Üzenet az Opera kávéházból

E heti műtárgyunk voltaképpen egy rejtélyes, ám minden bizonnyal jó hangulatú békebeli házasságkötés emléke. Ettől azonban persze még nem volna oly igen becses, pláne nem a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeum számára, amely különös odaadással őrzi: a képünkön látható, leginkább főúri gyermekjátéknak látszó apró ezüstgarnitúra ugyanis páratlan kávéház-történeti relikvia.

A múzeum egyik hajdani munkatársa 1972-ben bukkant a tizenhat székből és egy asztalból álló tárgyegyüttesre a jó öreg Bizományi Áruház Vállalat (BÁV) egyik üzletében. Érdeklődését a biliárdasztalkán látható felirat keltette fel: „Opera kávéházi asztaltársaság, 1927 október” –olvasta rajta szabad szemmel, majd nagyítót kerített, és szemügyre vette a négycentis kis székeket is, amelyeken – láss csodát – tizenhat gravírozott nevet fedezett fel, egy teljes kompániára bukkant tehát.

Kutakodásakor aztán kiderült, hogy egy derék, de egyszerű pesti középpolgári formációval van dolga: kereskedőkkel, tisztviselőkkel, hivatalnokokkal. A múzeum megpróbálta feltárni a műtárgy történetét, de a népes asztaltársaságból egyedül Rajna Ernő építészt sikerült megtalálnia –ami nem csoda, hiszen akkorra már csaknem ötven év telt el a gravírozás óta, háborúval, deportálásokkal, forradalommal, megtorlással, ráadásul a nevek jó része reménytelenül gyakori volt ahhoz, hogy a címtárakból, telefonkönyvekből azonosítani tudja, akit keres.

Rajna Ernő viszont élt, előkerült, és elmondta: a nagyjából egyívású, tehát a húszas éveik végét taposó fiatalemberekből álló kör 1924-25-ben alakult. 1927-ben, amikor az egyik tag – elsőként – elesett a gyengébbik nemmel vívott egyenlőtlen küzdelemben, azaz megnősült, ezt a tárgyat adták neki nászajándék gyanánt.

Az idős építész emlékezete szerint ilyen aktus később csupán még egyszer fordult elő, vagyis legfeljebb még egy ilyen vagy hasonló garnitúra létezhet. Hogy ki volt a kedvezményezett, az Rajna elbeszéléséből nem derült ki. Vagy nem emlékezett rá, vagy nem akarta kínos helyzetbe hozni a hozzátartozókat, senki nem örül, ha kiderül róla: a bizóba hordja felmenői féltett kincseit. Mint a múzeum munkatársától, Saly Noémi várostörténésztől megtudtuk, maga a kávéház sem volt olyan felkapott, divatos hely, mint amilyen például a majdnem szemben működő Drechsler, az operisták törzshelye, amelynek művészasztalánál még maga Puccini is darálta a kávét egy helyi rituálé keretében.

Noha az Opera kávéház második bérlője, Pikler Armand már 1887-ben elhatározta, hogy elegáns lokalitást varázsol belőle, a terv sehogy sem akart sikerülni neki. Sőt. Ahogy azt Molnár Ferenc, valamint Kávéforrás című híres könyvében Balla Vilmos is megírta, egy napon beállított a kávéházba egy ősz szakállú, pajeszos, selyemkaftános ember, akit azonban „a lokál apart jellegének” (zártkörű eleganciájának) állhatatos őrzésével megbízott pincér azonnal és igen durván kirakott. A Lengyelországból érkezett vendég nem volt szokva ilyen inzultusokhoz. Fiákerbe ült, és fölkereste az Andrássy út 24. tulajdonosát, hogy megvenné tőle az épületet.

A tulajdonos közölte, hogy nincs szándékában eladni, de a vevőönjelölt nem tágított, addig-addig, amíg a tulaj gondolt egyet, és mondott egy elképesztően irreális árat, abban a biztos tudatban, hogy a másik ennek hallatán kifordul az ajtón. Melléfogott. A lengyelhoni látogató szó nélkül kipengette a csillagászati összeget, a palota gazdát cserélt, az új gazda – mint kiderült, egy dúsgazdag kereskedő, Lewy Henrik, aki épp Budapestre adta férjhez a leányát – szépen visszahajtatott a kávéházba, és gavalléros, három hónapos felmondási idővel kirúgta Pikler kávést.

Mi kértük a múzeumot, hogy válassza ki gyűjteményéből azt a darabot, amelyet valamiért különösen szívesen mutatna be olvasóinknak. Saly Noémi elmondta: azért szemelte ki éppen ezt a kis együttest, mert egyrészt kecses, igényes ötvösmunka, másrészt pedig hozzájárul egy kártékony téveszme szétoszlatásához. Tudniillik a mai közönség sajnálatosan nagy része elhiszi, hogy a háború előtti kávéházak mind irodalmi és művészkávéházak voltak – ami súlyos tévedés. Pesten nagyjából egy százalékukat uralták a művészek és irodalmárok, a 99 százalék nem volt több, de kevesebb sem, mint a mindenkori átlagpolgár első számú tartózkodási helye, agórája, önkifejezésének színtere, az eszmecserélés közege. Érdemes megjegyezni.

Egy békebeli házasság emléke
Egy békebeli házasság emléke
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.