produkciókat is találni, többek között a Stratford-upon-Avonben bemutatott remek musicalt, a Matildát vagy Michael Frayn Demokráciájának sheffieldi felújítását.

A kormány – legutóbb éppen az új kulturális miniszter, Maria Miller – arra biztatja a vidéki intézményeket, hogy „kérjenek bátrabban a privát szférától”. Ám a valóságban keveset tesz a jótékonyság ösztönzéséért. Hytner adatai szerint a teljes költségvetés 0,1 százalékát fordítják kulturális célokra, és ennek – akárcsak a szponzorok által biztosított pénznek – a 80 százaléka a fővárosban „csapódik le”.

A brit színházi élet, egyben a nemzetközi filmvilág egyik óriása ugyanezekben a napokban egy másik színházi intézmény válságára is ráirányította a reflektorfényt. Sir Ian McKellen úgy érzi, eltűnnek a hozzá, valamint Derek Jacobihoz, Michael Gambonhoz és Judi Denchhez mérhető nagyságok, ha feloszlanak azok a vidéki repertoár-társulatok, ahol a fiatal színészek a legkülönfélébb műfajokban és szerepekben próbálhatják ki magukat. Érdekes módon a színikritikusok kétségbe vonják Sir Ian panaszának jogosságát.

Többek között a The Times és a The Independent napilap kritikusa is úgy látja, hogy „teátrális jajongásról” van szó, hiszen a feltörekvő színészeknek ma a film és a televízió sokkal izgalmasabb és anyagilag is jövedelmezőbb lehetőségeket nyújt, mint a „repek”, ahol egyes előadások unalmasak voltak, a szereposztás pedig gyakran „bizarr”. Úgy tűnik, az efféle provinciális színház eltűnéséért kevesebben ontanak majd könnyeket, mint azért, hogy megrendül az ízlésformáló vidéki műhelyek anyagi biztonsága.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.