Ária az okostelefonon
De nem véletlen az sem, hogy Havas Ágnes nagyon is sikeresnek minősíti az ötletet. Az elképzelés rögtön megtetszett ugyanis a Mezzo Televíziónak, mert érdekesnek és egyedinek tartotta. Két év elteltével Európa legnagyobb kulturális televíziója, a 160 milliós nézettségű francia–német Arte is vállalkozott a közvetítésre. A fesztivál menedzserei eleinte tartottak tőle, hogy majd konfliktusba kerülnek a két ismert tévétársaság érdekei – de viszonylag simán megegyeztek: az Arte mindent közvetít, a Mezzo pedig az előadásokról szóló dokumentumfilmet, illetve a fesztivál reklámjait sugározza. Ez kiválóan működött. Idén nyáron a Mezzón 12-szer adták le a tavalyi versenyt összefoglaló félórás filmet. Ugyanakkor a Duna Televízió és a Bartók Rádió is közvetíti a fesztivált.
Az Armel e közvetítőkön keresztül nagyon sok emberhez eljut. Ennek nyomán új partnerek és új helyszínek jelentek meg a programban. Az Arte tévé közvetítéseinek köze lehetett ahhoz, hogy Avignon belépett, mint új helyszín: 2014-től a teljes műsort előadják ott is. Előtte évente egy-egy darab – amelyet a zsűri a legjobbnak ítél –kap meghívást a francia városba. Idén áprilisban Havas Ágnesék már meg is tapasztalhatták, mennyi szervezést igényel egyetlen darab kivitele is.
2015-ben viszont már három helyszínen zajlik majd fesztivál. Szegedhez és Avignonhoz csatlakozik a csehországi Plzen, amely abban az esztendőben Európa Kulturális Fővárosa lesz. Kérték, hogy a rendezvénysorozat fő programja legyen a Szegedről indult operaverseny és fesztivál – teljes egészében. Avignon és Plzen mellett persze a szegedi helyszín is megmarad –2015-ben utolsóként Szegeden mutatják be az akkori darabokat.
Az idei év különlegessége volt, hogy két hatalmas társulat jött el Szegedre: az újvidéki Szerb Nemzeti Színház és a Pozsonyi Nemzeti Színház. Mindketten ősbemutatót hoztak, és 200-220 fős gigatársulatot. Az Armel célkitűzése ugyanis, hogy megújítsák az operaműfajt. Először férfi és női énekeseket választanak ki három helyszínen: Budapesten, Párizsban és New Yorkban. Őket építik be a partner operaházak által készített produkciókba. Versenyeznek az énekesek és versenyeznek a produkciók. Az énekhangon, előadói tudáson kívül sokat számít a színészi képesség is. A XXI. században a hagyományoktól eltérően, frissebben, látványosabban játsszák a régi operákat is, nem beszélve azokról, amelyek most születnek. Az Armel ugyanis nemcsak bemutat vadonatúj operákat, hanem megbízásokat is ad ilyenek megalkotására.
– Az opera egyáltalán nem halott műfaj – állítja Havas Ágnes. – A ma születő zenés darabok szinte mindenben különböznek a hagyományos operáktól: a zenében, a felfogásban, a motívumokban, a rendezésben. Mi, akik az operát szeretjük szerte a világban, kapcsolatban állunk egymással. Összefogtunk azért, hogy új operák szülessenek. Van iránta érdeklődés, vannak hozzá partnerek. A technika hihetetlen mértékben fejlődik –megkönnyíti a dolgunkat mindaz az új lehetőség is, amit a televízió, az internet és a mobiltelefon tesz lehetővé, egyre gyorsabb ütemben.
Arra a kérdésre, hogy ugyanaz-e még az opera, ha nem színházban, hanem tévén, számítógépes monitoron, vagy pláne okostelefonon nézik, Havas Ágnes azt felelte: nem azonos, de nem kevésbé jó. A technikát el kell fogadni, mert segítségével megsokszorozódik azok száma, akikhez eljut az élmény. Ez azonban azzal jár, hogy a képernyőn jobban érvényesül a rendezői koncepció. A technika és a televízió teszi lehetővé azt is, hogy a zsűriben a világ legjobbjai vegyenek részt. Ők nem tudnának tíz napot eltölteni Szegeden – a produkciók egy részét tévén nézik meg. De éppen emiatt tudnak olyan neveket megnyerni döntőbírónak, akik ha valamelyik versenyzőre azt mondják: ő a legjobb, akkor azután nincs több kérdés.
New York tarolt Szegeden
Gálakoncerttel és eredményhirdetéssel zárult hétfőn este a Szegedi Nemzeti Színházban az Armel Operaverseny és Fesztivál. Az öt versenyző produkció közül a nemzetközi zsűri a New York-i Center for Contemporary Opera produkcióját, a Haláleset a családban című művet ítélte a legjobbnak. Ugyanez a darab kapta az internetes szavazatok alapján kiosztott közönségdíjat is. Szerzője William Mayer, rendezője Alföldi Róbert. Ennek a darabnak a főszerepét alakította a francia Philippe Brocard baritonista – a zsűri őt választotta a legjobb férfi énekesnek. A legjobb női énekes címet Victoria Markaryan grúz szoprán énekesnő érdemelte ki, az Einstein és szerb felesége életéről szóló Mileva című új opera címszerepéért. Ókovács Szilveszter, az Operaház megbízott főigazgatója egy főszerepre szóló meghívással jutalmazta Miksch Adrient, a legjobb magyar énekesnőt. Különdíjat kapott Petrovics Eszter, az élő televíziós közvetítések állandó rendezője.