Mozart mint idegen nyelv

Több volt az öröm a Rádiózenekar koncertjének első részében, mint a másodikban. Félreértés ne essék, sok boldogságot így sem kívántak a nézőknek, de legalább valami történt. Valami, akit úgy hívnak: Szakcsi Lakatos Róbert, aki elzongorázta a d-moll zongoraversenyt. Mérsékelten jól, de elfogadható pontossággal, nem is ez volt az érdekes.

Az ötlet számított, hogy legalább volt valami ötlet ebben a hangversenyben, valamit megmutattak. A Don Giovanni-nyitány ehhez csak előjáték volt, nyilvánvaló a hasonlóság a sötét hangnemű, fekete selymeket lobogtató zongoraverseny és az éjszakai opera éjszakai nyitánya között. Ez még nem ötlet, csak jó gondolat. Ami izgalmas volt az első részben, az a viszonyulás. Hiába két külön világ a kottisták és dzsesszisták, van átjárás, a régi zene és az élő muzsikálás, a hű kottakövetés és az improvizáció között. Az egyik embert, aki két lábával a két külön világ partján áll, Szakcsi Lakatos Róbertnek hívják. Eddig rendben lévő is az MR Szimfonikusok ötlete, hogy őt hívják meg Mozartot játszani, el tudja zongorázni a darabot, és a két szélső tétel kadenciáiban meg tudja mutatni a maga világát, szerencsés esetben segíthet a hallgatónak is megtalálni a bejáratot vagy legalább egy mellékajtót Mozarthoz.

A kadenciák pedig tényleg érdekesek voltak. Már csak azért is, mert alig lehet őket kadenciának nevezni a szó klasszikus értelmében, nem virtuóz menetek voltak a mű szellemében, témáihoz igazodva, hanem idegen zenei betétek a zongoraversenyben. Ugyanakkor nem tűnt mindez hibának, hiszen az idegen zene is kötődött az eredeti műhöz, az első tételben inkább a harmóniák útján, a harmadikban inkább ritmikailag. Míg eljutottunk az első kadenciáig, nagyon kellemesen teltek a percek, Szakcsi Lakatos Róbert dudorászva zongorázott, az ideálisnál kevesebb színnel, de könnyedén, a dudor és könnyedség mögött mégis elszántan keresve a művet magát, mi meg váruk, hogy mikor jutunk el végre az improvizációig.

A közös út a továbbiakban már nem volt szőnyeggel díszített, a lassú tétel súlytalannak és indokolatlanul gyorsnak tűnt, a harmadik tételben meg mintha már kölcsönösen ártottak volna egymásnak a szólista és a zenekar, Szakcsi Lakatos Róbert tempójához az MR Szimfonikusok már nem tudtak alkalmazkodni, merev és értelmetlen hadarás lett a zenéből, a fafúvók ostobán és kifejezéstelenül játszottak, a legyünk már végre túl rajta lett az elsődleges szempont.

Feltűnt, persze hogy feltűnt már ekkor is Győriványi Ráth György ravasz dirigálása, a nagy gesztusok, amelyek nem hoznak magukkal nagy pillanatokat, álságosak és teátrálisak. Feltűnt a zenekarban is az elsőhegedűk kemény hangzása, ez a különös, fémes zizegés, a szögletes, húsvágó bárddal formált zenei frázisok, amit lehetett éppenséggel a szokatlan zenei társításra is fogni, mi vagyunk a szigor, Szakcsi Lakatos Róbert meg a szárnyalás. Csak a szárnyalás se volt olyan nagy ívű, néha elvesztettünk hangokat, például a lassú tétel kézkeresztezéseikor, néha csak a darálást lehetett érezni, amire igazán kár volt testületileg is erősítést küldeni.

A második részben aztán tisztázódott minden: nem azért játszottak olyan szögletesen és csúnyán, mert ezzel valamit ki akartak fejezni, hanem mert az adott karmesterrel erre képesek. Mintha mindenki elfelejtette volna, hogy a zene mégis természetes jelenség, egy hang megszületik és elhal, egy frázis kiteljesedik és eltűnik, nem csak úgy van, odaszögezve a pódiumra. Karajan Mozart-szimfónia felvételein érezhető ehhez hasonló keménység, csak éppen összehasonlíthatatlanul magasabb előadói színvonalon, tökéletesen más zenei környezetben. Ami akkor ellenkezés volt az elomló, szentimentális Mozart-értelmezéssel szemben, annak ma nincs semmi értelme, Mozart azóta meg lett mentve, már a miénk, csak a zenéjét kell játszani, nem csupán a hangjait. Az Esz-dúr szimfónia úgy hangzott el, hogy nem hangzott el, ráadásul a fuvolista már rögtön az első tételben destruálni kezdett, úgy játszott, mint aki véletlenül keveredett csak oda, neki alapjában véve egészen más elképzelései vannak a darabról, és ezt a meggyőződését nem is szándékozik véka alá rejteni.

Maradt tehát a színház, a karmesteri látványosság, hallani nem lehet, de látni igen, ha nem is a művet, de a tételek végét. Biztos ennek is van valami értelme, bár ha Mozart csupán az utolsó hangokat akarta volna eljátszatni, nyilván csak azokat írja le.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.