Kegyeleti ok és okozat

Minden háznak megvan a maga története, néhány apró titka – és ez az, amiről csak a beavatott helyiek tudnak. Vannak aztán a messziről jöttek, a saját, egészen más történetükkel és egészen más apró titkaikkal, és hüledeznek, ha valami, azokkal összeegyeztethetetlent látnak.

Emlékszem például, amikor egy helyi újságban először megláttam az új tapolcai temetőkápolna képét, majdnem hátast dobtam: a szűk kivágásban össze volt zsúfolva minden, amitől egy modernista formavadász elborzadhat – anyagok és formák, stílusok és stílusidézetek egymást kioltó halmaza. Oszlopfők, festett faszerkezet, fém- és cseréptető, szögletes, gömbölyű, nyitott és zárt, szoros összezártságban. Egy amorf harangtorony harang nélkül, amely mint egy ég felé készülő növény nyom hátra egy kupolát, a templomok két uralkodó hangsúlya szinte kiüti egymást, mert túl közel állnak egymáshoz. A hagyományos magyar templomtorony torzójának arányai egy minikupola mellé kerültek, rá adásul a torony félig nyitott félig zárt, és ugyanilyen zavarba ejtő arányban keverednek rajta a konvencionális (tégla) és a lightos (fa) anyagok.

A tervező tapolcai építész, Erdélyi Balázs 1991-ig a város főépítésze volt, többek között ezt a városon kívüli köztemetőt is ő jelölte ki. Valaha dolgozott régészként, költői álnéven nemrég könyvet írt Kazáriáról (eszerint az egykori kazárok észak-kaukázusi birodalma a székely rovásírás egyik bölcsője is volt – és ezt most nem karaktergyilkolásként írom, hanem egyszerű tényként), badacsonyi stílusban ő tervezte meg Szeremley Huba házát, és a portfóliója alapján annyit mindenképpen megállapíthatunk, hogy számtalan családi ház és nyaraló tervezőjeként a Balaton-felvidék és az oszlopfők, teraszos faszerkezetek jó ismerője.

Korábbi ravatalozójának is utóbbi a jellegzetessége – az egyszerű, sátortetős házat ez az oszlopokra emelt előtető díszíti fel a célnak megfelelően.

A kápolnaépület azonban még ebben a valóságosan nyugodt, természeti környezetben is zavarba ejtő. Drámai gesztusként ilyen szándékosan sebzett, „dekonstruált” magyar barokk toronyimitációkat eddig Makovecz Imrétől láthattunk (az egri uszodatömbtől a piliscsabai egyetem Stephaneumáig), ez a tapolcai azonban nem drámai, hanem sokkal inkább imitáció, díszletelem gyűjtemény, egy megvalósult darab Escher vagy Orosz István lehetetlen perspektívákat és házakat ábrázoló grafikáihoz.

A háttértörténet azonban még komolyabb: a tervező tudatosan akart szakítani azokkal a bevett sémákkal és formákkal, amelyek a földi élet befejezéséhez kötődnek, és az életet tényleg színházként értelmezve, próbált új teret teremteni ide, „az utolsó szín pozitív, a tragédiát feloldó” kulisszáihoz. A torony lábánál lehet bemenni a kupola alatti apró belső térbe – ez nyilván a helyi temetési szertartásokhoz (és/vagy a szűkös anyagiakhoz) méretezett, de ekkora térhez az elnyomott kupola legalább akkora túlzás, mint a térkoncepciója mögé odalátni a magyar templomépítészet ősi alapjait. Persze nincs abszolút kánon – de azért vannak előzmények, arányok és bevált formák. Százféle értelmezés is lehet – és ebből az enyém az, hogy ez rossz, mert aránytalan és tele van zavaros mellérendelésekkel, miközben a funkció és formák nem találnak egymásra.

Mindemellett ha az újat távolabbról és a haranglábbal, ravatalozóval hármas egységben szemlélem, egy újabb érdekes és valóságos darabot látok (régi formákkal és könnyített szerkezetes megoldásokkal, helyi iparosokkal és gyűjtögetett alacsony költségvetésekkel) a vidéki építészet elmúlt két évtizedéből.

 

A kápolnaépület ebben a nyugodt, természeti környezetben is zavarba ejtő
A kápolnaépület ebben a nyugodt, természeti környezetben is zavarba ejtő
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.