Sok bicikli kevés Quimbyvel

Moliere-t ötvözték Quimbivel. Moliere embergyűlölő hőse undorodik a világtól, megveti kora erkölcseit, és a Quimby szövegeiből is kihallható némi divatos utálkozás. Több nem is jön ki a keresztezésből.

Nagy divat a crossover. Zenében, autóban, tévésorozatokban kereszteznek mindent mindennel. A néhai növénynemesítő, Micsurin boldog lehetne. Bár éppen az ő szakmájában ma a génmanipuláció körül folynak csatározások. Színházban, ahol szükségképpen együtt van a szöveggel zene, tánc, látvány, a sokféleség nem számít különlegességnek. Csak két esetben feltűnő. Ha az eredmény kitűnő vagy ha kínos.

A különféle helyeken játszó Turay Ida Színház vállalkozásában Bori Tamás rendező vezényletével a Quimby együttes dalait dolgozták bele Moliere művébe, A mizantrópba. Találkozási pont persze van, de az felszíni, látszólagos. Moliere embergyűlölő hőse undorodik a világtól, megveti kora erkölcseit, és a Quimby szövegeiből is kihallható némi divatos utálkozás. Több nem is jön ki a keresztezésből. Már csak azért sem, mert a darabot nem játsszák el, csak a szövegét mondják fel. A Városmajorban, ahol láttam az előadást, még ez elé is leküzdhetetlen akadályt állított a hangerősítés meg a színészek és nem színészek egyaránt problematikus beszédtechnikája.

Bár Petri György Moliere-fordításából még így is több jutott el a néző füléhez, mint a dalokból. A látvány pedig semmit sem ad hozzá a nótákkal megszaggatott történethez, semmivel sem segíti elő a műfajkeresztezés értelmezését. Árva Nóra díszletként fehér falak közé rengeteg fehér biciklit rendelt, jelmez gyanánt meg fehér ruhát mindenkinek. Kivéve a becsületbíróság küldöncét, aki fekete, csuklyás köpenyben érkezik, mintha valami különös, sötét hatalmat képviselne. A fiatal özvegy szalonjában nemcsak kerékpárral közlekednek a látogatók, de a tér nagy részét egy biciklikből összeállított ringlispíl foglalja el.

Az előadás végén Szinetár Dóra megindul vele egy körre. Bizonyára jelképes célzattal. A társaság jellegéről, stílusáról, világáról nemcsak a látvány nem mond semmit, de a játék sem. A játszók egy része színészi jelentéktelensége okán sem lehetne képes érdekes, netán izgalmas, ismerős jellemek megformálására, mások esetében pedig nyilvánvaló a rendezői elképzelés hiánya. Énekes, zenész, színész egyformán a legáltalánosabb színpadi közhelyekkel kíséri a szöveget. A Nemzetiből jövő Makranczi Zalán a címszereplő sértett háborgását fülsértő hangerővel adja, bár ebben az erősítés is ludas lehet.

Az operett-musical világából érkezett Szinetár Dóra Célimene-jéből legfeltűnőbb, hogy tolókocsiban, a lábán gipsszel játssza a szerepet, de amikor énekelni vagy éppen táncot imitálni jön a színre, akkor nélkülözi ezeket a kellékeket. Nem kényszerűség tehát a rokkantság, hanem rendezői ötlet, de a célja, értelme éppoly kevéssé fogható fel, mint az, hogy ki ez a nő. Az meg végképp érthetetlen, hogy a rendezés a darabot és a dalokat többnyire inkább elkülöníteni, mintsem egyesíteni törekszik, holott több zenész szerepet is játszik.

Időnként felsorakoznak a szereplők a színpad elején, a nem játszó zenészek előjönnek a színfalak mögül, előadnak egy dalt, aztán szétszélednek, hátra mennek, majd folytatódik a játék. Máskor mégis mintha megpróbálnák a zenét és a darabot összehozni, olykor néhány mondatot zenekísérettel hangsúlyoznak. Ezeknek a kiemeléseknek az értelme azonban éppoly kevéssé látható át, mint bármi más az előadásban. Az egész leginkább ügyetlenkedésnek tűnik.

A crossovernek egyik értelme lehetne új tartalmak, érzések, gondolatok megfogalmazása. Ilyesmire nem sikerült bukkannom ezúttal. Praktikus haszna lehetne még a különféle ízlésvilágok közelítése, műfaji, ízlésbeli és egyáltalán mindenféle határok lerombolása. Hogy a Quimby-hívek mit szólnak a Moliere-rel való találkozáshoz, nem tudom. Én ettől az előadástól biztosan nem kerülnék közelebb a Quimbyhez. Bár a biciklikhez sem.

Minden és mindenki fehér (Makranczi Zalán, Szendi Szilvia és Szinetár Dóra)
Minden és mindenki fehér (Makranczi Zalán, Szendi Szilvia és Szinetár Dóra)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.