Az ember, aki szamár, ökör és együgyű

Szamár, ökör és együgyű: mindez ugyanaz az ember, egy valóságos hős a klasszikus zene történetében – Joseph Leutgeb. Huszonnégy évvel idősebb Mozartnál, voltaképpen az apja barátja, de megtetszik neki a fiú tehetsége is, és addig könyörög neki, míg az megszánja őt, és ír neki négy kürtversenyt. Vagy legalábbis Mozart így szellemeskedik az első versenymű ajánlásakor, ekkor ökrözi le Leutgebet, akit ez úgy látszik, cseppet sem zavar, vagy talán visszabarmozta a mestert, mindenesetre elindult valami.

Azt kevésbé szokás emlegetni, hogy rögtön meg is állt, nem az történt, hogy Mozart fölfedezte a kürtöt, és attól kezdve egymást érik a nagy kürtversenyek, hanem rögtön a csúcsra repültünk, és érdemi hozzáfűznivalója a kérdéshez legközelebb Richard Straussnak volt, aki viszont családilag volt érintett, az édesapja volt kürtös. Mindaz, ami a Mozart kürtversenyek legszebb erénye, hogy kirángatta a hangszert a vadászhangulatból és a közeleg a posta! életérzésből, az egy elképzelt utókor szempontjából érdekes, a valós követőket jobban izgatta a zongora és a hegedű.

Ha jobban utánagondolunk, ez sem pontos, kürt kíséri a nagy, szomorú, de lassan bizalommal telítődő Mozart- és Beethoven-áriákat is, a hangszer maga egyenjogúsítódott az idők során, csak a versenyműi méretet és elmélyülést nem szánták rá sokan, és főleg: nem a nagy tehetségek. Így lett a kezdet, ha nem is vég, de csúcspont, egy szólókürtösnek ez a négy versenymű a lehetőség, hogy kiálljon a zenekar elé, és learassa a dicsőséget. Vagy talán ez sem. Nézem a borítót, nem a szólisták nevétől ragyog, nincsenek fényképek, és csak csillag jelöli, hogy most éppen David Jolley vagy William Purvis.

Mindketten nagyszerű játékosok, Purvis talán egy kicsit hamiskás a K. 447-es concerto lassú tételében, de két elegáns, olvadékony hanggal játszó hangszeres művész, akik a modern iskolát képviselik, úgy értem, nem akarják elleplezni a kürt rézfúvós jellegét, mint a leghíresebb kürtjátékos, Dennis Brain, hanem igenis vállalják a reccsenést, az ércesebb hangokat. Csak sokat nem adnak hozzá az élményhez. Meghallgattam néhány változatot, abból az időből, amikor még hitték, hogy lehetnek a világban sztárkürtösök.

Dennis Brain elképesztően meleg hangon játszik, Karajan vezényli a kíséretet, elég kemény, száraz zenekari hatást keltve, nyilván a hangtechnika a hibás, Brain már 1957-ben meghalt autóbaleset következtében, nem volt ideje újra és újra, és sztereóban is eljátszani a darabot az utókornak. Az ausztrál Barry Tuckwell fenomenális, könnyed, finom és mégis tartalmas, ideális Mozart-játékos. Hozzájuk képest ez a két amerikai túlságosan is karaktermentes.

Ahogy az Orpheus Kamarazenekar sem versenyezhet az elődökkel, még a Karajan-féle csúnyán szóló Philharmonia Orchestrával sem, amelynél a szólamok sokszínűsége sokkal jobban hallható. Persze van a zene élvezetének egy olyan, különlegesen magas foka, amikor már nincs szükség igazán nagy előadókra, a hallgató kiegészíti a hallottakat saját lelki gazdagságával és zenei ötleteivel. Aki már itt tart, annak ideális ez a lemez. De ha valaki akár csak egy hajszállal is veri a lécet, annak a számára vannak jobb választások is a polcról.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.