Halál Schubertre

Lehetne ez valami diadaljelentés is. 1997-ben vette föl az Endellion Quartet a két Schubert-vonósnégyest. Két szomszédmű, az egyébként könnyen, gyorsan író, mert kevés időhöz jutott Schubert kevés alkotói válságának megoldásai. A régi vonósnégyeseit már nem szerette, de az új stílust nem találta, amíg el nem jött a sok boldogtalan év között egy különösen boldogtalan, az 1824-es. A magány, szeretetlenség, tétovaság, szegénység és sikertelenség mellé jött egy újabb szeretetcsomag az élettől: a betegség. Szifilisz. Halálos, amint azt Schubert is pontosan tudta.

Ettől kezdve nem ért rá töprengeni azon, hogy miképpen is kell komponálni, hogy jók-e az irányok és szeretni fogja-e a közönség. Írni kellett, amíg lehetett. Két vonósnégyest, de úgy, hogy alig lett készen az egyikkel, rögtön írta a másikat. Mintha az utolsó zongoraszonátákat használta volna föl modellként, de persze éppen fordított a helyzet, ezek a vonósnégyesek, a Rosamunde és a Halál és a lányka lehettek a modellek a három végső szonátához. Furcsa már megint azt látni, hogy vannak biológiailag programozott művészéletek. Schubert 1824-ben jutott el az öregkori művészethez, és innét már nem vezetett út tovább, ettől kezdve a nagy művek mind ugyanarról szólnak, és a magvukat tekintve mind egymáshoz hasonlítanak. Ha észben tartjuk a programozottságot, a gyorsan élést, a sürgetettséget, akkor is nehéz megérteni, hogy miképp írhatta ezeket a vonósnégyeseket egy huszonhét éves ember.

Az Endellion Quartet
Az Endellion Quartet

Alapmű mindkettő a vonósnégyes-repertoárban, ok nélkül nem érdemes eljátszani. De akárhogy hallgatom az Endelliont, nem találom a pontos okot. Különösen úgy nem, hogy tizenöt évig pihent a hangfelvétel, amíg lemez lett belőle idén. Szépen játszanak, tisztán, körültekintően. Náluk is hallható az a vonósnégyes-betegség, hogy a társulatnak a két széle az igazán markáns muzsikus, az elsőhegedűs és a csellista a meghatározó, nemcsak a zenei gondolatok, de a hangzás tekintetében is, a brácsa nagyon szerényen húzza meg magát. A második hegedűnek nincs akkora szerencséje, hogy elbújhasson, hiszen a Halál és a lányka vonósnégyes második tétele végén nagyon kell dolgoznia, épp ezért erősen hallani bizonyos szürkeséget, matt óvatosságot, érdektelenséget.

Ez az, ami belefér. Végül is nagyon elkényeztettek minket a századok, az zenei előadó-művészetek fejlődése. Ezt a vonósnégyest annyira alkalmi társulat játszotta először, hogy ma feltehetően csak háborogni tudnánk miatta, két amatőr hegedűs mellett Schubert volt a brácsista, el lehet képzelni.

Illetve: épp ez a bosszantó, hogy nem lehet elképzelni. Nem tudja az ember, hogy Schubert milyen volt, amikor közvetlenül kellett interpretálnia önmagát, hogy a szomorúságot, magányt belekiabálta a hallgatói arcába, vagy örült, hogy megírta, és többet nem akart, nem várt se megoldást, se feloldást, se megértést. Ami azt illeti: az Endelliontól nem is kap. Talán nem mondom jól. A vonósnégyes tisztán szól, és többet is tud, néha annyira szép, ahogy az elsőhegedűs egy egészen gondolatnyit még föl is áldozza a hang tisztaságát, hogy üresen és száraz kietlenséggel szólaljon meg valami, de az egész társulat nem megy el a végletekig. Mindig kerekítenek, puhítanak, az eszelős tarantella nem eszelős, nem is tarantella, de még csak nem is igazán gyors, inkább csak olyan kifinomult, zene, választékos ízlésű közönségnek. Mindent középre igazítanak, a tempót és a dinamikát is, nem repül a hinta ezzel a kétségbeesett, szemüveges hintáslegénnyel, csak leng, ringat, szórakoztat. Pontosan persze nem tudom, mit is kellene hallani. Schubertnek már mindegy, az Endellion jól megvan, magunknak meg csak nem kiabálhatjuk, hogy jaj, de fáj.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.