Színház az élményben

Biztosan hibás a rendezés is, biztos, hogy a Rigoletto leggyengébb pontja a színpad, ami önmagában jó hír, nem ment a zenei oldal Szinetár Miklós rendezésének színvonala alá. A rendezés nem olyan rossz, mint amilyen csúnya, kellemetlen nézni, és valahogy menet közben elakad az okossága. Nem feltétlenül rossz ötlet a színház a színházban, hogy a Rigolettóban mindenki vagy majdnem mindenki szerepet játszik, álöltözik Rigoletto és a lánya, Sparafucile sem kocsmáros, hanem bérgyilkos, és ez a történet tükörbenézős lehetőség a sanda bohócnak: kit szolgálok, és vajon megéri-e.

A bohóc tehát megkapja az öltözői tükröt a színpadon, a herceg éppen valami reneszánsz szerepjátékot játszik, parókában, korhű ruhákban űzi a nőket. Az előadásnak ezen a pontján a legérdekesebb kérdés az, hogy vajon szándékosan tolnak-e ki a Ceprano grófot alakító Szüle Tamással, amikor a szokásos reneszánsz harisnya helyett női nejlon harisnyanadrágot adnak az ebben az öltözékben igazán kevéssé szexi lábszárára. Közben észrevehető, hogy a zenekar elég jó, robban, amikor robbannia kell, egyben van színpad és zenekar. Csak Kálmándi Mihálynak akadnak apróbb ritmikai megingásai, ami csak azért különös, mert Kovács János nagy, egyértelmű gesztusokkal vezényelt, a zenekar a tempóváltásokat könnyedén hajtotta végre, és általában minden énekes és kórista a helyén volt.

A hellyel magával volt néha probléma, rosszul sorakoztatják föl a férfikart Gilda elrablásakor, a tenor szólamból a színpad bal oldalán, egymás mögött áll, a legelöl álló hangja kiszól a többiek közül, a basszisták pedig testületileg háttérbe szorultak. Egyre kevésbé éri meg az a vékony kis mondanivaló, hogy néha szembe kell néznünk önmagunkkal, vagy a szerepek mutatják meg a valóságot. A Rigoletto ennél sokkal több, sokkal fölzaklatóbb, sokkal közvetlenebb élmény: apa és lánya, szerelem vagy család, család vagy munka, pozíció vagy tisztesség. Ehhez képest mennyire fontos a függöny mögötti függöny, vagy az utolsó képben megjelenő gigantikus öltözőasztal? Alig.

Az élmény gyengüléséért valamelyest Kálmándi Mihály is felelős. Szépen énekel, olyan hangja van, mint senkinek a színházban, gazdag, tartalmas, a magasságai is javultak, és az áriákat, jeleneteket kidolgozottan adja elő. De a színpadon akkor is ott kell lenni, amikor nem kell énekelni, és ez Kálmándi Mihálynak egyáltalán nem megy, csak áll, és várja, mikor fakadhat dalra. Színház a színházban, de elég volna az egyszerű színház, kitalálva, eljátszva, megmutatva, elénekelve. Hanem tudni kell veszíteni, ha van mit nyerni. És van, mert a vendégtenor, Francesco Demuro stílusosan, szép hangon énekel. Nem nagy a hangereje, és a felső regiszterben kicsit vékonyodik, legalábbis eleinte, mert azt már nagyon begyakorlottan közli a közönséggel, hogy az asszony ingatag. Kertesi Ingrid pedig mintha egyre szebben énekelne az idők során, amit veszített volumenben, azt élességben is elveszítette, finoman, kereken formálja a hangokat. Teljes illúzióról nehéz volna beszélni, akkora csoda nincsen, de hallgatni nagy öröm volt.

Gábor Géza játssza mindehhez Sparafucilét, ő talán az egyetlen, akinek jól áll ez a színpad: nyers hangú, termetes, kopasz bérgyilkos, kidobóember, kocsmáros, kimértségében is veszedelmes, éppen az a felfoghatatlan és mégis valóságos jelenség, akinek írva van. A kérdés lehetne az is, hogy vajon érdemes volt-e felújítani ezt a Rigolettót, és nem kellett volna-e inkább újra cserélni. Ami nem kérdés, új Rigoletto kellene, de bizonyára nincs miből, amíg ez nincs pozdorjává zúzva, ezt kell szeretni. Csak nem megy.

Kálmándi Mihály
Kálmándi Mihály
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.