Színház az Operában

Rudolf Bing azt írta a könyvében, amelyet a Metropolitanben töltött éveiről adott ki, hogy minden este ott ült az igazgatói páholyban, még akkor is, amikor az Adriana Lecouvreurt adták, amit ki nem állhat. Ami egyfelől természetesnek tűnik, ki hinne annak a vendéglősnek, aki mindig másnál vacsorázik, mert köszöni, ezt a vackot ő nem eszi meg, másfelől meg nagyon nem természetes, például a Magyar Állami Operaház történetében én még nem éltem meg olyan igazgatót vagy miniszterelnöki megbízottat, aki az estéit arra fordította volna, amit másoknak pénz ellenében szolgáltat.

Ez nem Amerika, ha eddig nem tűnt volna föl. Nem is Anglia, bár ott radikálisabban oldották meg a főintendánsok a Cilea-opera elleni esetleges ellenszenvüket: nem játszották a darabot. Bármilyen hihetetlen, az 1904-es londoni bemutató után a következő előadásra 2010 végén került sor. Mivel se a darab, se annak megítélése nem változott sokat, nyilván azért, mert különlegesnek érezték a pillanatot: van végre értelme előadni. Nem mintha az Adriana megítélése annyira tragikus volna, mint Bing alapján gondolnánk. Egyműves (na jó, legyen másfél műves) szerző egy műve, a Verdit követő, az ő szerepét betölteni igyekvő olasz operaszerzők közül Cilea is azok közé tartozik, akinek nem sikerült. Giordano, Boito, Leoncavallo és Mascagni – voltaképpen nem rossz társaság, ahová Francesco Cilea került, még ha Londonban meg is feledkeztek róla.

Az emlékezetet tehát feltehetően Angela Gheorghiu frissítette föl, akinek London többé-kevésbé hazai pálya, talán itt még jobban szeretik, mint máshol, még inkább bíznak abban, miatta érdemes; hogy nemcsak a főszerep kereteit tölti ki, de el is viszi a darabot, észrevétlenek maradnak a nehéz pillanatok.

Furcsa módon épp a könnyű pillanatok maradnak sikertelenek. Az Adriana legismertebb áriája az első felvonásban hangzik el. Kicsit különös ária, mintha nemet tévesztett volna, középtartományban mozog, és a végén kell egy magas hangot fújni, ilyesmit a tenorok szoktak kapni, és nem az alkotó géniusz alázatos szolgálólányai (ezt már a címszereplő mondja magáról). Ha Angela Gheorghiu valóban akkora énekes volna, hogy csak miatta érdemes végignézni az operát, talán ebben az áriában mutatta volna meg, kibontotta volna a benne rejlő lehetőséget, ahogy azt az egy generációval korábbi díva, Montserrat Caballé tette épp a Metropolitanben. Ma is döbbenetes, ahogy épp azt javítja ki az áriában, amit a szerző elrontott, nem szalad neki a magasságnak külön, mint egy eszeveszett hőstenor, hanem lélegzetvétel nélkül, halkan, elegánsan fölsiklik a csúcshangra. Gheorghiuban ennyi már nincs, pedig a mai énekesek közül talán ő próbálja meg a legsikeresebben továbbvinni a primadonnaság vagy dívaság eszméjét. Más kérdés, hogy egy eszményi díva nem annyira hamis az ária elején.

Azért nem kell sajnálnunk a Covent Gardent, az előadás elegáns és szórakoztató. A díszlet maga rendezés, a kettősség, egyszerre vagyunk színházban és színházban a színházban, még a második felvonás során is egy félrehúzott függöny és régi színpadi lámpák emlékeztetnek, hogy mindenki játszik, és a civil képmutatók között a legvédtelenebb éppen a színésznő. Nem végtelenül nagy bölcsesség, de kitart négy felvonáson át, ha jó a zenekar, és az énekesek is bírják. Márpedig bírják, Jonas Kaufmann erősen egysíkú éneklésének a katonaszerep kifejezetten jól áll, Olga Borodina meg magasságai vesztével is súlyos jelenség és súlyos hang. A legnagyobb élmény azonban Alessandro Corbelli, aki az öreg színházi rókát öreg színházi rókaként énekli, pont annyit ad, amennyi a hangjának jólesik, annyira van jelen, hogy a kamera néha rajtafeledkezzen. Él a színpadon, és ez sokkal szórakoztatóbb, mint ha meghalni akarna rajta.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.