Helyettünk forgatnak

Mint a KGST-időkben. Ők gyártják a motorbiciklit, mi meg az autóbuszt. Ők készítenek filmeket, mi meg a halászlét, vagy nem is tudom, mit. Biztosan így van jól, ha lemondunk a speciálisan nekünk szóló speciálisan magyar filmről. Mindenki a mennybe megy - KRITIKA

Ez most igazán nem a fej búnak eresztése, nem kell erőlködni ahhoz, hogy magunkra vegyük a Mindenki a mennybe megy című filmet, már nem abban az értelemben, hogy megyünk a mennybe, hanem hogy maradunk a földön. Abban a fülledt, szűk, napsugaras pokolban, amire magunkat ítéljük. Semmi sem látszik olyan szörnyűnek előzetesen. Egy férfi alszik az ágyban. Kicsit elhanyagolt a világ körülötte, de van ilyen. Szól a telefon, a beállított vekker, leállítja, tovább alszik. Lassan indul a film. Hátizsák, gyermekülés, a gyermekülésben ronda gyerekjáték, hatalmas polip, átlagos nap. Romániában vagy Magyarországon, körülbelül mindegy, csak a nyelvében él a nemzet külön életet, amúgy hasonlítunk.

Egyébként semmi az egész film. Mozgó kamera, olyan színészek, hogy elbizonytalanodik az ember, filmet lát, vagy magát a kisbetűs életet, hogy ez valami különleges szerencse, hogy sikerül felvenni ezeket a jeleneteket, amelyekben, mint az állatvilág különleges példányai, engedünk a hibás kommunikációból fakadó félreértéseknek és az abból kialakuló agressziónak.

Semmi. Kánikulai délelőtt, egy apa el akarja vinni a gyerekét a tengerpartra. Joga van hozzá. Autója éppen nincs, el kell menni a szülőkhöz, beszélgetni velük, elviselni őket, a szemrehányásaikat, hogy „szégyent hoztál a Vizureanu névre”. Ami persze vicces, már ha az embert nem Vizureanunak hívják. Megyünk végig ezen a sávon, nevetés és borulás között, inkább nevetnénk, ha nem tűnne annyira valóságosnak, ha nem maradna elszántan végig a föld közelében, még akkor is, ha ezért a földközeliségért a lichthofból kell kiugrani. Mind jobban feszülő idegek, kis aljasságok, nagy aljasságok, de semmi sem túl nagy, csak szépen adódnak össze, amíg el nem érik a kritikus szintet.

Hős nélküli történet, talán azért olyan ismerős a helyzet, mindenki ostoba, mindenkiben furcsa, rejtett, gennyedő sebek, mindenki felelőtlen, csak arra nem gondolnak, aki körül a háború zajlik, a gyerekre. Kisstílűek vagy nagyvonalúak, ki tudja. Napóleont, ha kérdezik, nyilván azt mondja, hogy a francia nép boldogságáért harcol, hogy közben egymillió halottat kell adni a boldogságért, az igazán mellékes. Nem tanmese, nem is film, valahogy komolyabb annál, életek, amiből nem lehet tanulni, történet, amit az ember eltartana magától, hogy nem róla szól, de a sarokig sem jutunk ezzel az érzéssel. Mintha azzal érvénytelenítenénk az utolsó mondatot, hogy kelj fel, Lázár, és járj, hogy minket nem is Lázárnak hívnak. Hanem Vizureanunak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.