Több titokzatosságot!

Az észak-amerikai kortárs zene talán legmeghatározóbb komponistájának, Primous Fountainnek a IV. szimfóniáját csütörtök este mutatják be a pécsi Kodály Központban. A művet a Pannon Filharmonikusok játsszák, a számos nemzetközi karmesterversenyt nyert, horvát Miran Vaupotic vezetésével.

Fountain minden művét – így ezt is – bemutatták már a nagy múltú, amerikai zenekarok, több opusát Euró pában is játszották, a Pécsett műsorra tűzött szimfónia viszont ősbemutatónak számít kontinensünkön. A középkorú, ám évei számát titkoló afroamerikai zeneszerzőről tudni kell, hogy Chicagóban nőtt fel, s már gimnazistaként – autodidakta módon – komponálni kezdett. A középiskola után felkarolta őt Quincy Jones – aki Michael Jackson három legsikeresebb albumának volt a producere –, s attól kezdve Fountain a komponálásnak élhetett. A legbefolyásosabb amerikai zenekritikusok hamar zseninek kiáltották ki őt, megállapították róla, hogy „ott folytatja, ahol Stravinsky abbahagyta”, valamint hogy „megalkotta minden idők legeklektikusabb stílusát”.

Persze attól még, hogy Fountaint a szakma piedesztálra emelte, a klasszikusokon felnőtt közönséggel nem könnyű megszerettetni az amerikai mester zenéjét. Fountain – mint azt lapunknak nyilatkozta –büszke rá, hogy Ukrajnában ez sikerült, hisz tavaly a II. szimfóniájának ottani bemutatóját az Év legjobb kulturális eseményének választották. A komponista már a múlt héten megérkezett Pécsre, azóta részt vesz a próbákon. Ott áll a műveit jól ismerő és kitartó szövetségesének számító horvát karmester mögött, és ő is instrukciókat oszt a zenészeknek: dúdolva, szemjátékkal és kézmozdulatokkal jelzi, ha több érzelmet, titokzatosságot, mesélőkedvet, feszességet vagy dinamikát vár valamelyik szekciótól.

– Ebbe a zenémbe a szívemet adtam bele – mondta lapunknak Fountain. – Tíz éven át dolgoztam rajta. Volt, hogy elaludtam a zongoránál, s arra ébredtem, hogy a fejem a billentyűkön fekszik.

A Pannon Filharmonikusok abban bíznak, hogy a közönség viszont nem alszik el, hanem együtt él majd a bemutatón az amerikai szerző szokatlanmuzsikájával. A zenekar évente negyven koncertprogramot mutat be, ezek negyedébe – két klasszikus közé – beilleszt egy kortárs művet. Horvát Zsolt, a zenekar igazgatója nem titkolja, hogy ha kortárs szerzőt is műsorra tűznek, akkor azért maradnak üres székek a 999 zenebarátot befogadó Kodályban. Ám az igazgató úgy látja, hogy a pécsi közönség java nyitott a kortárs alkotásokra, s izgalmas intellektuális kihívásként élik meg ezeket a bemutatókat.

Hogy azért „valódi” klasszikusnak se legyen híján a csütörtöki koncert, a pécsi zenekar eljátssza Csajkovszkij Rómeó és Júlia nyitányfantáziáját és a náluk kevésbé ismert ukrán szerző, Nyikolaj Csajkin B-dúr harmonikaversenyét is. Mivel tangóharmonikára írt, szimfonikus zenekarral megtámogatott művet ritkán hallanak a zenekedvelők, a népzenei motívumokra épülő, klasszikusromantikus elemekben gazdag Csajkin-mű is egyfajta kuriózum lesz. Hogy mit lehet kicsalni egy harmonikából, azt a szerb virtuóz, Rade Mijatovics mutatja meg Pécsen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.