Botrányos bizonyíték

„Szellemfesztivál” – lassan mindenki így jellemzi az épp zajló 69. velencei mustrát, mivel a korábbi években megszokottnál jóval kisebb a tömeg a Benito Mussolini által egykor kaszinónak épített fesztiválközpontban és a környékén. Számos oka és magyarázata lehet ennek jelenségnek. Az egyik, hogy a rendezvény rekordkéséssel jelentette be a programot, illetve hogy a Lídón mára nagyon elszaladtak az árak: egy háromcsillagos, szerény szállodában a szobaárak 350 eurónál kezdődnek egy éjszakára, ez pedig ugyanolyan sok pénz egy filmesnek, mint egy újságírónak. De ha túllépünk a körülményeken, a versenyprogram hullámzó minősége is azt bizonyítja, hogy maga a film, mint médium és művészi eszköz, bő százéves történelmének talán legnagyobb válságát éli meg.

Hiába az új direktor, Alberto Barbera által meghirdetett útkeresés, fiatal alkotó által jegyzett remekműnek még nyomát sem láttuk, ugyanakkor a nagy nevek munkái is inkább csak vitákat generálnak. Egyetlen kivétellel.

Az olasz sajtó már több fórumon igazgató helyett fesztiválpápának nevezte Alberto Barberát: egyértelműen körvonalazódik ugyanis, hogy idén a vallás a filmek fő témája, kapcsolódási pontja. Az amerikai Paul Thomas Anderson The Master című mozija például a korábbi hírek szerint L. Ron Hubbard, a szcientológiai egyház megalapítójának történetét dolgozta volna fel, de vitaébresztő mű helyett egy közepesen unalmas hollywoodi művészfilmet kaptunk: ebben is csak nagyszerű karakterfejlődéseket látunk 140 percen keresztül, csakúgy, mint egy szimpla álomgyári moziban. Igaz, az atmoszféra egyedi, melynek érdekessége, hogy Anderson főként a régi álomgyári epikus klasszikusok mai szemmel retró narratíváját használja. A film két kulcsfigurája, egy második világháborús, kissé labilis idegzetű veterán (Joaquin Phoenix) és a „mester” (Philip Seymour Hoffman), aki az „ügyet” terjeszti – a drámát az ő viszonyrendszerük változásai generálják. Anderson óvatosan bánik a témával, az egész film szólhatna egy filozófiát olvasó és értelmező polgári körről is – csak hát a „nép” nem ezt várta tőle, hanem egy jóval belemenősebb filmet. A bemutató utáni sajtótájékoztatón a szcientológiára vonatkozó kérdésekre a rendező kitérő választ adott.

Nem tagadta ugyan, hogy a mester figuráját a fiatal Hubbard ihlette, de hozzátette, hogy a mostani szcientológiai egyházról semmit sem tud – hogy ez naivitás vagy színjáték a részéről, teljesen mindegy. Mindenesetre ez legalább olyan kínos csöndet keltett a teremben, mint Joaquin Phoenix „jelenléte”: ő ugyanis semmilyen kérdésre nem volt hajlandó válaszolni, viszont egymás után szívta a cigarettákat, sőt úgy öt percre még ki is vonult – megerősítve ezzel azt a hírt, hogy a tudatmódosító szerektől szinte egy pillanatra sem tud megszabadulni.

Az idei velencei fesztivál egyik nagy kérdése volt, hogy vajon a legnagyobb amerikai auteur, Terrence Malick legújabb filmje – mely a rossz nyelvek szerint nem kellett Cannes-nak – vajon milyen reakciókat fog kiváltani. Most már tudjuk: vegyeseket. A sajtónak és a nemzetközi filmszakmának tartott premiervetítés végén sokan ingerülten fütyültek, méghozzá annyira, hogy a tapsot is háttérbe szorították. A To the Wonder egyértelműen „nézőellenes” mű (a Cannes-ban tavaly Arany Pálmával elismert Az élet fája egyértelműen könnyebb darab). Malick teljesen száműzte a narratív dramaturgiát, mindent a vizualitásra bízott. A cselekményt leginkább úgy lehetne megfogni, hogy egy örök szerelem történetét látjuk női szempontból: az asszony (Olga Kurylenko) érzései állandóak, az imádott férfiéi (Ben Affleck) viszont nagyon nem.

A rendező ezt egy lenyűgöző lírai képversben prezentálja, melyet leginkább egy kétórás, erotikával teletűzdelt álomszekvenciának kell elképzelni, mintha az öröm és a fájdalom okozta sokk bénító pillanatait alakította volna át mozgóképpé – tény, hogy sok fogódzkodót nem kap a néző. Ami még nem lenne nagy baj, de van a műben egy hitét vesztett pap is (Javier Bardem alakításában), ez a cselekményszál viszont olyan bizonytalan és semmilyen, hogy a film integritásának rovására megy, mintha Malick a saját paródiáját forgatta volna le, ezzel óriási lehetőséget biztosítva a kritizálására. Magyarázkodásról persze szó sem lehet, mert szokása szerint nem jelent meg semmilyen nyilvános eseményen.

– Elégedett vagyok. Minden filmemben arra törekszem, hogy az igazságot mutassam be, legalábbis azt az igazságot, ahogy a világot látom – mondta lapunknak az osztrák nagymester, Ulrich Seidl arra a kérdésre, mit szól ahhoz, hogy az olasz sajtó folyamatosan támadja, és botrányosnak titulálta a versenyfilmjét, a Paradise: Faith-t. (Időközben egy olasz katolikus szervezet be is perelte Seidlt, sőt a fesztivált is, amiért műsorra tűzte a filmet.) A rendező paradicsom-trilógiájának első darabja, a Love idén Cannes-ban debütált, ebben idős és molett osztrák háziasszonyok szexuális kalandjait mutatta be Kenyában. A most bemutatott középső darab – nem mellékesen a verseny eddigi legerősebb műve –, a Faith címéhez híven a hittel és a vallással foglalkozik. Középpontjában egy erősen hívő katolikus asszony áll, aki rendszeresen fizikálisan vezekel a bűnei miatt, és vallási őrülete olykor bizarr szexualitásban nyilvánul meg. Mindeközben egy olyan gyülekezet tagja, mely szeretné a kijelölt útról letért Ausztriát „visszakatolizálni”. A nyugati vallásosságot a történelem talán legnagyobb hazugságának beállító film cinikus és kegyetlen műalkotás, és eddig az egyetlen olyan mozgókép, mely tényleg komoly kérdéseket vet fel.

A szcientológiáról csak óvatosan (Paul Thomas Anderson rendező és Joaquin Phoenix)
A szcientológiáról csak óvatosan (Paul Thomas Anderson rendező és Joaquin Phoenix)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.