A Cecilia-henger

Cecilia Bartoli az éneklés, az emberi hang egyszeri, megismételhetetlen csodája, lángelméje, hősnője. Akik nem hallhatták, mert túl korán születtek, nagyon pechesek. Akik hallhatnák, de nem teszik, sült bolondok.

Jó volna elegánsan várni, hogy kifújja a szél a szemetet a világból, amíg nem marad más, csak az érték, nagy szimfóniák és finom rezdületek, mesterek, kismesterek és ismeretlen lángelmék. Csakhogy ennyi időnk nincsen, ha sokáig várunk a tisztító zefírekre, nem lesz mit kitisztítani, dudva a dudvák közt az ananász. Nincs se dudva, se ananász a kezemben, hogy Cecilia Bartolihoz vágjam, neki van igaza, fel kell venni a kesztyűt. Pár éve talán még elég volt Salieri nevét írni az albumra, a név ismerős, még ha negatív hősként is, de legalább van fogalma az embernek arról, hogy zeneszerzőről van szó.

Cecilia Bartoli: Próba, munka, fegyelem!

Amikor végre sikerült Vivaldi vokális műveit a világ tudomására hozni, nem kis mértékben Bartoli munkásságának köszönhetően, amikor sikerült végre klasszikus zenei slágerré tenni az Agitata da due venti kezdetű áriát, akár pihenni is lehetne, a küldetés teljesítve. Agostino Steffani hozzájuk képest már a mission impossible, lehetne tüzér főhadnagy vagy a bajuszkötő feltalálója, vagy az, aki valóban volt: a hiányzó láncszem az olasz zenében, a kora barokkon túl, Vivaldin innen. Ha azt érzi Bartoli, hogy ehhez már ő is kevés, lehet, hogy igaza van. Nyilván ő is hallja, amit én is: csak azért énekel ilyen obskúrus szerzőktől, mert saját repertoárra van szüksége, rendes zeneszerzőkkel, Verdivel vagy Bizet-vel megbukna.

Amit nem lát be mindenki, hogy Bartoli már régóta visszaforgatja a kapcsolati és ismertségi tőkéjét, hogy a helyzet éppen fordított, ha úgyis vannak, akik rá kíváncsiak, akik akkor is meghallgatnák, ha nápolyi dalokat vagy Eros Ramazotti-számokat énekelne, akkor már diktálhat is, erőfeszítéseket várhat el a közönségétől, előállhat egy igazi elfeledett komponistával. És bedobhat mellé mindent, amit kell, a kontratenor Philippe Jarousskyt, internetet, kopasz fejjel pózolást a borítón, Donna Leont, a Velencében játszódó krimik szerzőjét. A fele kárba vész, szerintem a kopasz énekesnő keveseknek imponál, a különböző klipek és interjúk erőltetettek és nem is tűnnek feltétlenül őszintének, Donna Leon pedig akármilyen népszerű, inkább nyerészkedik az üzleten, a krimiolvasók miatta nem fognak Bartolit hallgatni, de a zenebolondok esetleg elolvassák a lemez mellé, Steffani ihletésére készült könyvét. Vagy valamelyik másikat, nem rosszak.

Bartolinak meg marad az eredeti program, a zene. Meg ez az eszelős tehetség, ez a zenei, naiv vagy annak látszó biztonság, hogy az interpretációba mi fér bele és mi nem. Minden jó, ami ezen a lemezen hallható. Amikor sikerül az emberi gesztust, a könnyed vállvonást és mosolyt zenévé formálni egy könnyedén késleltetett frázissal, vagy épp fordítva, amikor a zenében lévő hatást lehet zenén kívüli eszközzel, egy elfojtott ásítással megerősíteni. Minél többet hallja valaki a lemezt, minél mélyebbre merül Steffani világába, annál több az élmény, annál hihetetlenebb a csoda: tényleg megismerünk egy új zeneszerzőt. Nyolcvan perc zene, huszonöt operarészlet, amelyből huszonegy világpremier CD-n. Nem mintha a maradékot valaha is hallottam volna. És ahogy Salieri is nagy zeneszerzőnek tűnt Bartoli előadásában, Steffani is mennybe megy, nem érezni a minőségi különbséget közte és akár Händel között. Hogy a küldetés lehetetlen, az még nem zárja ki a teljesítést.

Senki nem próféta odahaza, senki énekes nem lehet zseni, amíg kortárs, mindig van, aki szerint a régiek, a fel nem fedezettek, az elnyomottak és halottak különbek nála. Néha viszont a nyilvánvalót is ki kell mondani: Cecilia Bartoli az éneklés, az emberi hang egyszeri, megismételhetetlen csodája, lángelméje, hősnője. Akik nem hallhatták, mert túl korán születtek, nagyon pechesek. Akik hallhatnák, de nem teszik, sült bolondok.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.