Tájékozatlanok torzítják az irodalmi szemléletet

– Vannak írók, akiknek az elmúlt években hirtelen több szobruk lett Magyarországon, mint a teljes Nyugat-nemzedéknek összesen – jegyezte meg kesernyésen Aczél Géza költő, az Alföld folyóirat főszerkesztője a napokban megrendezett Debreceni Irodalmi Napok egyik rendezvényén, s habár neveket nem ejtett ki a száján, a résztvevők mindegyike világosan tudta, hogy kikre gondolhat, s hangja miért oly keserű.

Amire az volt a bizonyíték, hogy a frappáns megjegyzésen senki sem nevetett – elvégre nem éppen mulatságos fejleménye szellemi életünknek, hogy az irodalomtudománynak aktuálpolitikai színezetű, sokszor akár szégyenletesnek is tekinthető jelenségekkel kell szembenéznie.

Egyszerű listákról vitatkoznak (Imre László)
Egyszerű listákról vitatkoznak (Imre László)

Az évente hagyományosan ősszel megrendezett – idén negyvenegyedik – irodalmi napok tudományos tanácskozásán Aczél Géza persze nem hagyott kétséget afelől, hogy milyen jellegű problémáról van szó: a politikai és ideológiai nyomásra született kánonképződésről. Merthogy – mint fogalmazott – „a kultúrkampf során a dolgok újabban nagyon elfajultak”, így az általa szervezett konferencia éppen azért kapta az Elfeledett írók, irányzatok, stílusok címet, hogy e jelenséget tudományos keretek között meg lehessen vitatni.

A debreceni tanácskozás tematikája nem új jelenséget járt körbe (hiszen – mint Szegedy-Maszák Mihálytól hallottuk: már Babits Mihály is cikkezett „az irodalom halottairól” száz éve a Nyugatban), viszont telitalálatnak bizonyult: a „politikai nyomásra született kánonbővítés” kapcsán ugyanis a rendezvénysorozat közönségének az utóbbi időben széles körben népszerűvé vált Wass Albert, Nyirő József és Tormay Cécile juthatott azonnal az eszébe – s később e nevek valóban el is hangzottak egyes előadóktól.

Mint ahogyan elhangzott az is: az irodalmi kánonok (azaz „egyszerű listák”, ahogyan azt Szilágyi Ákos a tanácskozás folyamán szellemesen megjegyezte) megalkotása az irodalomtörténészek dolga, kompetenciája és feladata, s nem pártpolitikusoké, meg nem is az aktuálpolitikai szolgálatban álló „tájékozatlan közíróké”. Utóbbi kifejezést a már említett Szegedy-Maszák Mihály használta előadásában azokra a – jobboldali orgánumokban publikáló – szerzőkre, akik bizonyos irodalomtörténeti összefoglalásokból nagy dérrel-dúrral hiányolták Krúdy Gyula és Illyés Gyula nevét, a háttérben nyilván valamiféle baloldali és liberális összeesküvést sejtetve, amivel mindössze azt sikerült bebizonyítaniuk, hogy nem olvasták el eléggé alaposan az általuk kifogásolt műveket, amelyek természetesen részletesen tárgyalták a két említett klasszikust.

Nem véletlenül jegyezte meg a professzor, hogy irodalmi szemléletünket soha nem a szakemberek, hanem e „tájékozatlan közírók” torzítják. Előadásának summázata egyébként az volt, hogy egyes írókat azért felejt el az utókor, mert elég jól írtak ahhoz, hogy ne lehessen őket politikailag kisajátítani – igaz, előfordul az is: egyes szerzők annak ellenére esnek ki a „rostán”, hogy színvonalas életművet hagytak hátra. Emlékezetes előadást tartott a témáról Szilágyi Márton, az ELTE docense, aki megerősítette: a kánonképződés lassú, összetett folyamat, amelyet nem lehet politikai és ideológiai erőszakkal felülírni.

Nem remélhető, hogy mondandóján politikusok is elgondolkodnak, de azért érdemes rögzíteni: az irodalomtörténet szerinte nem „best of”-válogatás, hanem bizonyos koncepció alapján meghatározott értékrend és értelmezési ajánlat – fogalmazott –, márpedig egy irodalmi értékrend nem ítélhető meg pusztán oly módon, hogy egy másik értékrend alapján „hiánylistát” mellékelünk hozzá.

Számomra csalódás volt Kulin Ferenc előadása, aki a népi mozgalom örökségét próbálta elhelyezni a XXI. század szellemi terében. A téma azért kerülhetett terítékre, mert talán már a népi írók is a méltánytalanul elfelejtett „irodalmi halottak” sorába tartozhatnak – ám ebből Kulin Ferenc furcsamód nem azt a következtetést vonta le, hogy a népi mozgalom fölött egyszerűen eljárt az idő, hanem azt, hogy az úgynevezett harmadik utas koncepció – mint mondta – „az ezredfordulón szükségszerűen oppozícióban van a posztmodern kor rendszeralternatívái jegyében tömörülő, immár globális szervezettségű erőkkel szemben”.

Ezek után roppant üdítően hatott Szilágyi Ákos előadása, amely a tanácskozás legokosabb és legeredetibb megállapításait tartalmazta. Hogyisne, mikor így kezdte: vége annak a világnak, amelyben volna értelme az olyan fogalmaknak, mint kánon, kánonalkotás és kánonbővítés. – Ezek anakronisztikus fogalmak – mondta –, hiszen a kulturális emlékezet tere ma nem a szöveg, hanem az internet, s azon belül a szöveggel illusztrált kép. Szerinte tegnap (értsd: az internet előtt) még volt értelme arról beszélni, hogy az államhatalom meghatározza a kánont szervezett vagy irányított felejtés révén, de ma (az internet korában) ennek semmi értelme, ráadásul senkit sem érdekel. Szerinte a nagy kérdés inkább az, hogy az internetet jellemző szerkesztetlenség és strukturálatlanság világában miképpen lehet egymástól megkülönböztetni a jó tudást a rossztól, az értékest az értéktelentől. Meg is válaszolta: „nem tudom”. – De nagyon pesszimista vagyok – fejezte be –, mert amit látok, az a totális széthullás.

Zárszónak még nem mondtak jobbat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.