Szigetelj otthon!
Napi- és hetijegy sem kell már, csak egy széles sávú internetkapcsolat ahhoz, hogy a Sziget három színpadának (a nagy-, a világzenei és az A38) legkiválóbb koncertjeit megnézzék azok, akik nem ragaszkodnak a helyszíni tomboláshoz. Fotelből – világszerte jó néhány millióan – akár végig is nézhetik, de ide-oda kapcsolgatva is követhetik az élőben, párhuzamosan sugárzott programokat a YouTube-on. Többek között a Placebo, a Korn, a SUM41, a Ting Tings, Sergent Garcia és Bebel Gilberto képviseli a külföldi kínálatot, a magyarok közül láthatjuk például a Compact Discót, Yonderboyt, a Pannonia Allstars Ska Orchestrát, a Tankcsapdát vagy a Kerekes Bandet.
A közvetítés az első napon, azaz ma kezdődik és a fesztivál végéig, vasárnapig tart. A mínusz első napon egy sajtóbejáráson meg is mutatták a legfontosabb helyszíneket.
Ez a fajta közvetítés már nem számít unikumnak a videomegosztó csatorna életében. Fesztiválokról és koncertekről is kapcsoltak már élőben, például a belga Tomorrowlandről, a spanyol Sonarról és az amerikai Coachelláról is, legutóbb Madonna két héttel ezelőtti párizsi fellépését vetítették – tudtuk meg a Google Magyarország YouTube-ért felelős szakemberétől, Bíró Páltól. Ez azonban az első magyarországi projekt, és ha sikeres lesz, szinte borítékolható a folytatás.
A három színpad koncertjeit három különálló stábbal, összesen tizennégy kamerával közvetítik HD-minőségben. A YouTube-néző azt a képet látja, amelyet a Szigeten a kivetítő ledfalán adnak az ottani részvevőknek. A helyszínre telepített stúdióban vágják a hangot és a képet, a műszaki központban Sziget-logóval látják el, és földi közvetítéssel (optikai kábelen), két úton továbbítják a felvételt a londoni központba. A hétfői tesztüzemmódot hiba nélkül abszolválták, most a sávszélesség bővítését egyeztetik, amellyel a kép és hang minőségét lehetne javítani.
– Az, hogy ki kerül be az élő közvetítésbe, persze az együttesek engedélyén múlott – jelezte a Sziget cégvezetője, Kádár Tamás. A legtöbben szerencsére rábólintottak, például kedden írták alá a szerződést Goran Bregoviccsal, de Kádár úgy sejti, lesz, akivel az utolsó pillanatban egyeznek majd meg.
A jogdíjakkal kapcsolatos szerződés a Sziget feladata volt, míg a marketingkampányt a YouTube bonyolította – jelezte Bíró Pál, aki azt is hozzátette: rengeteg hirdetés, banner jelezte külföldön a várható Sziget-közvetítéseket. Az érdeklődéssel tehát nagy gond nem lehet.
S hogy miért éri meg mindez a Szigetnek? A válasz sejthető: a koncertek élő sugárzása, majd a megvágott felvételek, amelyek fent maradnak a videomegosztón, kiváló reklámot jelentenek a nemrég Európa legjobb nagyfesztiválja címet elnyert eseménysorozatnak. A YouTube pedig, amely majdnem fél éve indította el magyarországi változatát, azt reméli, a megállapodásai lehetővé teszik, hogy több professzionális tartalommal bővüljön a kínálatuk, vagyis még több magyar zene és videó kerüljön fel az oldalukra. Ebben máris jelentős előrelépést hoz a 20. Sziget Fesztivál közvetítése.