Az építés csak az első lépés

Miközben a rendszerváltás óta talán sosem csukott be annyi hagyományos filmszínház Magyarországon, mint mostanában, az utóbbi tíz évben a teljes mozipiac mintegy nyolcvan százalékát a Cinema City-hálózat vonta irányítása alá.

A szakma egyöntetűen állítja: Magyarországon a filmes és moziiparág válságban van, és a multiplexek is állandó krízist élnek át.

Tízből nyolc moziszék Moshe Greidingeré
Tízből nyolc moziszék Moshe Greidingeré FOTÓ: KOVÁCS BENCE

Nem értek egyet, a moziüzemeltetés tökéletesen működik. Egyetemes jelenség a válságidőszakokban, hogy az emberek az olcsóbb szórakozási lehetőségeket keresik. Sokan például kevesebbet utaznak, de mivel a mozi az egyik legolcsóbb kikapcsolódási lehetőség, ez érzi meg a legkevésbé a válságot. Persze van némi mozgás a nézőszámban és a bevételben, de relatív sikerről beszélhetünk. Különösen, hogy az ősszel olyan húzófilmek érkeznek, mint az új James Bond, A Hobbit vagy az Alkonyat befejező része. Akadnak filmek, amelyek gyengébben teljesítenek, mások jobban – ez benne van a pakliban.


Akkor a tavalyi nézőszám-csökkenés nem aggasztja?

Egyáltalán nem, stabilnak látom a piacot. Tavaly megvettük a Palace Cinemas moziláncot: ezek nagyon leharcolt állapotban voltak, mindegyiket fel kell újítanunk – nem kevés pénzt fektettünk tehát be. Ha megnézi most, a felújítás után a Westend moziját, láthatja, hogy teljesen más lett, de ugyanez elmondható Szeged és Debrecen többtermeseiről is. Úgy vélem, hogy ha tökéletes minőséggel várjuk a nézőket, nem fognak elmaradni. Magyarországon sokan elfelejtették, hogy jó dolog felépíteni egy mozit, de az üzemeltetése talán még fontosabb feladat.

Ha már szóba hozta a Palace megvásárlását: ezt sokan kifogásolják, köztük is a legmarkánsabban Kálomista Gábor. Ő a sajtóban is többször „nekiment” a Cinema Citynek.

Nem ismerem Kálomista Gábort, sosem találkoztam vele, de van egy mondás: aki ráér más üzletét vizsgálni és kritizálni, az biztosan nem törődik eleget a sajátjával. De nézzük akkor a tényeket: a Palace több mint hét éven keresztül eladó volt, senki sem akarta megvenni, pedig angol, német és spanyol befektetők is érdeklődtek. Ennek különböző okai voltak, például a kedvezőtlen bérleti szerződések, de a lényeg, hogy nem találtunk aranyat az utca közepén, hanem óriási kockázatot vállatunk. Sőt ha Cinema City nem veszi meg a hálózatot, akkor ezek a mozik egyszerűen csődbe mentek volna, miután üres volt a kassza, és a digitalizálásra esélyük sem volt. Számos magyarországi vidéki város maradt volna mozi nélkül, emberek vesztették volna el a munkahelyüket. Mi viszont nem emeltük drasztikusan a jegyárakat, így nem érzem magunkat negatív szereplőnek, hanem épp ellenkezőleg. Manapság a moziknak nem egymás ellen kell küzdeniük, hanem az egyéb filmnézési lehetőséggel szemben kell alternatívát kínálniuk. Erre pedig nem csak mi vagyunk képesek a magyar piacon, a Sugár mozi üzemeltetője is remek munkát végez.

Ha ilyen kedvezőtlen volt a helyzet, miért vették meg végül a Palace-t?

Mert nemcsak a magyarországi, hanem a szlovákiai és a csehországi mozik is benne voltak a üzletben, ezek a piacok pedig sokkal jobb állapotban vannak, így már sokkal kisebb volt a kockázat. Nem mellékesen: Lengyelországban és Csehországban húsz százalékkal drágábbak a mozijegyek.

Budapesten hosszú évek óta téma, hogy túl sok az egy lakosra jutó moziszék. A főváros például drasztikus lépésre szánta el magát: a közgyűlés úgy döntött, hogy e hónap végén kivonul a Corvin moziból. Sőt szakmai pletykák szerint a Cinema City veszi majd át az üzemeltetését.

Folyamatosan vizsgáljuk az összes mozinkat, mivel a cél a gazdaságos üzemeltetés. Amikor megvettük a Palace-t, nem vettük meg az öszszes magyarországi többtermesüket, ez tény. Ezeket most független cégek üzemeltetik. A Corvin esete különleges, mert szimbolikus, nagy történelmi hagyományokkal rendelkező vetítőhely, klasszikus mozi, mely kedvező helyen van a városon belül. Eddig nem keresett meg minket senki az üzemeltetéssel kapcsolatban, csak informális módon üzentek nekünk a szakmából többen. Kicsit ellentmondásosak a viszonyok Magyarországon: akkor most tényleg túl nagyok vagyunk? Ennek ellenére mentsük meg a Corvint?

A Cinema Cityt sokan azért is vádolják, mert gyorsan digitalizált. Ezzel nem tudtak lépést tartani az artmozik, film nélkül maradnak, mert a forgalmazók egyre kevésbé hoznak be hagyományos, 35 mm-es filmkópiákat.

A film kicsivel több mint százéves történelme során most először kell teljesen lecserélni a vetítési technikát, korábban csak a vetítők modernizálódtak, az alapelv azonos volt. A digitalizálás hirtelen jött, és senki sem gondolta volna, hogy ilyen gyors lesz a váltás. A Cinema City-hálózatnak ez több mint 50 millió eurójába került, sőt számos 35-ös filmvetítőnk csaknem új volt és most áll a raktárban.

Ez így érthető, de számos kisebb forgalmazó panaszkodik, hogy a Cinema City 500 euró vászonhasználati díjat, úgymond VPF-et kér, ha valaki a digitális termekben akar elindítani egy filmet.

Igen, de korábban egy-egy 35 mmes kópia költsége, feliratozással együtt ezer-ezerötszáz euró volt, a mostani DCP-kópiák ára még száz euró sincs. A VPF-et nem a magyar forgalmazóknak találtuk ki, ez a világon mindenhol így van, a forgalmazók így járulnak hozzá a mozifejlesztés költségeihez. Egyszóval: még így is sokkal kevesebbet fizetnek, mint korábban, és még a környezetet sem szennyezzük. Mindazonáltal, minden moziban meghagytunk egy-három 35-ös vetítőt, így ha valaki ragaszkodik hozzá, vetíthet filmről, de ezt a lehetőséget nagyon kevesen használják ki. Ami a kérdés második felét érinti, nem mi okoztuk azt a krízishelyzetet, amely az artmozikat érinti. Ezeknek a kulturális intézményeknek a fenntartása az állam feladata. Ugyanakkor hangsúlyoznám, hogy a Cinema City soha semmilyen országban nem vett fel állami pénzt támogatásként.

Igaz a pletyka, hogy egyes forgalmazóknak elengedik VPF-et?

Tisztázzuk a helyzetet: nincs olyan digitális kópia, mely után nem fizetne VPF-et a forgalmazója. Az igaz, hogy eltérő megegyezéseink vannak különböző stúdiókkal és forgalmazókkal. Ezek a szerződések titkosak, de természetesen nem ugyanannyit fizet egy terjesztő, aki hetente ad filmet, mint az, aki mondjuk félévente egyszer. Mint ahogy a mi részünkről is logikus, hogymás összeget fizetünk a bevételekből egy Avatar vagy egy delikát művészfilm esetén. Itt ne gondoljon óriási különbségekre, csupán néhány százalékos eltérésre. Az üzlet már csak ilyen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.