Szex az Olümposzon

Szerzői modulok Új cikk Saját cikkek Saját lomtár Szerkesztői modulok Megjelenésre váró Megjelenített cikkek Kiemelt cikkek Mappák Szerkesztői lomtár Szavazás Lap betöltés PDFtoWEB betöltés Képkezelő modulok Új kép(ek) feltöltése Képek szerkesztése Képmappák Galériák Kép lomtár Galéria szerkesztő Fájlkezelő modulok Új fájl feltöltése Fájlok szerkesztése Fájl lomtár Új flash feltöltése Flash fájlok szerkesztése Flash lomtár NolBlog / NolTV NolTV admin A GoBe Társulat peepshow-járól volt pillanat, amikor nem tudtam eldönteni: tréfa-e, netán paródia, vagy ténylegesen ennyire vacak; sőt nonszensz. Különös élmény ugyanazt a személyt rövid időn belül kiválónak és bődületesen rossznak látni – nagyszerű és pocsék szerepekben.

Két hete, hogy e hasábokon a honi táncszcéna egyik legizgalmasabb egyéniségének neveztem Góbi Ritát. Az Árvai Györggyel készített, ragyogó sci-fi rekonstrukciója, A végtelenbe zárva után megtekintettem a táncos-koreográfus egyik, a saját kompániájával létrehozott munkáját. „Előadásunk a szerelem titokzatos labirintusába – olümposzi földre – invitálja nézőit Erósz után kutatva. Az erotikus tapasztalat kiapadhatatlan forrásához ugyanis ógörög segítséggel juthatunk csak, ők találtak rá, nekik köszönhető a felfedezés” – így a darabismertető.

A „generációs táncerotika” lehangolóan ómódi
A „generációs táncerotika” lehangolóan ómódi

A színen a zenekar (hárfa, cselló, fuvola, dob) kezdetben a Bolero átiratát játssza, miközben a viktim alkatú Góbi mentális gondokról árulkodó grimaszokat vág, kissé duzzog, és a kezét vakargatja, mintha ekcéma kínozná. Hamarosan M. Kecskés András kever le neki egy pofont, küldi padlóra, ráncigálja, fojtogatja – amint ez a hazai kortárs mozgásművekben már-már kötelező. Egy szobortalapzaton álarcos férfiú strázsál, fémszegecses, konyhai szadomazo bőrkötényben, ezüstnadrágban; ajka, lábujja, körmei feketére festve (Samu Kristóf). Négy leányzó a földön kúszik, a csípőjét föl-le mozgatva, a háttérben egy platinaszőke parókás nő vonaglik. A nimfakvartett rövidesen az emelvényről lekászálódó Samu hátára mászik, csüngenek rajta, mint a makik, míg a bár transzvesztita jegyeket mutató ifjú az egyre inkább nekivetkőző Góbival bonyolít le egy gyors numerát. Ezt pajkos kergetőzés, évődés követi, dzsungeles dobhangokkal, kacajokkal, lihegéssel. Laborfalvi Soós Béla operaénekes néha-néha rágyújt egy barokk áriára, majd az alábbi, vélhetően nem Gluck vagy Händel szerezte duettet dalolja a hárfázó Dóczy Gabriellával: „Hím és nőstény. Meredezz testünk, nyílj meg testünk (…), látom öleden a szőrt. Megnyalom a hajadat (…), hasadon a bőrt. Sós és kesernyés vagy, mint a tengerek. Most lassan (…), magába szív egy fuldokló kígyó.”

A „generációs táncerotika” alcímű összművészeti nekibuzdulás a kora nyolcvanas évek vasfüggönyös-alternatív divatbemutatóit ötvözi a külvárosi szexshopok és kukkoldák vizuális világával, valamint egy elcseszett jelmezbállal. A látvány lehangolóan ómódi, míg a roppant vakmerőnek és mondénnak szánt produkció nevetésre ingerlően együgyű, mesterkélt és közönséges. A csapnivaló szenvelgés tökéletesen mentes az erotikától, csupán izzadsággal mímeli a szexust – akár a művi, zsigerileg gépies pornó. Így az artisztikus szerencsétlenkedés sok szempontból egy, a nemiségét föltérképező, zöldfülű kamasz fantáziálgatásaihoz hasonlatos. Az egyórás erőlködés mozgáskompozícióként értékelhetetlen; a dzsesszbalettosított harcművészeti alapgyakorlat-jelenet kósza, rögtön elvetendő ötletnek is kínos. Olvastam, hogy az egy évvel ezelőtt bemutatott nézőriogatóban tangóztak is; enyhítő körülmény, hogy ilyes, dél-amerikai szappanoperák hangulatát idéző epizódokkal nem sanyargatták tovább az amúgy is igénybe vett publikumot. Bombasztikus befejezésül azonban Cinke Ágnes dobja le magáról a műhaját és a gyűrött, aranyszínű pongyoláját, hogy piros, csipkés alsóneműben bemutasson egy légtornászszámot, majd áldozatként lógjon a szeren.

A GoBe Társulat peepshow-járól volt pillanat, amikor nem tudtam eldönteni: tréfa-e, netán paródia, vagy ténylegesen ennyire vacak; sőt nonszensz. Különös élmény ugyanazt a személyt rövid időn belül kiválónak és bődületesen rossznak látni – nagyszerű és pocsék szerepekben. E színpadképtelensége alapján Góbi Rita mozgáskomponistaként – alsó hangon – kiforratlan, nincs stílusérzéke, fogékony az ízléstelenségre, és összetéveszti az extremitást a vásárisággal. Gyanítható, esetében is egy remek előadó, képzett táncos gyarapítja a hazai dacosan önmegvalósító, tévelygő koreográfusok-együttesvezetők selejtgyártó táborát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.