Falstaff, a tintatartó
A múzeum munkatársa, Prékopa Ágnes művészettörténész érdeklődésünkre elmondta: a kezdeményezés nem új keletű. A glóbusz iparművészeti múzeumai mindenekelőtt azért jöttek létre, hogy különféle tárgyak mintakollekcióit bemutatva irányt mutassanak a mestereknek és a használóknak a jóízlés-formálás jegyében, azonban a kezdetektől igyekeztek megmutatni az elrettentő példákat is. A Viktória és Albert Múzeum, pontosabban annak elődje ebben is élen járt: már 1852-es – a publikum által Borzalmak kamrájaként becézett – kiállításán felhívta a figyelmet a tervezés téves elveire, közszemlére téve egyebek mellett egy gázlámpát, amelynek lángja egy hajnalka virágkelyhéből tör elő, és egy porcelán kenyerestányért, amelynek közepén Krisztus és tanítványai láthatók ringó búzamezőben, akkurátusan megfestve. Ezek – és még néhány darab –a pesti kiállításon is láthatók, a múzeum saját kollekciójából származó, illetve direkt erre az alkalomra gyűjtött tárgyakkal, például egy szarvasbogarat formázó, öntöttvas csizmahúzóval és egy ugyancsak öntöttvas tintatartóval egyetemben. Emez egy Falstaff-figura akar lenni, a porzót a figura fejét lecsavarva, a tintát pedig a felsőtest leemelésével nyerheti ki az emberfia a különös kisplasztikából.
A pályázatnak és a tervezett kiállításnak vannak magyar előzményei is. A múlt századelő jeles műkritikusa, Keszler József 1907-ben nagy hatású előadást tartott a múzeumban, ugyancsak a képtelen tárgyak témájában (az előadás szövege utóbb füzetformában is megjelent). Keszler –ugyancsak egyebek mellett – egy tökmagból készült kalappal és egy parafából faragott tájképpel illusztrálta, milyen az, ha egy tárgy rossz, bővebben kifejtve, ha készítője mellényúlt az anyagválasztásnál, a konstrukció kialakításánál vagy a díszítésnél.
A pályázatra eddig beérkezett fotók legtöbbje sajnos nem felel meg az elvárásoknak. Az aspiránsok zömmel ugyanis a hiánygazdasággal dacoló pannon ezermesterek így-úgy-amúgy összeberhelt műveiről készült képekkel jelentkeztek. Prékopa Ágnes hangsúlyozta, hogy olyan tárgyakat szeretnének bemutatni a reménybeli tárlaton, amelyek kifejezetten másnak akarnak látszani, mint amik valójában. Hogy a kép világosabb legyen, plasztikus példával élt: képzeljünk el egy sárgaréz hamutartót, amely vesszőkosárnak mutatja magát. A pályázatokat az info@imm.hu címre kéretik elküldeni.